150 מיליון דולר ודם רע: התסבוכת של לבייב עלולה להעמיק בעקבות סכסוך משפחתי עם מקורבו לשעבר

מאחורי הקלעים של חקירת הברחת היהלומים נחשף: למה נמנע לבייב מלהגיע לבר מצווה של נכדו ואיך יכול להיות שהחוקרים גילו באיחור שהוא מסוכסך עם בני משפחתו

לב לבייב / צילום:תמר מצפי
לב לבייב / צילום:תמר מצפי

באוגוסט האחרון אמורה הייתה להיערך בקיסריה חגיגת בר-המצווה לנכד של לב לבייב. עקב חששו של לבייב להגיע לארץ, החגיגה הועברה לרוסיה. בשלב זה לפחות, אין בכוונתו של איל ההון לחזור לארץ כדי למסור את גרסתו בפרשת החשד להברחת יהלומים לישראל. אם המשטרה ורשות המסים ירצו לחקור את לב לבייב, הם יצטרכו להרחיק עד רוסיה.

בהיעדרו של לב לבייב מהארץ, יש בידי המשטרה שני עדים שניתן לכנות כעדי מפתח לפיצוח הפרשה. הראשון, מטבע הדברים, הוא עד המדינה שסיפק לרשויות את מרב המידע עד כה ושזהותו אסורה בפרסום. השני הוא מקורב לשעבר ללבייב שנעצר שלשום (ב') ומעצרו הוארך ל-7 ימים.

הסיבה למרכזיות של המקורב לשעבר בחקירה היא לאו דווקא שהוא מעורב לכאורה באופן ישיר בהברחת היהלומים (אפשרות שנחקרת ושבגינה נעצר), אלא שהוא אוצר אצלו מידע רב מאוד ובעייתי לכאורה בחלקו על פעולותיו של לבייב. חלק ממידע זה טרם פורסם וכנראה שגם אינו ידוע לרשויות החקירה.

מוזר היה לגלות שלשום במהלך דיוני הארכת המעצר שהמשטרה אינה מודעת לכך שבין המקורב לשעבר לבין לבייב יש סכסוך קשה. זאת, לאור העובדה שמדובר בסכסוך שזכה להד תקשורתי, והוא מוכר לכמעט כל מי שקשור לעסקי היהלומים.

"כמעט הורגים אחד את השני"

העובדה שהמשטרה אינה מודעת לסכסוך הרלוונטי לחקירה, נחשפה כשעו"ד עמית חדד, המייצג את המקורב לשעבר שנעצר, פנה שלשום בדיון לנציג המשטרה, פקד גל צ'סנר מיחידה להב 433, ואמר: "נדמה לי שתפסתם ברשת שלכם דג אחד יותר מדי. אתה אמרת בהצהרה שלך בפתח הדברים שכל החשודים עובדים עבור LLD (החברה של לב לבייב, ח' מ'), למעט אחד מהם. תאשר לי שמרשי כלל לא עבד בשנה האחרונה בחברה". 

נציג המשטרה השיב: "נכון. הוא מחזיק באחוז של מניות החברה". 

עו"ד חדד: " מרשי לא עבד (בחברה של לב לבייב - ח' מ') בכל השנים הרלוונטיות - 2010 עד 2018. תאשר לי שמאז הוא לא קיבל כל משכורת או דיבידנד מהחברה".

נציג המשטרה: "לא שידוע לי".

עו"ד חדד: "יש סכסוך בין לב לבייב למרשי כבר 10 שנים - הם לא מדברים, לא מתכתבים וכמעט הורגים אחד את השני".

נציג המשטרה: "זה נודע לי רק היום".

עו"ד חדד: "לא רק שזה לא סוד, יש תביעת בוררות בין השניים, זה הכול ידוע... תאשר לי של מרשי אין קשר עסקי עם לבייב מזה 10 שנים".

בהמשך הדיון העניק עו"ד חדד לסכסוך בין לבייב לבין מקורבו לשעבר כינויים המעידים עד כמה מדובר בסכסוך עמוק וקשה, ובין היתר כינה אותו "סכסוך דרמטי". הדברים שאמר עו"ד חדד נובעים מרצונו להרחיק את לקוחו - ששימש בעבר בתפקיד בכיר בחברה של לבייב - מלבייב שנחשב לחשוד המרכזי בפרשת ההברחה; אולם אין זה אומר שטענותיו של עו"ד חדד אינן נכונות - הוא אכן צודק שבין השניים יש סכסוך משמעותי.

ניסיון ההתקרבות לא צלח

באופן "רשמי" הסכסוך בין לבייב לבין מקורבו לשעבר הוא על 150 מיליון דולר, עקב דרישתו של האחרון לעלות על אחוז אחד ממניות החברה של לבייב וכן בגין חוב כספי שלטענתו לבייב חייב לו. לדבריו, לבייב הוציא ממנו כספים בדרכים עקלקלות. כשעניין הכספים התגלה לו, נוצר הקרע העמוק והחריף ביניהם, שלפי גורמים המעורים במקרה הוביל לסכסוך בהיבטים הכי עמוקים שיכולים להתקיים עם אמוציות ברמות גבוהות.

הסכסוך בין המקורב לשעבר ללבייב הוא על הרבה יותר מכסף. הם לא מדברים אלא באמצעות עורכי דין כבר במשך כעשור, וקיים ביניהם נתק כמעט מוחלט. גורמים המקורבים למקרה אמרו אתמול (ג') ל"גלובס" כי בחודשים האחרונים ניסה לבייב להתקרב למקורבו לשעבר לאחר שהבין את פוטנציאל הנזק שעלול להיגרם לו. לבייב ניסה למתן את הסכסוך, אבל ללא הצלחה.

המקורב לשעבר ללבייב מלווה בשנים האחרונות על-ידי היועץ האסטרטגי רונן צור ועל-ידי עו"ד חדד, כחלק מהמאבק הגדול בין השניים ועקב חששם ממהלכים מרחיקי לכת שעלולים להעמיק את התסבוכת של לבייב, לעבר מה שהגורמים עימם שוחח "גלובס" תיארו כ"טריטוריות חדשות ורגישות ומורכבות". 

*** חזקת החפות: החשודים בפרשת הברחת היהלומים ששמם הוזכר בידיעה הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.