בג"ץ דחה את העתירה להעביר את ראש לשכת עוה"ד אפי נוה מתפקידו בוועדה למינוי שופטים

שופטי בג"ץ ציינו כי דין העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון להידחות, הן בשל "אי-מיצוי הליכים" והן "בהיעדר עילה להתערבות שיפוטית בנקודת הזמן הנוכחית"

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי
יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי

בג"ץ הורה היום (ה') על דחיית העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון, במסגרתה ביקשה משרת המשפטים איילת שקד להעביר את ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, מכהונתו בוועדה לבחירת שופטים בעקבות החקירה הפלילית המתנהלת נגדו.

שופט בג"ץ עוזי פוגלמן, בהסכמת השופטים יצחק עמית וג'ורג' קרא, ציין כי "לאחר שעיינו בעתירה, בהודעת עדכון מטעם העותרת ובתגובות המקדמיות שהגישו המשיבים, מצאנו כי דין העתירה להידחות - הן בשל אי-מיצוי הליכים, הן בהיעדר עילה להתערבות שיפוטית בנקודת הזמן הנוכחית".

השופט פוגלמן ציין כי "אין חולק על חשיבותה של הוועדה ועל הצורך להבטיח את טוהר הליך הבחירה של שופטים", אולם קבע בנוסף כי "בעתירה זו אין לנו צורך לדון בשאלות באשר לכשירות של חשודים בפלילים לכהן בה".

פוגלמן נימק קביעה זו בכך שבשלב זה, די בהודעתו של עו"ד נוה כי לא ישתתף בישיבת הוועדה הקרובה הקבועה לחודש זה במקרה שעדיין יהיה נתון בחקירה, "כדי להשיג את התוצאה המעשית שהעותרת מבקשת: בישיבות הוועדה לא ישתתף גורם שחשוד בביצוע עבירות".

נזכיר כי בתאריך 28.10.18 הודיע פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, לנוה כי נשקלת העמדתו לדין בעבירות קשירת קשר לעוון, יציאה מישראל שלא כחוק בצוותא, כניסה לישראל שלא כחוק בצוותא וקבלת דבר במרמה בצוותא. ההעמדה לדין כפופה לשימוע, ולנוה ניתנו 30 ימים להשמיע טענות בכתב לפני פרקליטות המדינה.

לאחר שנוה יעשה כן, ותתקבל החלטה בעניינו על-ידי הפרקליטות, "תהא לכך השפעה על התשתית הצריכה לעניין המשך כהונתו בוועדה", ציין השופט פוגלמן. משכך קבע בג"ץ כי עד לסיום ההליך, "יש לאפשר לגורמים המוסמכים להשלים את הליך קבלת ההחלטות - כל אחד בתחומו שלו".

בג"ץ הוסיף כי "על יסוד התשתית שתתגבש", יוכלו הגורמים המעורבים (השרה שקד והמועצה הארצית של לשכת עורכי הדין) להידרש לקבלת החלטות נוספות.

עוד הבהיר פוגלמן כי לפי ההחלטות שיקבלו אותם גורמים, "ואם תהא עילה לכך", תוכל העותרת למצות הליכים גם לפני המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין - שהיא, כקבוע בחוק, "הגורם הבוחר את נציגי הלשכה בוועדה".

בהקשר זה העיר השופט פוגלמן כי די היה בכך שהתנועה לאיכות השלטון לא פנתה למועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לפני שהגישה את העתירה, כדי להביא לדחיית העתירה.

נזכיר כי הרקע להגשת העתירה (שנדחתה כאמור) נעוץ בחקירה שנפתחה בעניינו של ראש הלשכה עו"ד נוה, בחשד לביצוע עבירה על-פי חוק הכניסה לישראל ועבירות מרמה. זאת, לאחר שסייע לחברתו לעבור במעבר הגבול ביציאה מישראל ובכניסה אליה ללא הצגת דרכון. נוה הודה בעובדות ובין היתר טען כי מדובר במעשה שנעשה על רקע הליך גירושים קשה בו הוא מצוי ומתוך מצוקה רגעית.

*** חזקת החפות: עו"ד אפי נוה לא הורשע בכל עבירה, ועל כן הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות. יש לזכור כי חשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.