יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל: "הממשלה ואנחנו לא נערכנו מספיק טוב"

"על אותה כמות בסיסית של מערכים כמעט הכפילו את כמות האנשים. מה מתפלאים שיש כאלה עומסים? זה ילך ויחמיר" - כך אמר היום דן הראל בוועדת הכלכלה • "כל 7.5 שנים כמות הנוסעים ברכבת מוכפלת, ואם לא מכפילים את כמות המסילות ואת כמות הציוד בתוך 7.5 שנים בישראל, זו משימה בלתי אפשרית"

"מה שקורה ברכבת בשנים האחרונות הוא חסר תקדים" - כך פתח את נאומו יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, דן הראל, בדיון היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הליקויים בהשקת הקו המהיר לירושלים.

הראל הסביר כי העומסים ברכבות נובעים בין היתר כתוצאה מהעלייה הדרמטית בביקושים: "ב-2014 לרכבת היו 98 מערכים, קטר וקרונות, ונסעו בה 181 אלף איש. השנה יש לרכבת 94 מערכים ונוסעים בה 291 אלף איש. על אותה כמות בסיסית של מערכים כמעט הכפילו את כמות האנשים מה מתפלאים שיש כאלה עומסים? וזה ילך ויחמיר. לרכבת יש 4,000 עובדים שעובדים כמו אני לא יודע איך להגיד.

"הם יוצאים לעבודה ב4:30 בבוקר וכמו במלחמה כל הרכבות יוצאות למסילות ופותחים מוסכים לטיפולים ב-22:00. אנחנו עובדים על קצה גבול המערכת. אין לנו מספיק ציוד נייד, הממשלה ואנחנו לא נערכנו מספיק טוב", הוסיף.

לדברי הראל, הבעיות ברכבת יימשכו עוד שנים ארוכות: "יש קרונות ניהוג שיכולים לפתוח מערכים שיגיעו בשנים הקרובות, אבל אל תתלו בהם תקוות. כמה שלא נשים זה יתמלא. כשנגמור ונניע על המסילות את כל כמות המערכים האפשרית בתוך שלוש שנים להביא עוד קרונות וקטרים לא תפתור את הבעיה כי אז נגיע לבעיית כמות הפסים ופה הבעיה יותר חריפה כי כדי לעבור את הוות"ל והתכנון בישראל לוקח בין 10 ל-15 שנה ליצור מסילות חדשות. לכן הבעיה תישאר איתנו לאורך זמן".

בהמשך דבריו התייחס הראל להחלטת שר התחבורה ישראל כ"ץ להשיב את הקו המהיר בערב סוכות עוד בטרם היה מוכן בשלמותו. הראל אמר: "החלטה על פתיחת קו ירושלים כמו כל קו היא של הממשלה. אני אומר להם מה אני חושב, אבל אני חברה ממשלתית שהבעלים והקליינט היא הממשלה. כאשר פתחנו את קו ירושלים נתב"ג וחיברנו את ירושלים לשירות רכבתי לכל הארץ, לכן החלטנו להוריד תדירות בצפון.

"עמדה בפנינו השאלה האם זה מספיק בטוח לעשות הרצה בקו לירושלים עם נוסעים והתשובה היא כן, הקו מספיק בטוח. לגבי הנוסעים, אנחנו לומדים את נושא החשמול שחדש לנו, נערכנו עם הסבות ל-600 איש ועדיין יש תקלות לכן קראנו לזה הרצה ולכן נוסעים בחינם. אנחנו משתמשים בכל דבר כולל קרונות מלפני 40 שנה. לא משנה כמה קרונות נוספים, בלי לשמור ספייר בצד זה תמיד יהיה עמוס. לא הייתה חריגה בתקציב הפרויקט"

"בתוך חודש נשלים 7 קרונות בכל הרכבות, אין לנו יותר קרונות וקטרים. בעוד 8 חודשים הם יתחילו להגיע והשיפור האמיתי יתחיל ביולי 2019 כאשר נוסיף מערך כל חודש. אני אומר לחברי מהצפון, גם אני במקור צפוני, זה לא היה משנה כי זה שהורדנו תדירות של רכבת שלישית בשנה והחזרנו שתיים פחות טובות זה לא היה משנה כי הרכבות מלאות. כל 7.5 שנים כמות הנוסעים ברכבת מוכפלת, ואם לא מכפילים את כמות המסילות ואת כמות הציוד בתוך 7.5 שנים בישראל, זו משימה בלתי אפשרית, אם לא יעשו פה משהו חריג", כך הראל.