מנסים למנוע את השביתה? כץ מקדם תקן חדש לפיגומים; הקבלנים יקיימו שבוע בטיחות

שר העבודה והרווחה חיים כץ יפעל להחלת תקן אירופאי על פיגומים באתרי בנייה • מדובר באחת הדרישות המרכזיות של ההסתדרות שמאיימת להשבית את המשק בשל ריבוי תאונות העבודה באתרי הבנייה

אבי ניסנקורן וחיים כץ / צילום: שלומי יוסף
אבי ניסנקורן וחיים כץ / צילום: שלומי יוסף

האם איומי ההסתדרות להשבית את המשק בשל ריבוי תאונות העבודה באתרי בנייה נושאים פרי? היום (ד') הודיע שר העבודה והרווחה חיים כץ כי הוא יפעל להחיל את התקן האירופי על פיגומים באתרי בנייה. החלת הסטנדרט האירופאי צפויה לשפר במידה משמעותית את מצב הבטיחות באתרי בנייה, שברבים מהם מוצבים פיגומים רעועים ומיושנים. יישום הסטנדרט החדש צפוי להוריד את מספר תאונות העבודה באתרי הבנייה, ולצמצם פגיעות כתוצאה מנפילות מגובה.

"מדובר במענה טוב יותר לאיכות הפיגומים המותקנים באתרי הבנייה מבחינת החומרים מהם עשוי הפיגום, אופן ההרכבה שלו, היבטי תכנון שלוקח בחשבון את העומסים שעליו לשאת ועיקר יתרונו הוא בבקרת האיכות המוקפדת שיש לעמוד בה, כמוצר המחויב בעמידה בתקן" נכתב. עוד מסרו במשרד הרווחה כי ב"מקביל למהלך של עדכוני תקן הפיגומים , המשרד יפעל אל מול גורמי ממשלה נוספים, כגון משרד השיכון ומרכז ההשקעות במשרד הכלכלה, על מנת לעגן מסלולי סיוע כלכליים לקבלנים שיחליפו את הפיגומים הישנים, לקראת החלתן של התקנות. לאחר אישור הכנסת, כל קבלן יחויב לאמץ את הדרישות החדשות אחרת הוא יהיה צפוי לקנסות מינהליים הקבועים בחוק. מחר יפורסם משמעות השינוי הרגולטורי הנדרש להערות הציבור ובהמשך יוגשו התקנות לאישור ועדת העבודה והרווחה".

הודעת המשרד מגיעה בתזמון מעניין, זאת לאור איומי ההסתדרות להשבית את כלל המשק בשל ההפקרות הבטיחותית באתרי הבנייה. כזכור בהסתדרות הודיעו כי השביתה תתקיים בשבוע הבא, וזאת במידה ודרישות שהם הציבו לשיפור תנאי הבטיחות לא ייושמו. יצוין כי החלת התקן האירופאי על פיגומים היא אחת מהדרישות המרכזיות שהציבו בהסתדרות.

לצד הודעת משרד הרווחה, בהתאחדות הקבלנים פרסמו היום כי הכריזו על השבוע הבא כ"שבוע בטיחות בעבודה של ענף הבניה". בהודעה שפרסמה היום ההתאחדות נמסר כי " התאחדות בוני הארץ וחברות הבניה ברחבי הארץ יקיימו לאורך השבוע אירועי הדממת פעילות שיוקדשו לשיחות משוב וריענון נהלי בטיחות בעבודה. האירועים יפתחו בהתייחדות עם זכר הרוגי תאונות העבודה הרבים בענף. על פי ההתאחדות מטרת הפעילות היא "חיזוק הסולידריות של העובדים והקבלנים עם ההחלטה להרחיב את המלחמה בתאונות העבודה, והתגייסותם לשמירה הדוקה יותר על נוהלי הבטיחות באתרים. נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק אמר כי: "פעילות זו מצטרפת לעשייה הענפה של התאחדות בוני הארץ והקרן לעידוד ענף הבניה בישראל למניעת תאונות, שבה השקענו וממשיכים להשקיע הון רב".

מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה ראובן בן שמעון מסר בתגובה להודעת התאחדות הקבלנים כי "הגיע העת שהקבלנים יתעוררו מהתרדמת , דם הפועלים ספוג באדמת מגדלי היוקרה ועליהם לנקוט בצעדים דרסטיים ולא במסע יח"צנות שמיועד לתקשורת ולדעת הקהל. על התאחדות בוני הארץ לתמוך בכל דרישות ההסתדרות החדשה ולגבות גם את המפקחים של משרד העבודה במעשים ולא בצורת צילומי יח"צנות מתוזמנים ומנוגנים היטב".