החטא של סער: נתפס כבעל הסיכויים הכי גדולים לתפוס את מקומו של נתניהו

נראה שהחבר היחידי בליכוד שמבקש לראות הוכחות לתיאוריה שגדעון סער חותר תחת ראש הממשלה נתניהו זה גדעון סער עצמו • בינתיים נתניהו יכול לרשום עוד הישג כשבמרכז הליכוד כבר יש מי שאומר ש"אולי יש דברים בגו" 

גדעון סער ורעייתו גאולה אבן / צילום: שוקה כהן
גדעון סער ורעייתו גאולה אבן / צילום: שוקה כהן

ביום ד' אחר הצהריים, מעט לפני חגיגת יום ההולדת המצולמת של נתניהו, בערך בשעה 16:45, קיבל חבר מרכז הליכוד א' את הסמס הבא: "תוכנית השלבים של גדעון סער. להפיל את הליכוד בבחירות - נכשל; להקים מפלגת מרכז - נכשל; לחזור לליכוד ולהדיח את נתניהו - נכשל; להיבחר לכנסת ולמנוע מנתניהו להקים ממשלה - זה לא יקרה. גדעון יש לך הרבה חמאה על הראש - תפסיק לחתור נגד רה"מ. נאמני נתניהו בליכוד".

זמן קצר לאחר מכן עודכנו כל הכתבים הפוליטים והמדיניים בהודעת ווטסאפ: "לעדכונכם - בעוד זמן קצר נחגוג יום הולדת לראש הממשלה בלשכת רה"מ בירושלים. נפיץ חומרים בסוף האירוע". והחומרים הגיעו גם הגיעו. נתניהו התייצב מול המצלמה מחייך ומסר שהוא האדם שעמד מאחורי תדרוך העיתונאים יעקב ברדוגו בגלי צה"ל ומתי טוכפלד ב"ישראל היום". גם אם לא שוחח עמם אישית, המסרים נגד "השר לשעבר" הגיעו הישר ממנו.

"זה כמה שבועות שאני יודע ששר בכיר לשעבר בליכוד מדבר עם גורמים בקואליציה ורקח תרגיל חתרני", אמר נתניהו והסביר את התרגיל: "אני אביא את הליכוד לניצחון סוחף בבחירות ואחר כך ידאגו שאני לא אהיה ראש ממשלה. בואו נגיד ככה - בניגוד לרצון בוחרי הליכוד, בניגוד לרצון הציבור, בניגוד לדמוקרטיה. אז אני מסתובב בארץ ביחד אתכם ואני רואה את התמיכה האדירה, בנו, בי, ברעייתי. ולכן, מכתחילה זה נועד לכישלון, כי הציבור לא ייתן לדבר הזה לקרות. אבל, זה כן חשף פירצה בחוק ואנחנו נחשוב מה לעשות עם זה". בשעות הבאות המשיכו הסמסים להישלח לחברי מרכז ליכוד.

חבר במרכז הליכוד הסביר את האופן שבו הוא מבין את האפיזודה הפוליטית הזו: "גדעון סער עובד בחודשים האחרונים מסביב לשעון כדי לחזור למשחק הפוליטי. אם חברי המרכז יתרחקו ממנו, הוא סיים את הקריירה. הוא דווקא נמצא במומנטום טוב. כל ערב הוא בסניף אחר. כך נראה חיסול ממוקד. אם בשבוע הקרוב לא נראה אותו באירועי הליכוד, נדע שהוא בצרה והקמפיין הצליח".

בהמשך הערב שודרו תמונותיו של גדעון סער מכנס בחירות במעלות. אחד מאותם מאות כנסים, שבהם הוא מסתובב בשנה האחרונה. סער מכתת רגליו בכל הארץ, לרוב הרחק מעין התקשורת. התמונות שלו במפגשים קטנים מועלות בעמודי פייסבוק ובקבוצות של פעילי ליכוד. הוא שם כל הזמן, וכולם ראו וידעו זאת. סער הנמיך קומה במסעו ואמר בכל מקום שנתניהו הוא המנהיג הנכון, שאינו מתמודד נגדו, שאינו מעוניין כרגע בראשות הליכוד. כל זאת לא עזר. האם הוא הקונספירטור הגדול? 

אצל נתניהו התקבלה ההחלטה - ללכת לסער על הראש. לפי התיאוריה בסביבת נתניהו, סער לכאורה מנהל קמפיין לשכנע את נשיא המדינה רובי ריבלין שאחרי מערכת הבחירות הבאה מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על אדם אחר מתוך הליכוד, ולא על נתניהו שחשוד בפלילים.

חזרתי לא' כדי להבין אם הוא השתכנע שסער חותר תחת נתניהו. לדברי א', הדברים נראו לו בתחילה מופרכים, אך כעת הוא מאמין שיש דברים בגו. הוא מאמין שביום שאחרי הבחירות תעסוק התקשורת באיך משלימים את מהלך הדחת נתניהו, בגלל השנאה כלפיו.

העובדה שנתניהו חשוד בפלילים אינה חשובה בעיניים ליכודיות. הם רוצים לוודא שראש ממשלה תחת כתב אישום ימשיך להוביל את המדינה, תוך שהוא נאשם בבית המשפט. כל מי שירמוז לאופציה אחרת נתפס כ"מסוכן" וכ"חתרן".

לפי התיזה של נתניהו, החישובים מצביעים על כך שבר המזל שיתפוס את ראשות הליכוד הוא סער, מכיוון שהוא חבר של נשיא המדינה. לא שר התחבורה ישראל כ"ץ, אשר עדיין נמצא בצמרת למרות שיחסיו עם נתניהו רעועים; לא גלעד ארדן ששומר על מקומו בבליכוד, למרות שכבר לא רץ לכל אולפן להישכב על הגדר עבור משפחת נתניהו; וגם לא מירי רגב, השרה הנאמנה שעשויה להיות המנצחת הגדולה של הפריימריז בליכוד להגיע ראשונה (!) בתחרות.

לפי ההגיון של נתניהו, הנשיא לא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על הוותיקים והמנוסים, או על הפופולרית שבין שרי הליכוד. הוא יבחר במי שלא היה במעגל מקבלי ההחלטות בארבע השנים האחרונות, על בסיס החברות האישית.

ומה עם ה"אמת"? אם יש לראש הממשלה קלטת של סער אומר בקולו את הדברים, אז ראוי שיפרסמה. אם יש צילום מסך של ווטסאפ בין סער לבין אחרים, אז ראוי שיפרסמה. שנדע שיש לראש הממשלה הוכחה לדבריו. כעת המצב הפוליטי נראה כמאמץ גדול מאוד של נתניהו לפגוע ביריב פוליטי, אשר אינו בקבוצת המשקל שלו.

ביום חמישי בבוקר, אחרי כ-36 שעות של מערכה תקשורתית, הצליח נתניהו לגרור את סער לתוך הבוץ. סער התראיין בגלי צה"ל ואמר: "עליתי לדרגת איום על המשטר. אמרתי לרעייתי (השדרנית גאולה אבן. ט"ש), לא מתקרבים לאף קונסוליה". סער פנה לנתניהו: "הצג ראיות למזימה - או שתחזור בך. הכול שקר, סומנתי. נתניהו בחר לטפול עליי עלילה שקרית . זו חציית קו אדום". למרות המתיחות סער אמר: "נתניהו יוביל את הליכוד בבחירות הבאות ויהיה ראש הממשלה. יש לו הרבה אויבים - אני בחיים לא הייתי אחד מהם".

ברור שהדברים לא שכנעו את נתניהו, שמנהל קמפיין רב-זרועות. תמנון תודעתי. מכיוון אחד הדלפות בעילום שם לעיתונות; מכיוון שני -  המטרת סמסים ללא זיהוי המקור השולח עם אמירות חמורות נגד סער; מן הכיוון השלישי - מסרי ווטסאפ "בשם מקורב לראש הממשלה" ; באיגוף רביעי , דוברו של ראש הממשלה יונתן אוריך מצייץ תכנים זהים כמעט לדברי "המקורבים": "תגובה היסטרית של סער. מי שקורא לראש הממשלה שקרן, כנראה החליט להתאבד בליכוד".

מה מטרת המהלך כולו של נתניהו? ייתכן שהוא מעוניין לפתוח את חוק יסוד: הממשלה בסעיף הרכבת הממשלה ולהוסיף לו אלמנטים נוספים. למשל, לוודא שגם במצב של ראש ממשלה תחת כתב אישום, הנשיא יהיה חייב להטיל את הרכבת ההממשלה על מי שעומד בראש המפלגה עם מספר הקולות הרב ביותר. אפשרות נוספת לניטרול שיקול הדעת של הנשיא, היא לוודא שגם במהלך קדנציה לא רשאים חברי הכנסת לבקש מן הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על אדם אחר. ישנן אפשרויות מגוונות נוספות, אחרי שננטשה אופציית החוק הצרפתי (לא יוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן) כמו, וידוא שראש ממשלה לא יועבר מתפקידו עד לאחרי ערעור בעליון ופסיקה חלוטה.

לשם שינוי חוק יסוד: הממשלה, נתניהו זקוק לתמיכה של 61 חברי כנסת. כולם אמורים להירתם למאמץ לשנות את החוק, כולל השרים משה כחלון, אריה דרעי, יעקב ליצמן, אביגדור ליברמן ונפתלי בנט. הם מתבוננים מן הצד על ה"זובור" הפומבי שנעשה לגדעון סער. האם יתנו ידם לשינוי חוק יסוד ועל הדרך יסתכנו בשינויים נוספים שנתניהו רוצה להכניס?

פניתי הבוקר לחלק מראשי המפלגות שאמרו לי: "לא עוסקים בנושא בשלב זה. כשתהיה הצעת חוק וזה יהיה קונקרטי נגבש עמדה. כרגע כל יום יש ספין חדש. אף אחד לא פנה אלינו בעניין כרגע. לא מכירים את האמירה לגבי שינוי החוק, כשיהיה רלבנטי - נראה".