ח"כ יעל גרמן ל"גלובס": "אני תומכת בנשים, בהרצליה יש מועמדת ראויה מאוד - מאיה כץ"

(עדכון) - ח"כ יעל גרמן, לשעבר שרת הבריאות וראשת עיריית הרצליה, אומרת היום ל"גלובס" כי היא עוקבת אחרי המירוץ לראשות העיר הרצליה וקוראת לתושבים לפצל את ההצבעה בין הפתק הצהוב לראשות העיר לבין הפתק הלבן לסיעה • גרמן התארחה בעמוד הפייסבוק של "גלובס"

ח"כ יעל גרמן / תמר מצפי
ח"כ יעל גרמן / תמר מצפי

חברת הכנסת יעל גרמן, לשעבר שרת הבריאות וראשת עיריית הרצליה, אומרת היום (א') ל"גלובס" כי היא עוקבת אחרי המירוץ לראשות העיר הרצליה וקוראת לתושבים לפצל את ההצבעה בין הפתק הצהוב לראשות העיר לבין הפתק הלבן לסיעה.

עוד אומרת גרמן: "טרם הוחלט על הצטרפות דמויות בכירות ליש עתיד"; "ראש הממשלה נתניהו הוא משסה ומפלג את העם"; "הייתי שמחה לחזור למשרד הבריאות או לראשות ועדת חוק חוקה ומשפט ולחוקק את ערך השוויון פנימה לתוך חוקי היסוד של המדינה".

במי את עומדת לבחור לראשות העיר הרצליה?

"אני גרה בהרצליה, אך אני נמנעת מלהמליץ מבין המועמדים, כי זה לא פייר שאני אמליץ. יש עתיד לא הריצה מועמד לראשות העיר, אבל אני ממליצה לאנשים לפצל את הצבעתם, לבחור בראש או ראשת עיר בפתק צהוב וברשימה לעירייה להכניס את הרשימה של יש עתיד".

בשיטת הבחירות המוניציפלית מבנה הכוח הפוליטי הוא כזה שלראש העיר ניתנות סמכויות רבות, זו בחירה ישירה לראשות העיר, והמעוצה צריכה להוות משקל נגד, אך בפועל המועצה מאוד חלשה, חברי המועצה לא מקבלים משכורות והסיעות הן שברי סיעות, של אדם אחד או שניים, כדי להיות חלק מן העשייה הם לוקחים משרות בחברות עירוניות ולכן בתור חברי מועצה הם הרבה פעמים חותמות גומי. אני מציעה לבוחרים, תנו לחברי המועצה כוח, כאשר אתם בוחרים את ראש העיר".

או את ראשת העיר, כי אנחנו יודעים שאצלכם בהרצליה, יש מועמד לראש עיר, משה פדלון וגם מועמדת לראשות העיר מאיה כץ. 

"נכון, יש מועמדת נהדרת, מאיה כץ, ואל מול משה פדלון יש עוד שני מועמדים, מישל מורג ואיל פביאן".

מדוע יש כל-כך הרבה ראשי ערים שטובעים בשחיתות? ראשי הערים אומרים שקבלנים וחברי המועצה מכשילים אותם. 

"לא נכון שכולם מושחתים. נסגרו השנה תיקים וחשדות רבים. צריך להבין שהפיתוי המונח בפני ראשי הערים הוא גדול מאוד. לי אישית לא קרה מעולם שניסו לשחד אותי או לפתות אותי, מעולם לא נכנס אלי קבלן והניח שק דולרים על השולחן, אבל אני מודעת לכך שהפיתוי הוא עצום כי ראש העיר עוסק בתקציבי ענק"

האם צריך לנתק את הקשר בין ראשי הערים לוועדות תכנון ובנייה, לא לתת להם לעמוד בראשן?

"לא. אני לא חושבת שצריך להוציא את ראשי הערים מועדות התכנון והבנייה, כי זו הועדה שמעצבת את העיר, וראש העיר מציע לעצב את דמותה ואיך היא תיבנה באמצעות ועדת תכנון ובנייה. אך אני חושבת שיש להגביל את כהונת ראשי הערים, לשלוש קדנציות לכל היותר"

עשר שנים לא מספיקות?

"אני מסכימה שעשר שנים מספיקות ומקסימום 15 שנה כדי להגשים מהלכים. ובנוסף, ראשי ערים צריכים לחתום על הסכם ניגוד עניינים ולחשוף אותו ובכל עסקה שראש העיר או בני משפחתו מעורבים, עליהם לחשוף זאת בפני הציבור".

האם העובדה שיש 97.7% ראשי ערים גברים נובעת מכך שאין הגבלת זמן כהונה?

"אי הגבלת הקדנציה חוסמת צעירים ואנשים חדשים מלהיכנס לזירה. ברגע שאין הגבלת קדנציות, קשה מאוד להתקדם. ואם יש אישה שרוצה, היא מעריכה מראש שאין סיכוי, כי קשה מאוד להדיח ראש עיר מכהן. הגבלת קדנציות תאפשר למתמודדים ומתמודדות"

יש לך הערכה מספרית לכמות הנשים הנוספות? 

"אני חותמת על כך שיהיו אפילו 10-11 ראשות ערים. המועמדת לראשות העיר הרצליה, מאיה כץ, מאוד ראויה. גם האחרים ראויים".

איך זה להיות ח"כ מן האופוזיציה לעומת ראשת עיר עם סמכויות?

"ראש עיר יכול לקבוע אג'נדה, מצע וחזון. אני החלטתי על לימודי דמוקרטיה במשך 12 שנים ולצערי היום בהרצליה עצרו את זה. הייתה לי משילות בעיר ויכולת לקבוע סדרי עדיפות בתקציב. אני הורדתי כסף מן האירועים, הפקות ומסיבות והעברתי את להשקעה בחינוך. אבל היום כחברת כנסת באופוזיציה יש לי הגשמה רבה, למרות שלא מראיינים ולא רצים אחרי, אני עושה המון"

מה עמדתך על נושא העישון והעובדה ששר הבריאות לא מנהל מאבק בתחום?

"אני לא יכולה להבין איך הנושא הזה שהוא גורם המוות מספר אחד במדינה עם 8000 איש שמתים בשנה, מעישון ישיר ופסיבי, ולא מטפלים בזה. אמנם בחוף הים של הרצליה, הרבה פחות אנשים מעשנים היום כי עלתה המודעות, אבל אני לא רואה את הממשלה ואת משרד הבריאות נאבקים בנושא העישון. שר הבריאות לא עושה מספיק כדי לעצור את נזקי העישון. אנחנו מפעילים לחץ בועדת הבריאות בכנסת, אני מציעה חוקים, אך הקואליציה מפילה את הכל".

מה הפועלות הספציפיות שאפשר להשית על חברות הטבק. 

"יש לי הצעת החוק שמי שיזם אותה, עו"ד עמוס האוזנר, שאפשר יהיה להטיל על חברות הטבק את נזקי העישון. זה הצליח בארה"ב וקנדה, והכניס 300 מיליארד דולר. אצלנו זה יכול להביא 20-30 מיליארד, אותם אפשר לנתב לבתי חולים ולשיפור מערכות הבריאות, וזה נושא שאינו קשור לימין או שמאל".

את רוצה לחזור למשרד הבריאות כשרה?

הייתי שמחה לחזור למשרד ולהשלים את הרפורמה שהתחלתי. אפשרות נוספת לוועדת חוק חוקה ומשפט כדי להחזיר את ערך השוויון לתוך חוק יסוד הלאום". 

למה ביש עתיד לא מתרוצצים עם ראשי ערים וברשויות המקומיות כפי שאנחנו רואים אצל כחלון וכולנו, נתניהו והליכוד וגבאי ומפלגת העבודה?

"אני לא מסכימה אתך, אנחנו מריצים רשימות של יש עתיד בכל הארץ והמפלגה פעילה בכל מקום, יש לנו פעילות מורגשת מאוד בהרצליה, חולון, בקריית אונו, ראשון-לציון. לפיד מגיע לערים רבות, ותומך ברשימות ובמועמדים ברחבי הארץ".

איפה הקול של יש עתיד בנושא הפלגנות והשיסוע החברתי, ראיתם את הוויכוח עם אופירה אסייג, עם משפחת רבין? אתם תמיד נזהרים לא לצאת מן האמצע, לא לקחת צד

"בכל יום ב' בישיבות הסיעה ומסיבות העיתונאים את שומעת את יאיר לפיד מדבר על הפלגנות והשיסוי, לצערי אני רואה את התגובות החיוורות מן המנהיגות, כולל בארה"ב ומה שקורה שם, שמגיעים לרצח, זה עשוי לקרות גם אצלנו. יש לנו ראש ממשלה מסית ומשסה ומפלג לאורך כל הדרך. בין דתיים לחרדים, לחילונים, בין יהודים לערבים"

23 שנה אחרי רצח רבין, רבים לא זוכרים אבל הרוצח גדל בהרצליה, בעיר שלך. עשו בהרצליה חשבון נפש ותיקון?

"ההחלטה שלי להכניס לימודי דמוקרטיה לבתי הספר בהרצליה, הייתה כתוצאה מרצח רבין. הרצח זעזע ועורר אצלנו את התהייה האם הדמוקרטיה שלנו יציבה. חשבתי אז שלא לעולם חוסן וצריך לשמור על הדמוקרטיה והחלטתי שילמדו אצלנו דמוקרטיה כדיסיפלינה בכל כיתות הלימוד, מכיתה אלף ועד י"ב".