שר בורח ממציאות: הספינים של משה כחלון נגד הגירעון

בכל יום מלהטט השר המחייך בכל מה ומי שאפשר - במטרה להסיט את האש מעצמו

משה כחלון / רויטרס
משה כחלון / רויטרס

מסע של ספינים, תירוצים, האשמות והסחות דעת מלווה את דרכו של שר האוצר משה כחלון בבריחתו מהגירעון התקציבי הכבד שכבר נמצא כאן. בכל יום מלהטט השר המחייך בכל מה ומי שאפשר - במטרה להסיט את האש מעצמו.

ספין א'. השר התייחס לכותרות הגירעון: "המסע התקשורתי הזה מנסה ללחוץ אותנו לכיוון אחד - להעלות מסים לאזרחי ישראל.." כשנשאל מי הלוחצים השיב: "לא פעם יש לחצים מגופים רבים במשק, כולל בנק ישראל, להעלות מסים". במילים אחרות - זה בנק ישראל, כלומר קרנית פלוג. זו היא שרוצה להעלות מסים, לכן היא יוצרת לחץ תקשורתי בעניין הגירעון.

ספין ב'. כחלון: "כלכלת ישראל חזקה מתמיד. הלוואי וכל הזירות במדינת ישראל וכל החלקים במדינת ישראל היו חזקים כמו הכלכלה". זה נאמר בשבוע שעבר בעיצומם של ימי השריפות, פריצות הגדר בעוטף עזה ומאמצי "ההסדרה". כך ניסה כבוד שר הגירעון להעביר את הלחץ ממנו ל"חלקים" אחרים. אולי לביטחון? כלומר לבנימין נתניהו, אביגדור ליברמן ונפתלי בנט? רוצה לומר שרק אצלו באוצר הכל חזק, טוב ומנוהל, בעוד "כל החלקים האחרים במדינת ישראל" - ממש חלשים.

ספין ג'. "ברקע החשש מזינוק בגירעון אמר שר האוצר בשיחות סגורות ש'הכלכלה זה הדבר הכי יציב במדינה' כרגע. אנשים צריכים להיות מוטרדים מהשיח וההתקפות על שומרי הסף והדמוקרטיה לפני הכלכלה". דברים אלה, כך לפי "השיחות הסגורות" שכנף הפרפר העבירה לתקשורת, נאמרו נוכח אירועי חוק הנאמנות בתרבות, חוק היועמ"שים ועימות איילת שקד-דינה זילבר. פשט: מה אתם מתעסקים בשטויות כמו גירעון - תתעסקו בדברים החשובים יותר. דרש: תיזהרו - עוד כמה עשיריות אחוזי גירעון ואני יוצא בכוח נגד כווולם, אני אבעיר אש אצל כל מי שתיכף יתמודד מולי בבחירות. נתניהו, ליברמן, בנט, שקד, ועל הדרך אחזור גם לתקוף את בנק ישראל.

אבל אף מילה על החורים השחורים שהשר ייצר ומייצר במו ידיו השופעות, המחלקות, שמהן זולגים מיליארדי שקלים. אין דרישה כספית שהשר התנגד לה. הוא ושליחיו תמיד מתחילים ב"לא", אבל מהר מאוד ובשקט, עוברים ל"כן" רבתי.

אגב, מה שלום ה"נומרטור" המהולל? טוב תודה, שכחנו.

"מטורפים - רדו מהגג!" אמר לפני 35 שנים, בחודש מאי 1983, ח"כ יגאל הורביץ, שקודם לכן היה שר האוצר, כשדרישות התקציב הלכו וגברו. "הסחף עלול לבלוע את כולנו", הזהיר, שכן הממשלה עלולה "להישבר" נוכח גל השביתות והדרישות התקציביות, "דבר המבשר שהמפולת הכלכלית במדינה נמצאת בפתח".