הוועדה למינוי בכירים אישרה את מינוי פרופ' אמיר ירון לנגיד בנק ישראל

המינוי יובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב • ירון הוא מומחה לבנקאות ופיננסים ומלמד כפרופסור למימון בבית הספר וורטון למנהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה

אמיר ירון \ צילום: אונ' פנסילבניה
אמיר ירון \ צילום: אונ' פנסילבניה

פרופ' אמיר ירון, מועמדם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון לתפקיד נגיד בנק ישראל הבא, קיבל את אישור הוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה. המינוי יובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב. ראש הממשלה נתניהו: "אני בטוח שפרופ' אמיר ירון יוביל את בנק ישראל באחריות ויסייע להמשך ההצלחה של כלכלת ישראל".

מהוועדה, בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג, נמסר כי "לאחר בדיקת כל המידע החליטה הוועדה כי לא מצאה פגם בפרופ' אמיר ירון מבחינת טוהר מידותיו וגם לא מצאה פגם מבחינת טוהר המידות שבשיקולים שעמדו בבסיס ההמלצה למנותו לנגיד בנק ישראל". 

הכהונה של הנגידה ד"ר קרנית פלוג מסתיימת ביום שני הקרוב, ומסתמנת האפשרות שמינוי של ירון ייכנס לתוקף כבר בשבוע הבא. כך, שלא יהיה צורך במילוי מקומה של פלוג על ידי המשנה לנגידה פרופ' נדין בודו טרכטנברג. כפי שפורסם ב"גלובס" ירון הופיע היום בשעות אחר הצהריים בפני הוועדה למינוי בכירים וכמו כן שמעה הוועדה את הנגידה היוצאת. 

ירון הוא מומחה לבנקאות ופיננסים ומלמד כפרופסור למימון בבית הספר וורטון למנהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה. הוא מתגורר בארה"ב ובעל אזרחות ישראלית ואמריקאית. לא ידוע על קשרים משמעותיים שיש לו עם אנשי עסקים בישראל. הוא משמש עמית מחקר בלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER), שם הוא עומד בראש קבוצת שוקי הון וכלכלה. בשנת 1994 קיבל אמיר את הדוקטורט שלו בכלכלה מאוניברסיטת שיקגו.

הוא נמנה על חברי הדירקטוריון של מכון אהרון למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי מאז הקמתו ומגיע מדי שנה להשתתף בכנסים מקצועיים הנערכים במרכז בעיקר בנושאי התמחותו - מימון וסיכונים למערכת הפיננסית. בשנים האחרונות ערך במשותף עם אקדמאים אחרים סקירה של מחקר מחירי התמחות, וכן של כלכלה כמותית.

הוא נחשב למוביל בתחום הכלכלה הפיננסית, ופרסם בכתבי עת אקדמיים מובילים בכלכלה ובפיננסים. ירון נודע על מחקרו על תמחור הנכסים וההשקעות. כמרצה, המומחיות שלו היא בתחום השקעות בינלאומיות וחברות רב-לאומיות. הוא נחשב למומחה לסיכוני מקרו למערכת הפיננסית, וצפוי להמשיך במאמץ להקים ועדה ליציבות פיננסית שהובילה פלוג בכהונתה ללא הצלחה. אחת השאלות שמעלה מינויו היא כיצד הוא יוכל להתמודד עם לחצי המערכת הפוליטית והממשלתית ועם ניהול ארגון גדול יחסית המעסיק כ-800 איש.

ירון לא נחשב לבעל ניסיון רב במדיניות מוניטרית והוא אינו מומחה לכלכלת ישראל. כלכלנים המכירים אותו אומרים כי חוסר ניסיונו בתחום אינו צריך להוות מגבלה. פרופ' יוגי'ן קנדל המכיר את פרופ' ירון מתקופת לימודיו באוניברסיטת שיקאגו אמר על המינוי: "אני חושב שזה מינוי ראוי, מעניין ומרענן".

שר האוצר משה כחלון בירך את ירון בציוץ בטוויטר.

 

פרופ' צבי אקשטיין, דיקן בית הספר טיומקין לכלכלה במרכז הבינתחומי, אמר כי "מינויו של ירון הוא צעד חשוב מאוד במיוחד על רקע ההתפתחויות הטכנולוגיות והאתגרים שהן מייצרות למערכות הפיננסיות". אקשטיין ציין כי מאמריו ועבודותיו של ירון זוכים להערכה רבה בקהילה האקדמית וכי המנחה שלו בדוקטורט זכה לאחרונה לפרס נובל לכלכלה. באשר להיכרות עם המערכת הפוליטית והממשלתית בישראל אמר אקשטיין כי הוא בטוח שירון "ילמד מהר" וכי צבר ניסיון במהלך שירותו הצבאי ביחידת היועץ הכספי לרמטכ"ל בניהול משא ומתן מול אגף התקציבים באוצר, במסגרת מאבקי התקציב המפורסמים בין המערכות.