חוזה של מיליארד שקל לאלקטרה בפרויקט האגירה השאובה של אלומייי בצוק מנרה

החברה מונתה כקבלן ראשי לעבודות ההקמה בפרויקט, בהיקף צפוי של כ-300 מיליון דולר • אלקטרה מעורבת גם בפרויקט האגירה השאובה בגלבוע, ובעבר הייתה בעלת החזקות בזכויות גם במיזם בצוק מנרה, שאותן נדרשה למכור בעקבות דרישת הממונה על ההגבלים

חברת הקבלנות אלקטרה  עדכנה הבוקר כי מונתה כקבלן הראשי לביצוע עבודות ההקמה בפרויקט האגירה השאובה בצוק מנרה, הנמצא בשליטת חברת האנרגיה הירוקה אלומיי .

במסגרת זו החברה תבצע עבודות בהיקף צפוי של כ-300 מיליון דולר (כ-1.05 מיליארד שקל). באלקטרה ציינו כי השלמת ההסכם בין החברות "כפופה להסכמה במספר נושאים מסחריים, וכן לסגירה פיננסית של בעל הרישיון, אשר צפויות להתקיים במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019".

אלקטרה מעורבת בעסקי האגירה השאובה בישראל כבר שנים רבות, והיא שותפה בפרויקט המבוסס על טכנולוגיה דומה בגלבוע, ובעבר הייתה בעלת החזקות בזכויות גם במיזם בצוק מנרה, אותן נדרשה למכור בעקבות דרישת הממונה על ההגבלים העסקיים. כושר הייצור של הפרויקט שבצפון הארץ צפוי לעמוד על 156 מגוואט בשעה, והיקפה הכולל של ההשקעה בו מוערכת בכ-1.3 מיליארד שקל.

טכנולוגיית אגירה שאובה מתבססת על הפרשי גובה, עם מים שיורדים ממאגר עליון למאגר תחתון, תוך הפעלת טורבינות המייצרות חשמל. מאגר המים העליון בצוק מנרה מתוכנן להיות ממוקם בסמוך לקיבוץ מנרה, ומאגר המים התחתון, שיתבסס על מאגר קיים, ממוקם מדרום לקרית שמונה. ככל הידוע, הפרויקט כבר עבר סקר מחייב של חברת החשמל, הכולל התחייבות שלה לחיבור הפרויקט, ולאחר הקמתו השותפות בו צפויות לקבל תשלום שנתי קבוע, נוסף לעוד סכומים בגין ניצול זמינות החשמל שהפרויקט ייצר.

פרויקט אגירה שאובה מנרה
 פרויקט אגירה שאובה מנרה

אלכס רבינוביץ' נכנס לשותפות עם אלומיי

בשבועות האחרונים נכנס לשותפות בפרויקט משקיע הביומד אלכס רבינוביץ', לאחר שחתם באמצעות השלד הבורסאי ג'י.אף.סי גרין פילדס  על הסכם שותפות עם החברה הפרטית ארז חשמל, המחזיקה בשרשור בכ-8% מהזכויות בו. כניסתה של גרין פילדס לשותפות בפרויקט בצוק מנרה, חשפה את קיומם של מגעים מתקדמים שמנהלת אלומיי, המחזיקה בעיקר הזכויות בפרויקט, עם ארז חשמל, מהם מסתמן כי הצדדים יגיעו לפשרה שעשויה להגדיל בכמה אחוזים את חלקה של ארז חשמל בפרויקט, במקום תשלום שדרשה לקבל על מעורבותה בו.

אלומיי קפיטל, שמניותיה נסחרות גם בארה"ב, ונמצאת בשליטת היו"ר שלמה נחמה, חמי רפאל והמנכ"ל רן פרידריך, מחזיקה בפעילות ייצור אנרגיה פוטו-וולטאית (אנרגיית שמש) באירופה ושותפה בתחנת הכוח הפרטית דוראד שבסמוך לאשקלון. החברה נסחרת לפי שווי של כ-320 מיליון שקל, אחרי שמנייתה נחלשה בכ-7% מתחילת השנה.

אלקטרה, שבשליטת קבוצת אלקו של האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, היא אחת מהקבוצות הקבלניות הבולטות בישראל, ופועלת בכמה מגזרי פעילות - פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל ובחו"ל, שירות והחזקה, פיתוח והקמת נדל"ן וזכיינות. מניית החברה התחזקה בכ-10% מתחילת השנה ומשקפת לה שווי נוכחי של 3.3 מיליארד שקל.