מחלוקת על תקנים בין האוצר לביטוח הלאומי תוקעת את רפורמת הסיעוד

הרפורמה הייתה אמורה להיכנס לתוקף מחר, אך בביטוח הלאומי הודיעו כי לא יכלו ליישם אותה בגלל מחסור בכוח אדם

מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף
מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף

יחסי הביטוח הלאומי ומשרד האוצר נמצאים בשפל, ומי שמשלם את המחיר הם הקשישים שזכאים לשירותי סיעוד. הרפורמה בסיעוד, שעבר בחקיקה לפני כחצי שנה, הייתה אמורה להיכנס לתוקף מחר בבוקר, אבל בביטוח לאומי הודיעו שהם לא מתכוונים לבצע אותה. הסיבה, לטענתם - אי שיתוף פעולה מצידו של משרד האוצר.

בין הצדדים שוררים יחסים רעועים כבר חודשים ארוכים, והם מאשימים האחד את השני בחוסר מקצועיות. מחלוקת כזאת, בין אחד הגופים החשובים במדינה למשרד שאחראי על התקציבים, מסכנת את מדיניות הרווחה של המדינה. בביטוח הלאומי הודיעו לפני כחודשיים כי הם פועלים לנתק את קופת העודפים של המוסד מתקציב המדינה. לפי גורמים בביטוח הלאומי, מאותו רגע ואילך, הקרע החריף משמעותית ובאוצר לא משתפים עמם פעולה. באוצר מכחישים זאת.

הרפורמה, שתיושם בהדרגה במשך שלוש שנים, רלוונטית ל-170 אלף קשישים. הרפורמה כוללת ביטול של ברירת מחדל, כלומר הקשיש הסיעודי יוכל לבחור מבין כמה אפשרויות שיוצגו בפניו, מה הסיוע שמתאים לו - חלק מהסיוע לקשישים יוכל להינתן כגמלה כספית, והסיוע יינתן בקהילה או בבית, בהתאם לצרכי הקשיש. כמו כן, הורחבו מספר רמות הטיפול מ-3 ל-6 כדי שהסיוע יהיה ברמה יותר מדויקת, ולא יינתן סיוע עודף למי שלא צריך, במטרה להעביר את הכספים למי שצריך סיוע בהיקף גבוה יותר ממה שניתן עד כה.

המחלוקת שתוקעת את ביצוע הרפורמה נוגעת לתקנים הדרושים לשם כך - במשרד האוצר טוענים כי כוח אדם נוסף דרוש כדי לטפל בכמות הבקשות לשינויים (למשל מעבר לגמלה כספית), אך לביטוח הלאומי יש שנה לגייס את האנשים כדי לעמוד בחוק ולכן אפשר לצאת לדרך ולסכם את מספר התקנים בשלב מאוחר יותר. הטענות מופיעות במכתב ששלחה יעל אגמון, רכזת צוות רווחה וביטוח לאומי במשרד האוצר למנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר בשבוע שעבר. עוד מוסיפה אגמון כי שפיגלר "משתמש ברפורמה בסיעוד כבת ערובה על מנת להגדיל את שכר העובדים, ואת התקינה במוסד לביטוח הלאומי וזאת על חשבון אחת האוכלוסיות הנזקקות ביותר".

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר הוציא אתמול הודעה ובה אמר: "לנוכח התעלמות וסירוב נציגי האוצר לאשר את קליטת כוח האדם ההכרחי ליישום הרפורמה, הם גורמים לכך שהרפורמה לא תצא לדרך והקשישים הסעודיים ישלמו את המחיר בעל כורחם. הביטוח הלאומי פועל ללא הפסקה, במלא הכלים העומדים לרשותו, לבטל את רוע הגזירה, שעלולה לפגוע בזכויות זכאיי הסיעוד, בגלל ההתנהלות וההתנהגות האטומה של משרד האוצר".