עליית מחירי הנפט ופתיחת קווי ייצור חדשים הביאו לצניחה ברווחי אבגול

יצרנית הבדים הלא ארוגים אבגול, שהשליטה בה נמכרה בחודש מאי השנה לידי יצרנית הכימיקלים אינדורמה ונצ'רס, סגרה את הרבעון השלישי של 2018 עם צניחה של 92% ברווח הנקי לעומת הרבעון השלישי אשתקד, לרמה של 629 אלף דולר בלבד

מפעל אבגול בברקן / צילום:איל יצהר
מפעל אבגול בברקן / צילום:איל יצהר

יצרנית הבדים הלא ארוגים אבגול, שהשליטה בה נמכרה בחודש מאי השנה לידי יצרנית הכימיקלים אינדורמה ונצ'רס (Indorama Ventures), סגרה את הרבעון השלישי של 2018 עם צניחה של 92% ברווח הנקי לעומת הרבעון השלישי אשתקד, לרמה של 629 אלף דולר בלבד. זאת למרות שבשורה העליונה רשמה החברה עלייה של 14.7% בהכנסות לרמה של כ-109 מיליון דולר.

השורה התפעולית של אבגול הצביעה על ירידה של 43% ברווח שהגיע ברבעון זה לכ-7 מיליון דולר.

בחברה מסבירים את הצניחה ברווח בעלייה במחירי חומרי הגלם, בין השאר על רקע התייקרות מחירי הנפט בעולם ברבעון השלישי ומתחילת 2018. עליית מחיר חומר  הגלם (Resin ) "חתכה" כ-3.3 מיליון דולר מהרווח הגולמי ברבעון השלישי, בהשוואה להשפעה חיובית של כ-2.3 מיליון דולר על תוצאות הרבעון השלישי ב-2017 2017 (סה"כ השפעה מצטברת שלילית של 5.6 מיליון דולר בין שני הרבעונים). בחברה, עם זאת, צופים שיפור ברבעון הנוכחי. 

"למרבה המזל, החברה מוגנת דרך הסכמי המכירה עם לקוחותיה הכוללים מנגנון עדכון מחירים בהתאם לשינויים במחירי חומרי הגלם, אך עם פיגור של רבעון אחד. בהתבסס על המגמה הנוכחית של מחירי הנפט, אנו צופים כי ההשפעה השלילית של חומרי הגלם שחוותה החברה ברבעון השלישי לא תמשיך ברבעון הרביעי", מציינים באבגול.

עוד מציינים בחברה כי במהלך הרבעון השלישי הופעל לראשונה קו הייצור במפעל החברה החדש בדימונה, לאחר שבחודש ינואר השנה הופעל לראשונה קו הייצור הראשון במפעל החברה בהודו. להפעלת הקווים, לצד הגידול בהיקף הנחה שמעניקה אבגול ללקוח מרכזי של החברה, הייתה השפעה שלילית על תוצאות הפעילות עקב יעילות נמוכה יחסית במהלך החודשים הראשונים להפעלת הקווים, לצד עלייה בהוצאות פחת.

בנוסף, "קו ייצור חמישי של החברה במפעל בארה"ב טרם הגיעה ליעילות יצור הממוצעת המקובלת של החברה לקווים דומים, כך שההוצאות הקבועות הנוספות הכרוכות בהפעלת הקו השפיעו לשלילה על הרווח".

פעילותה של אבגול מתרכזת בייצור מוצרי בד לא ארוג, המשמש חומר גלם לשוק ההיגיינה - בעיקר לחיתולים חד-פעמיים, תחבושות חד-פעמיות לנשים, מוצרים רפואיים חד-פעמיים ומגבונים.

החברה מעסיקה כיום כ-860 עובדים ויש לה שישה אתרי ייצור - בארה"ב, בסין, ברוסיה, בישראל ובהודו. מוצרי החברה נמכרים ביותר מ-30 מדינות.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה החברה, אותה מוביל המנכ"ל דיויד מלדרם (התפטר לאחרונה מתפקידו לאחר 4 שנים ויוחלף על ידי שחר רחים בתחילת 2019), עם עלייה של 17.2% במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והן הגיעו לכ-313 מיליון דולר. ברווח התפעולי נרשמה בתקופה זו ירידה של 36% לרמה של כ-18.6 מיליון דולר, ובשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי של כ-6 מיליון דולר, ירידה של 22% לעומת התקופה המקבילה ב-2017.

מניית אבגול  הגיבה לפרסום הדוחות בירידה של 3% והשלימה נסיגה של 14% בשנה האחרונה. מאז השלימה אינדורמה את רכישת מניות השליטה באבגול בסוף חודש יולי השנה מידי הקרן הזרה את'מבה ולאומי פרטנרס, שהחזיקו יחד בכ-66% מההון, לפי שווי של כ-1.7 מיליארד שקל לאבגול, רשמה המניה עלייה של אחוזים בודדים ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-1.13 מיליארד שקל.