הממונה על היטלי הסחר: פגיעה ביצרני המלט המקומיים תוביל לעליית מחירים

מזהיר: היצרנית שמייצאת מלט שנמכר בשוק הישראלי בזול סירבה להתחייב על מחיר נמוך לאורך זמן במקרה שיוטל היטל היצף שעשוי לפגוע בייצור המקומי

מפעל המלט נשר / צילום: יונתן בלום
מפעל המלט נשר / צילום: יונתן בלום

הניסיון של רגולטור אחד לסתור את ממצאי בדיקתו של רגולטור אחר אינה מתיישבת עם חוק היטלי הסחר והפרקטיקה הבינלאומית בנושא. מדינת ישראל היא היחידה בארגון הסחר העולמי שבה ניתנת לרשות ההגבלים העסקיים האפשרות להגיש את עמדה בנוגע לחקירות היצף - ומדובר בהכנסת רגל גסה של רגולטור אחד לתחומי אחריות וסמכות של רגולטור אחר, שפועל על-פי החוק ומנתח את ממצאיו על-פי מתודולוגיה סדורה שמתקיימת בכל המדינות שחתומות על הסכם הסחר" - כך כותב הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, בחוות-דעת שהוגשה היום (ב') לוועדה המייעצת לשר הכלכלה להיטלי הסחר, בעניין ההליך המתקיים על ההמלצה להגביל את יבוא המלט לישראל.

חוות-הדעת של טל הוגשה בתגובה לחוות-דעת שהגישה בשבוע שעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, ולפיה היא מתנגדת להטלת היטל היצף, לבקשת היצרנית מלט הר-טוב ובתמיכה של המונופול נשר. הלפרין משוכנעת כי הטלת היטל כזה תפגע בתחרות ותעביר מסר מצנן לציבור היבואנים, באופן שיעמוד בסתירה עם מדיניות הממשלה להורדת יוקר המחיה.

על-פי חקירה ממושכת שעשה טל, סימנט איי.אס שבבעלות מספנות ישראל מייבאת מלט בהיצף מטורקיה ומיוון באופן שחושף את מלט הר-טוב, שמעסיקה כ 120 עובדים, לסכנה קיומית.

לפי חוות-הדעת של טל, "חוק היטלי הסחר נועד להגן על התחרות ולא למנוע אותה, שכן הוא מגן מפני פרקטיקות של סחר לא הוגן שייתכן שיש בהן כדי להיטיב עם הצרכן בטווח הקצר כתוצאה מהפחתת מחירים, אך בטווח הארוך - בעקבות הפגיעה בתעשייה המקומית והסתת עודפי ייצור בחו"ל תיווצר פגיעה בתחרות, עליית מחירים ופגיעה ביוקר המחיה".

בעוד הממונה הלפרין ציינה בחוות-הדעת שלה את סוגיית הדיבידנדים שחילקה נשר לבעליה, מציין הממונה טל כי "הממונה התעלמה מחלוקת הדיבידנדים, שגדלה משנה לשנה, מצד מספנות ישראל למשקיעיה - וזאת בזכות יבוא המלט שנעשה בידי חברת-הבת שלה".

עוד כותב הממונה טל כי "רשות ההגבלים העסקיים לא התייחסה במסגרת עמדתה לחשש כי פגיעה ביצרנים המקומיים תביא בטווח הארוך לפגיעה למחסור במלט ולעליית מחירים: שוק המלט במזרח התיכון נמצאות בגאות תקופתית ובעודף כושר ייצור שנובע משנים של מלחמה בסוריה וממשבר כלכלי שפוקד את טורקיה ואת יוון. עם סיום המלחמה בסוריה ועם הצורך לשקמה, או בהתאוששות כלכלית ביוון ובטורקיה, יופנה כושר הייצור באותן מדינות לשווקים אלה, ומחיר המלט המיובא לישראל יעלה".

בחוות-הדעת של טל נכתב עוד בהקשר זה כי לא בכדי יצרנית המלט המרכזית שמייצאת את מוצריה לישראל בהיצף, לה פארג' הולסים, סירבה להתחייב לפני מוסדות ישראלים כי תמשיך לספק לה מלט במחירים הנוכחיים, שהם מחירים נמוכים במיוחד, למשך תקופה של 5 השנים הבאות, וזאת במקרה שלא יוטל היטל היצף על מוצרי המלט שלה.

הוועדה המייעצת להיטלי סחר בראשות עו"ד דוד וינצקי התכנסה גם היום, לדיון על המלצת הממונה על ההיטלים, טרם העברת הסוגיה להכרעת שר האוצר, משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן.

בזמן הדיון, מלט הר טוב הפגינו מול קריית הממשלה בירושלים וקראו לשרים כהן וכחלון להטיל היטל היצף על מלט מיובא, ולהציל את מטה לחמם: "על השרים כחלון וכהן לדעת כי המשך היבוא בהיצף יוביל לסגירת שוק המלט בישראל ויהרוג את התחרות".

מלט הר טוב היה בעבר בבעלות נשר וב 2015 הוא נמכר למשפחת וייל בכ-180 מיליון שקל וזאת, במסגרת הסדר בין רשות ההגבלים העסקיים לנשר, שנועד להגביר את התחרות בענף.

בכוונת עובדי מלט הר טוב להמשיך בפעולות המחאה שלהם במהלך השבועות הקרובים, במהלכם הוועדה המייעצת צפויה למסור את המלצותיה לשר הכלכלה. בהמשך, השרים כהן וכחלון יידרשו להחליט אם לחתום על צו שיגביל את יבוא המלט או לשמר את המצב הקיים, גם במחיר של סגירת הפעילות בהר טוב ופיטוריהם של 120 העובדים.