האוניברסיטה העברית, בצלאל ומכללת עזריאלי קיבלו 20 מיליון שקל להקמת מרכז יזמות

המועצה להשכלה גבוהה הודיעו על הזוכים בקול הקורא להקמת מרכזי יזמות • אוניברסיטת ת"א ושנקר יקבלו 15 מיליון שקל, והטכניון יקבל 10 מיליון שקל

קמפוס האוניברסיטה העברית / צילום: איל יצהר
קמפוס האוניברסיטה העברית / צילום: איל יצהר

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) הודיעה על המוסדות הזוכים בקול קורא להקמת מרכזי יזמות, שיקבלו בסך-הכול סכום של 45 מיליון שקל לארבע שנים. השותפות שזכתה במענק הגבוה ביותר - 20 מיליון שקל - היא של האוניברסיטה העברית, בצלאל ומכללת עזריאלי להנדסה. אוניברסיטת תל-אביב ושנקר זכו במענק של 15 מיליון שקל, והטכניון, שניגש לבדו, זכה ב-10 מיליון שקל. המוסדות צריכים להשקיע 30% מסכום ההשקעה הכולל.

הקול הקורא שפירסמה המל"ג עורר בחודשים האחרונים תחרות בין המוסדות, שהחלו לגבש תהליכי חשיבה לצורך הקמת מרכזי יזמות. המטרה של המל"ג היא ליצור קמפוס חדש, שיהפוך את המוסדות לרלוונטיים יותר ויחבר אותם לתעשייה. במל"ג מקווים כי גם מוסדות שלא זכו יילכו בכיוון הזה, לאחר שכבר גיבשו תהליכי חשיבה ופעולה.

ישי פרנקל, מנכ"ל האוניברסיטה העברית, מתאר מרכז שבו יישבו קבוצות של סטודנטים וחוקרים, ובו "יוקם מערך אדיר של קורסים וסדנאות, חלקם עם נקודות זכות, שיעזור ליזמים להקים חברות. החיבור בין המוסדות יאפשר לנו גישה מולטי דיסציפלינרית, ויהיה למשל קורסים שישלבו בין הנדסה לביולוגיה. מדובר בעשרות קורסים אקדמיים, שחלקם קיימים וחלקם אנחנו נפתח. המטרה שלנו היא ליצור מרכז פיזי שיפנה לכל האוכלוסייה הירושלמית, ולא רק לסטודנטים וחוקרים. מקווה שיגיעו לשם אלפי אנשים". מי שיעמוד בראש המרכז זה ד"ר אמנון דקל.

פרופ׳ רוזה אזהרי, נשיאת עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה, מסרה "המאגד המשותף יהווה פלטפורמה לקידום מגוון האוכלוסיות בעיר ירושלים, ולצמיחה חברתית וכלכלית של העיר". ד"ר יובל קרניאל, רקטור האקדמיה בצלאל: "אנחנו גאים ושמחים על הזכייה החשובה ולהיות שותפים עם המוסדות המובילים בירושלים בהזדמנות הנפלאה לחולל שינוי בתרבות היזמות בעיר ובחברה הישראלית. השילוב של יצירתיות, חדשנות ויזמות יחד עם בצלאל טומן בחובו פוטנציאל אדיר לצמיחה ושגשוג של ירושלים והחברה הישראלית כולה"

תמי ורשבסקי, מנהלת מרכז החדשנות של שנקר, שכאמור תקים מרכז יזמות עם אוניברסיטת תל-אביב, מספרת כי "המרכז יהיה מבוסס על מודל 'מטרו' שכולל שלושה קווים - עסקי, יצירתי וחברתי. מה שחדש את הפרסונליזציה של הלמידה, כל סטודנט יבחר באיזה תחנות הוא לומד ואיך הוא בונה את תוכנית הלימודים שלו. הוא יכול לצבור על כך נקודות זכות, עד 30 נקודות. החיבור עם אוניברסיטת תל-אביב יאפשר חיבורים כמו מדעי המוח ועיצוב, ובמרכז יושם דגש גם על חיבור עם התעשייה".

בטכניון החליטו להקים מרכז יזמות לבדם, ופרופ' אדם שורץ, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון ויו"ר המרכז החדש, מסביר כי "הטכניון הוא מאוד טכנולוגי ויש לנו ניסיון ביזמות שאין לומסדות אחרים, אז לא היינו צריכים וחששנו שהדיון של מי יקבל איזה חלק יסיט אותנו מהעיקר. הקמנו בניו יורק מרכז יזמות ביחד עם קורנל ולמדנו ממנו הרבה. השילוב של הניסיון והידע הטכנולוגי נותנים לנו יתרון. המטרה שלנו היא בניית חינוך וחשיבה יזמית שיושבת על מה עקרונות - הערך המוסף של האוניברסיטה וישראל הוא טכנולוגיה, אנחנו צריכים להכשיר אנשים לכל העולם, לחנך אנשים יצירתיים ויזמים שיפעילו את זה בכל גוף וחברה שיעבדו, ולאו דווקא שיקימו מחר סטארטאפים. חלק מהכסף הולך להקים פעילויות הדרכה, להביא מרצים, לחבר מנטורים ולפתח קורסים, חלקם עם נקודות זכות. יזם לא חייב קורס במשפטים, אבל הוא כן צריך ידע והתנסויות שהן לא אקדמיות".

יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב, פרופ' יפה זילברשץ, מסרה כי "כנס ההשכלה הגבוהה מתקיים בסימן 60 שנה למל"ג והשקת הקמפוס החדש. מחובתה של האקדמיה בישראל למזג מסורת ארוכה של מצוינות אקדמית עם התבוננות מפוכחת אל האופק ועל השינויים בעולם הדיגיטל שהשפעתם עצומה על עולם הלמידה במוסדות להשכלה גבוהה. ברור גם שמהפכת האינטרנט משפיעה על מתודות המחקר, על עולם התעסוקה ובעקבות כך על היעלמותם של מקצועות מסוימים ולידתם של חדשים. אנו נמצאים בפתחה של השנה השלישית לתכנית השש שנתית למערכת ההשכלה הגבוהה, חשוב לנו שהמוסדות האקדמיים להשכלה גבוהה במדינת ישראל יתאימו את עצמם לשינויים, ויותר מכך, ינצלו אותם לפתח את המערכת ולבנות קמפוס חדש ורלבנטי".