כחלון עוקץ: "צריכים להתמודד עם כל מיני לשעברים שלא מוכנים להיפרד גם אחרי חמש שנים בחשבות"

שר האוצר דיבר על הגירעון בכנס החשב הכללי ואמר ש"מנסים לייצר משבר מלאכותי. אנחנו צריכים להתמודד עם כל מיני לשעברים - אנשים שלא מוכנים להיפרד מהתפקיד שלהם גם אחרי חמש שנים בחשבות" • החשב הכללי: "הסטייה בגירעון התקציבי לא תהיה גבוהה"

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

"כשמדברים על סוג של (פריצת) גירעון, מנסים לייצר משבר מלאכותי, אין נורה אדומה שדולקת בפינה של החדר" - כך אמר היום (ב') שר האוצר, משה כחלון, בהתייחסו לחריגה המסתמנת מיעד הגירעון התקציבי. "בימים הקרובים נשב עם בכירי האוצר ונבדוק מה הסיבה לפער - אם זה לא יחלוף נצטרך לטפל בזה".

כחלון שדיבר בכנס השנתי של אגף החשב הכללי פתח את דבריו בהתייחסות לאירוע הבטחוני אתמול בו נפל סא"ל מ' ואמר כי "כל מה שנאמר על גבורתו - נכון". הוא הביע שאט נפש מ"תמונות שמפיצים ברשתות החברתיות" וטען כי הן גורמות נזק למדינה ומסכנות חיי חיילים.

בהתייחס לאירועים הכלכליים ולחריגה המסתמנת מיעד הגירעון התקציבי אמר כחלון: "אני מאמין בתחזיות אמיתיות, שאפתניות ומאתגרות. גם אם צריך לשבת באוקטובר נובמבר ולהתמודד עם כל מיני לשעברים שהם מומחים בעיני עצמם", רמז במה שנשמע כהתייחסות לחשבת הכללית לשעבר מיכל עבאדי-בויאנג'ו. "יש אנשים שלא מוכנים להיפרד מהתפקיד שלהם אז גם אחרי חמש שנים בחשבות הכללית, הם עדיין יועצים".

"בואו נדבר על הנתונים. בשנת 2016 יעד הגירעון היה 2.9% הסתיים 2.15%,בשנת 2017 היעד היה 2.9% הסתיים ב-2% - גם היה בסדר. אני פונה לכל המומחים בעיני עצמם אל תלמדו אותנו אחריות. שני תנאים נכנסתי לממשלה שלא תהיה החלטת ממשלה מעל 10 מיליון שקל בלי אישור שר האוצר ושיהיה נומרטור. אף אחד מהמבקרים לא עשה את זה. כחלון ציין כי הוא "גאה להציג את הגרף שמראה את הגידול בהוצאה האזרחית הוצאנו הוצאות אזרחיות גבוהות אבל לא מעבר למה שחזינו ומה שגבינו. הוצאנו כסף לניצולי שואה, לתשתיות לשכר עבודה - אני רוצה שאנשים ירוויחו טוב. אני מתעב את המילה שכר מינימום כשאדם משתכר טוב לי נהיה טוב. אני יודע שיש אנשים שחושבים שהחלשים אשמים בחולשה שלהם ושאנחנו צריכים מדיניות קפיטליסטית שאם אתה חלש אתה נזרק לפינה ואף אחד לא מסתכל עליה".

חזקיהו שדיבר לפני כחלון אמר כי "אנחנו בשליטה על ההוצאות. לא הכל בשליטתנו, לגבי הגירעון, יש לו צדדים אחרים אבל הסטייה להערכתנו לא תהיה גבוהה". חזקיהו הכחיש כי קיימת מתיחות בינו לבין אגפים אחרים באוצר או בתוך אגף החשב הכללי ואמר כי "אין מתיחות בתוך האוצר. האוצר עובד יפה וביחד, ואין צורך ללבות פה איזשהו מצג שהוא לא נכון". הערה אחרונה לכל מי שמתבטא בנושא עובד אוצר לשעבר מנפקים תחזיות וזורעים פאניקה - הוא נוקט בחוסר אחריות משווע וגורם נזק אדיר לכלכלה ולמשק. הממשלה לקחה את העודפים האדירים האלה והורידה חוב. זו בעצם כרית הביטחון שלנו והשנים הבאות יהיו יותר לחוצות כולל השנה הבאה. השאלה היא עם איזה רמת חוב תוצר אתה נכנס לא אם הגירעון שלך הוא 3% או 2.9%".

חזקיהו הוסיף כי הוא "מאד שמח ומאד מרוצה משיעור הביצוע שמקורו בעבודה מאומצת מאד של עובדי האגף. השנתיים האחרונות הביצוע הוא 100% וכך גם יהיה ב-2018 - זו המשילות שכולם מדברים על הצורך בה וזה ראוי לשבח ולא להיפך". באשר למשימותיו כחשב כללי אמר חזקיהו כי "בכובע אחד החשב הכללי הוא שומר סף הוא מוודא שהממשלה מבצעת את הפעולות שלה בהתאם להוראות. בתחום הזה פעלנו רבות דרך התראות, ביקורות ועצירת מהלכים שחשבנו שהם לא תקינים. פעלנו כשומרי סף כעומדים בשער לשמור שהכל מתנהל בצורה תקינה. זה התפקיד הראשון והמרכזי שלנו וביחד עם התפקיד הזה תפקידנו הוא ביצוע. החשב הכללי הוא הצומת המרכזי ביותר בעבודה הממשלה והשפעתו רבה וגם קריטית".

חזקיהו ציין בין הישגיו את הסכם הסדר נכסי חברת החשמל, אותו "הצלחנו להשיג אחרי 20 שנה שזה תקוע. זה הסכם ששותפים לו זה שיחרר וישחרר קרקעות לצורך אפשר צמיחה מואצת למשק. הסכם נכסי חח"י היה הבסיס לביצוע רפורמה בחברת החשמל. הפרטת תע"ש נתקעה בגלל סיבות רבות ובשלב כזה או אחר קיבלנו פנייה ממשרד הביטחון להמשיך את המו"מ שנתקע ולהשלים אותו מול אלביט. הצלחנו בתחילת 2018 לסיים את המו"מ ולסגור את העסקה אני שמח לבשר שאנחנו צפויים לחתימה בימים הקרובים או בתחילת שבוע הבא".

מעבר לכך שב חזקיהו והזכיר את תכניותיו לקידום ההשקעות בתשתיות במשק ואמר כי "יש להניח שבמהלך 2019 נוכל להציג לממשלה הזו או לממשלה החדשה תכנית מפורטת יותר שמדברת על יעדים לשנת 2030". בנוסף אמר כי "לקחנו נושא שגופים בממשלה מנסים לקדם כבר עשר שנים ולא הצליחו וזה שיפור הסביבה העסקית דירוג ה-Doing business מ-2010 ועד היום מעמדה של ישראל ירד ואנחנו חייבים לטפל בזה. הצלחנו לשבור את המגמה ובפעם הראשונה אנחנו עולים".

חזקיהו גילה כי מעבר להתמקדות בתשתיות יש פרויקט מרכזי נוסף שאמור להיות פרויקט מרכזי בחשב הכללי בשנים הקרובות - הזקנה. "כשאתה אומר זקנה אתה חושבים על הזקנה במסדרון אבל אוכלוסיית המבוגרים מעל גיל 60 היא אוכלוסיה שיכולה לתרום למשק. החשב הכללי נרתם לייצר תכנית הוליסטית שתיתן פתרונות".