מחר זה קורה: מדריך השופינג הגדול לקראת הסיילים של יום הרווקים הסיני, וחגיגות השופינג של נובמבר

מבצעי הקניות של נובמבר כבר כאן, והם יגיעו לשיא ביום ראשון הקרוב שבו יצוין יום הרווקים הסיני • אז רגע לפני שאתם שולפים את האשראי, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת: איך מפצלים חבילות נכון, איפה כותבים את מספר הטלפון, איך מוזילים את דמי המשלוח לפי משקל החבילה, ועם מה שווה לחכות לרגע האחרון • אה, וכדאי שתבררו את המיקוד האמיתי שלכם. זה חשוב

יום הרווקים הסינים, בלאק פריידי וסייבר מאנדי - חגיגת הקניות אונליין של נובמבר שידועה במבצעים ובהנחות משמעותיות לקראת חג המולד, החלה באתרים מסין ומארצות-הברית וזלגה בשנים האחרונות גם לישראל וגם לחנויות הפיזיות. הרשתות מנסות לפתות אותנו לקנות עוד ועוד, וההיצע אינסופי.

לפי נתוני פייפאל שהועברו ל"גלובס", 80% מהישראלים מבצעים קניות באתרים בינלאומיים, כך שזה לא מפתיע שישראל היא אחת משלוש המדינות המובילות בעולם את מגמת הקניות בחו"ל. לפי איביי, בשנה שעברה עמד היקף הקנייה הממוצע בבלאק פריידי ובסייבר מאנדיי על 700 שקל, זאת לעומת 500 שקל לפני שנתיים. ומה אנחנו אוהבים לקנות? בעיקר אופנה (85%), צעצועים (69%), וגאדג'טים ואלקטרוניקה (68%).

בדואר ישראל מעריכים כי 15.3 מיליון חבילות יישלחו לישראלים בחגי הקניות הבינלאומיים - גידול של 10% ביחס לאשתקד. לשם השוואה, בחודש רגיל מחלקת הדואר כ-4.6 מיליון חבילות בממוצע.

גם בחברות השילוח הפרטיות נערכים לעלייה משמעותית בהיקף הקניות. "זו השנה הרביעית שיש לנו גידול של 30%-40% בשנה בתקופת חגי הקניות", אומר יונתן איבגי, סמנכ"ל המסחר של DHL, שמסביר כי חברות הבלדרות שולחות מאות אלפי חבילות בתקופה הזו, בעיקר כשמדובר במוצרים גדולים או יקרים, או בקניות שיש בהן חשיבות למהירות המשלוח.

לפי ירון בן אלי, מנכ"ל האתר Ushops ליבוא אישי מארה"ב, "אם המשקל הממוצע של חבילה לאורך ימי השנה הוא 2-3 ק"ג, בבלאק פריידי המשקל הממוצע הוא 5-6 ק"ג. גם לאור קניות של מוצרים גדולים כמו טלוויזיות, גרילים ופריטי ריהוט, וגם בגלל כמויות אדירות של בגדים, בעיקר בגדי חורף שנמכרים בהנחה גדולה".

אז מה צריך לדעת לפני ששולפים את כרטיס האשראי? "גלובס" עושה לכם סדר.

המספרים מאחורי חודש הקניות 2018
 המספרים מאחורי חודש הקניות 2018

הצעד הראשון: השוואה ותכנון מראש

הפעולה החשובה ביותר לפני כל קנייה היא השוואת מחירים. שימו לב שבאתרים האמריקאים המחיר שמוצג אינו כולל מס מקומי (שמשתנה בין המדינות ובין המוצרים), וניתן לראות אותו רק אחרי שמוסיפים את המוצר לעגלת הקניות (קחו בחשבון שישנה גם עמלת המרה ממט"ח לשקלים). אתרים רבים מספקים פלטפורמה להשוואה רוחבית על שיעור החיסכון, וכדאי ומומלץ להיעזר בהם, ביניהם זאפ בארץ, NexTag ,PriceGrabber ,Shopzilla ו-Shopping.co בחו"ל.

כדאי לזכור שעולם הקניות המקוון לא מסתכם רק באמזון, באיביי או בעלי אקספרס, יש המון אתרים, קטנים וגדולים, ושווה להציץ גם בהם. רבים מהם מפרסמים כבר כעת את המבצעים שיעניקו בימי המכירה, כך באיביי, למשל, לא יכלו להתאפק ויצאו במבצעי First Minute המתעדכנים מדי יום.

בכל מקרה, כדאי ורצוי לתכנן מראש את הקניות ולנסות להימנע מקנייה אימפולסיבית של מוצרים מיותרים. וגם אם לא הספקתם לקנות את מה שרציתם - לא נורא, חודש דצמבר ומבצעי סוף השנה נמצאים מעבר לפינה.

המלצה: השקיעו עוד קצת זמן והשוו בין האתרים כדי לחסוך בכסף. 

מיון חבילות מאתר NEXT / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
 מיון חבילות מאתר NEXT / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

מתי נשלם מס?

השבוע נשמנו לרווחה אחרי שבג"ץ החליט שלא לדון בנושא הפטור ממסים לקונים אונליין ולהשאיר אותו על כנו, כך שחבילות במחיר של עד 75 דולר (לא כולל משלוח) פטורות ממסים, ואילו חבילות במחיר שנע בין 75 ל-500 דולר, ששיעורן מוערך בכ-2% בלבד, חייבות במע"מ.

ישנם אתרים, דוגמת אמזון, שמציגים את המחיר הסופי וגובים מראש את המע"מ בהתאם להיקף הקנייה. אם חרגתם מהסכום שפטור ממס, תקבלו הודעה נפרדת על התשלום רק לאחר שהחבילה הגיעה לארץ.

למפצלי החבילות נגלה כי מבחינת המכס חבילות שנשלחות בפער של פחות מיומיים עשויות להיות מחושבות לצורכי מס כחבילה אחת. אלא שהאפשרות של רשות המסים לגלות את פיצול החבילות נעוצה במדיניות של השולח. נקסט, למשל, מחברת חבילות מפוצלות מטעמי שירותיות (ולכן רבים מהישראלים מחזירים את החבילות שאוחדו ומזמינים מחדש ובנפרד כדי להתחמק מתשלום המס). עם זאת, ברוב המקרים קשה מאוד לרשויות המס לאתר בין הררי החבילות בדואר את החבילות שפוצלו.

המלצה: בדקו מראש את המחיר הסופי כולל מס. אם מפצלים את הקנייה מומלץ ליתר ביטחון להשתמש בכתובת ובשם משתמש שונה. 

החזרות וביטולים

בכל האתרים תמצאו אופציות להחזרה של המוצרים ולביטול העסקה. המלכוד הוא שברוב המקרים תצטרכו לשלם על משלוח של המוצר בחזרה מבלי שתקבלו את דמי המשלוח שכבר שילמתם (כך למשל, באתר החדש "אמריקן אאוטלטס" שהשיקה השבוע שופרסל).

חלק מהאתרים פותרים זאת באמצעות מעטפות גוביינא שמסופקות לקונים, או דרך תשלום בפייפאל שמחשיבה את עצמה כצד בעסקה (מה שמהווה יתרון חשוב במקרה של מחלוקת מול השולח). האחרונה אף מציעה שירות שנקרא "יש דרך חזרה", במסגרתו היא מחזירה לקונים את עלות המשלוח כשהם בוחרים להחזיר מוצר.

שימו לב: במועצה לצרכנות מזכירים שאתר לא ישראלי לא כפוף לחוק בכל הנוגע לביטולי עסקה בתוך 14 ימים.

המלצה: לוודא שאפשר לבטל את העסקה בתנאים הגיוניים ולשלם דרך פייפאל כדי לחסוך את עלויות המשלוח. 

מסוע חבילות ממיין חבילות מאתר ASOS / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
 מסוע חבילות ממיין חבילות מאתר ASOS / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

לחכות לדקה ה-99

"המחיר לקראת סוף יום המכירה בבלאק פריידי או בסייבר מאנדי, למשל, יורד ככל שמתקרבים לשריקת הסיום של יום המכירה", אומר איבגי. "אנחנו רואים את זה בשנים האחרונות בבירור, כאשר בחלק מהמקרים המחיר של המוצרים יורד ממש לקראת סוף המכירה בלילה, ויש מוכרים שנוטים להעניק משלוח חינם אקספרס ברגע האחרון. כך שמשתלם לחכות".

המלצה: אם אתם יכולים לחכות - הרווחתם. 

מה חשוב לבדוק לפני שקונים מוצר חשמלי

רגע לפני שלוחצים על הכפתור וקונים מסך טלוויזיה או מכונת קפה, חובה לעשות שיעורי-בית. ראשית, בדיקת תאימות של החשמל לארץ; שנית, חובה לבדוק אם מדובר במוצר שמצריך אישור תקינה או אישור של משרד התחבורה אם מדובר בחלקי חילוף לרכב.

זאת ועוד, בדקו מראש את מידות החבילה ברוטו (כלומר הקרטון שיישלח לארץ) לטובת חישוב עלות המשלוח, ואת התוספת שתידרשו לשלם בהתאם לתקרת המסים (כאמור, מעל ל-75 דולר תוספת מע"מ ומעל ל-500 דולר גם מכס). מס הקנייה משתנה בהתאם לסוג המוצר, וגם את התוספת שלו כדאי לבדוק מראש.

אתרי רשות המכס, מכון התקנים ומשרד התחבורה יספקו לכם מענה לכל השאלות הללו, לצד מחשבונים שיראו לכם את המחיר של המשלוח באתרים השונים.

בן אלי מציע להתרשם ממוצרים "מוחדשים" (refurbished), בעיקר בתחום הטלפונים הסלולריים. המוצרים הללו עברו תהליך של חידוש, לפעמים אחרי שרק הוצאו מקופסת היצרן, והם זולים ב-30% ויותר. "בארה"ב לא מחזירים מוצר למדף אם לקוח החזיר אותו, גם אם הוא חדש לחלוטין. זה חלון הזדמנות למציאות של מוצרי אלקטרוניקה".

סוגיה אחרת שיש לתת עליה את הדעת היא האחריות והשירות שאחרי המכירה. יש מותגים שחלה עליהם אחריות בינלאומית שאומרת שבכל תיקון או החלפה יש לשלוח את המוצר לחו"ל, ויש מוצרים ומותגים שאין עליהם כל אחריות, כך שכדאי לקחת את הנושא הזה בחשבון.

המלצה: בכל הנוגע למוצרי חשמל חובה לערוך בדיקה מעמיקה מראש בנוגע להתאמה, לאחריות ולמחיר הסופי. 

מציעים לכם כסף, לא תיקחו?

חברות כרטיסי האשראי ואתרים שונים מציעים לקבל כסף בחזרה - Cash Back - בשיעור שנע בין 1% ל-15%. כדי לקבל החזר כספי יש לבצע את הקנייה דרך אתרים דוגמת Cashback.co.il או Cashdo.co.il שמעניקים החזרים משתנים. כך למשל, ההחזר לקונים בעלי אקספרס הוא 8%, ב-iHerb הוא עומד על 10%, באיביי עד 5% ובאסוס עד 4%. גם דואר ישראל השיק אתר קאשבק בשם Postcashback המציע החזר שנע בין 1% ל-8%, ועד 6% בעלי אקספרס.

אחרי צבירת סכום שמוגדר מראש באתרים (למשל 50 שקל ב-Cashdo או 100 שקל ב-Cashback), תקבלו את הכסף לחשבון הפייפאל, לחשבון הבנק או לכרטיס נטען שמציע הדואר. המכורים באמת יכולים לשקול הנפקה של כרטיס אשראי שמעניק הנחות קבועות. כך למשל, בכרטיס עלי אקספרס של ישראכרט מוענקת הנחה לקונים באתר הסיני בהתאם לשימושים הקבועים, כולל הטבות בעלויות המשלוח. כמו כן, לאומי קארד מציעה את כרטיס Payback ולכאל יש את הכרטיס Fixnet - שניהם פועלים במנגנון של קאשבק.

המלצה: לבצע את הקנייה באמצעות אתרי קאשבק. 

מיון חבילות אמזון בדואר ישראל / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
 מיון חבילות אמזון בדואר ישראל / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

יבוא ישיר או דרך כתובת אמריקאית?

יותר ויותר אתרים בינלאומיים פתחו את אפשרות המשלוחים לישראל, דוגמת נייקי העולמית, ספורט דיירקט או אתר מוצרי היוקרה מון-בלאן, וגם באמזון חל גידול במוכרים שמציעים משלוח לארץ. ועדיין, אם יש מוצר שרציתם לקנות, והוא לא נשלח לארץ, דעו כי קיימת אופציה למשלוח דרך כתובת אמריקאית - מה שיכול, אגב, גם להוזיל את העלויות.

רק השבוע הכריזה אמזון על משלוח חינמי בתוך ארה"ב ללא מינימום קנייה ובתוך יומיים בלבד, כך שגם את מצאתם מוכר ששולח לישראל שווה לבדוק האם כדאי לשלוח בחינם לכתובת אמריקאית וממנה לכאן. שימו לב: מחיר המשלוח לחבילה סטנדרטית ששוקלת 2 ק"ג עולה כ-15-25 דולר עם משלוח אקספרס.

כמו כן, לרגל חגיגת הקניות החודש האתרים שמציעים משלוח דרך כתובת אמריקאית יוצאים במבצעים, ביניהם USHOPS שמציע 40% הנחה על משלוח של חבילות במשקל 5 ק"ג. שאר האתרים, דוגמת shipto, Shipo ו-Dealtas, צפויים לפרסם את מבצעי חגי הקניות שלהם בשבוע הקרוב כך ששווה לעקוב.

המלצה: לפני שמזמינים מומלץ לבדוק אם משתלם לשלוח את החבילה לכתובת אמריקאית בחינם ולשלם על משלוח אקספרס לישראל. 

בים, באוויר או ביבשה: באיזו אופציית משלוח כדאי לבחור?

ברוב האתרים מוצעות כמה דרכים למשלוח. השיקול הראשון עבור רובנו הוא המחיר, כך שהאופציה החינמית דרך הדואר היא המועדפת והפופולרית אבל לא חייבים לבחור בה באופן אוטומטי. רונן סימג'י, מנכ"ל חברת געש למכס ולשילוח בינלאומי, מציע לבחון בכל קנייה ולפי כל מוצר איזה משלוח הוא הכי משתלם. כך למשל, צריך לקחת בחשבון את הערך והמשקל של החבילה והאם חייבים לבחור במשלוח עד הבית שהוא יקר יותר, או שאולי אפשר להסתפק בשילוח למרכזי מסירה בלוקרים, בחנויות נוחות וכד', שלדבריו "השתפרו פלאים לאור דרישות האתרים מחו"ל".

אופציה אחרת שמציעים חלק מהאתרים היא מסירה בשעות הלילה והשארת החבילה ליד הדלת (מה שמבצעים אגב מפיצי העיתונים). כאן נכנס השיקול של חיסכון במחיר המשלוח שמתאים לחבילות שתכולתן לא יקרה מדי. כמו כן, אם אתם לא לחוצים לקבל את החבילה, ובעיקר אם מדובר בפריטים גדולים - משלוח דרך הים הוא אמנם איטי אבל זול בהרבה.

גם גיא פישר מחברת Fisha מבית אלעד מערכות שמציעה פתרון שיאפשר למנוע תקלות במשלוח באמצעות חיזוי מקדים, מציע שלא לבחור אוטומטית בברירת המחדל לאופציית המשלוח ולבדוק בעת הקנייה האם המוכר מציע משלוח שמבוסס על משקל החבילה. "יש אתרים שמציעים קריטריון כללי של משלוח עד 2 ק"ג, אבל אם משקל החבילה שקניתם הוא חצי קילו בלבד, ויש אפשרות לבחור במשלוח שבו המחיר מותאם למשקל - התשלום יהיה נמוך יותר".

עוד הוא מציע לבדוק אפשרות למעקב אחר משלוח החבילה ולברר את האחריות של הגוף המשלח, בעיקר כשמדובר במוצר יקר יחסית.

המלצה: לא לבחור אוטומטית באופציית משלוח, אלא לבדוק איזו הכי משתלמת. 

זקוקים למכשיר אלקטרוני? אל תחכו לסייבר מאנדיי

"יש סברה לא נכונה שבסייבר מאנדיי מורידים את המחירים על מוצרים שלא נמכרו בבלאק פריידי", אומר בן אלי. לדבריו, "המלאים של המוצרים שבהנחה הגדולה (גם כאלה שהם בבחינת לוס לידר, כלומר, נמכרים במחיר הפסד) הם מוגבלים, ואני מציע למי שמחפש מוצרי חשמל כמו טלוויזיות או מערכות קולנוע ביתי, להתמקד בבלאק פריידי, כי סביר להניח שהמוצר לא יישאר במלאי ובטח שלא במחיר הרצפה הראשוני. הביקוש בימים אלה גדול על ההיצע, וברוב האתרים יוצאים עם כל התחמושת כבר בבלאק פרידיי".

רוב האתרים מפרסמים מראש את רשימת ההנחות על חלק מהמוצרים כך שניתן להיערך מבעוד מועד, ובחלקם אף אפשר לשריין את המוצר ברשימת הקניות, והוא יחכה לכם עד שהמכירה תתחיל.

המלצה: מוצרי חשמל קונים בבלאק פרידיי ולא רק באתרים הגדולים. 

כך תמנעו מהחבילה ללכת לאיבוד

יותר מ-95% מהחבילות מגיעות דרך דואר ישראל. מאות העובדים במקום עוברים חבילה-חבילה, וכדי שהיא לא תישלח לקריית שמונה במקום לירושלים או תלך לאיבוד בדרך, המשימה שלנו - הקונים - היא לספק לחברה את הפרטים שלנו בצורה הטובה ביותר.

לדברי דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל, ב-99.99% מהמקרים אין תקלות והחבילה תגיע ליעדה המקורי. אבל כדי שלא תשתייכו לצד הפחות טוב של הסטטיסטיקה, חשוב מאוד לכתוב את המיקוד המדויק שלכם (שאותו ניתן לבדוק בקלות באתר הדואר) ולציין גם את מספר הטלפון שלכם. למרות זאת, גם אם פעלתם בדיוק לפי ההוראות, יכול עדיין להיות שהחבילה שלכם תגיע ליעד או לנמען אחר.

למשל, בחבילות שנשלחות מ-Iherb, אחד האתרים החביבים על הישראלים, לא ניתן לפרט את מספר הטלפון של הנמען, מה שלא מאפשר לקבל הודעת טקסט כשהחבילה מגיעה או לשנות את מקום המסירה. מה הפתרון? לכתוב את מספר הטלפון בשורה המפרטת את הכתובת. למשל: רחוב הרצל 44, 052-1234567.

המלצה: 123456 הוא לא מיקוד תקני. אל תתעצלו, בדקו מה המיקוד שלכם והכניסו גם את מספר הטלפון לשורת הכתובת.

מיון חבילות מאתר ASOS / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
 מיון חבילות מאתר ASOS / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

חודש של קניות: כל ימי המבצעים

Shopping il

מה: הנחות מרוכזות שגוגל ישראל מאגדת באתר ייעודי
מתי: 8-7 בנובמבר
מה כדאי: לפרגן. הן לתוצרת מקומית בקנייה באתר שמוקדש ל-100 עסקים כחול-לבן שמייצרים בארץ; והן לעסקים קטנים (80% מהעסקים המשתתפים בימי המכירות הם עסקים קטנים המונים פחות מ-20 עובדים)

יום הרווקים הסיני 

מה: הנחות על מותגים סיניים באתרים הסיניים ובראשם כמובן עלי אקספרס. מגאדג'טים קטנים ועד לטלפונים סלולריים חכמים של המותגים וואווי או שיואמי
מתי: 11 בנובמבר
מה כדאי: לחפש קופונים שיעמיקו את ההנחה

בלאק פרידיי

מה: יריית הפתיחה לסיילים של עונת החגים בארה"ב. החל תחילה כיום הנחות בחנויות הפיזיות ובשנים האחרונות זלג גם לאונליין. ההנחות גורפות על כלל הקטגוריות, תוך דגש על מוצרי חשמל.
מתי: 23 בנובמבר
מה כדאי: לא לפחד להזמין מוצרים גדולים, אבל להשוות ולבדוק טוב את העלות הכוללת מראש

סייבר מאנדי

מה: התשובה של האונליין לאופליין ביום השני שאחרי חג ההודיה. גם כאן חגיגת ההנחות כוללת המון מוצרים בקטגוריות שונות, תוך דגש על פריטי אופנה
מתי: 28 בנובמבר
מה כדאי: לבקר באתרים של רשתות האופנה, בעיקר בארה"ב

Buy Nothing Day

מה: יום מחאה שייסדו גופי צרכנות בארה"ב שמציעים את החיסכון הכי גדול בין מבצעי הבלאק פרידיי - לא לקנות בכלל
מתי: 23 בנובמבר
מה כדאי: לחשוב טוב אם זה הרעיון הטוב ביותר בטרפת הקניות של נובמבר