תחת איום בפוליגרף: הדירקטורים של דקסיה ידונו היום בהצעות דיסקונט ובנק ירושלים למיזוג עימם

לפי הערכות, הדירקטוריון צפוי לדחות היום את הצעת משפחת שובל וירושלים, גם בגלל התנאים שלה ובעיקר בשל התחייבות לבנק דיסקונט, לפיה לא ינהלו מו"מ עם אף גורף אחד במקביל • המיזוג טעון אישורים רגלטוריים • דקסיה ביקש מפרופ' אמיר ברנע חוות-דעת שנייה בדבר שווי הבנק במיזוג עם ירושלים

לילך אשר / צילום ארכיון: איל יצהר
לילך אשר / צילום ארכיון: איל יצהר

תחת הנחיות סודית מחמירות שהעבירה יו"ר בנק דקסיה, לבנה שיפמן  - היא הזהירה את הדירקטורים שאם יימסרו פרטים מהדיונים למי שאינו מוסמך לכך, או שלא בידיעתה והסכמתה, היא תיאלץ לקחת את כל חברי הדירקטוריון למכונת אמת - יתכנס היום (ג') דירקטוריון דקסיה לישיבה שעשויה להכריע בעניין ההצעה של משפחת שובל ובנק ירושלים למיזוג דקסיה עם בנק ירושלים.

לפי הערכות, הדירקטוריון צפוי לדחות היום את ההצעה הזאת, גם בגלל התנאים שלה אבל בעיקר בשל התחייבות לבנק דיסקונט. עם זאת, הדירקטוריון יתבקש להביא בחשבון אפשרות שאם יוחלט לא לפתוח במשא-ומתן עם בנק ירושלים - עשויים זלמן וגידי שובל לפנות לערכאת משפטיות ולדרוש עיכוב חתימת הסכם עם דיסקונט. במקרה כזה, יש חשש בדקסיה כי עיכוב מתמשך בהכרעה עלול להביא את דיסקונט לרדת מהעסקה.

במקביל, ועל רקע האפשרות שהעניין יובא לבית המשפט, התבקש בנק ההשקעות וליו בייס, המלווה את דקסיה בהליך, לבחון את השווי האמתי של הצעת שובל החדשה והמשופרת. בנוסף, נודע ל"גלובס" כי הבנק ביקש מפרופ' אמיר ברנע חוות-דעת שנייה בדבר שוויו של הבנק הממוזג, כדי לקבל מענה לשאלה האם מיזוג דקסיה וירושלים אכן יעלה משמעותית את השווי כפי שטוען בנק ירושלים, או שהשווי של ההצעה המשופרת שהוגשה הוא פחות, יחסית, כפי שטוען בנק דיסקונט - המועמד לרכישת דקסיה על בסיס הצעת מזומנים.

אם אכן יחליט דירקטוריון דקסיה היום לאשר את המכירה לדיסקונט, יפנה דיסקונט, בראשות המנכ"לית לילך אשר-טופילסקי, לקבלת אישור מהמפקחת על הבנקים חדווה בר וגם לקבלת הסכמתה של הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין. יש לציין כי שר הכלכלה אלי כהן, שהוביל את הליכי הגברת התחרות בבנקים והתנגד חד-משמעית למיזוג מזרחי טפחות עם בנק איגוד, כבר הודיע כי יתנגד למיזוג דיסקונט עם דקסיה - אלא אם דיסקונט יידרש גם הוא למכור את חברת כרטיסי האשראי כאל.

כזכור, בדיונים על הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים התקבלה עמדת בנק ישראל שיש לאפשר לדיסקונט להמשיך להחזיק בכאל, במטרה לחזק את כוחו כבנק שלישי כך שיוכל להתמודד מול שני הגדולים, פועלים ולאומי, שחייבים להיפטר מחברת כרטיסי האשראי שלהם עד 2020.

בנק ירושלים, שכבר שנים מתכנן מיזוג עם דקסיה, היה הראשון שפנה במכתב מסודר לדירקטוריון דקסיה והציע מיזוג. אולם ככל הידוע לא התקיים משא-ומתן. בשלב מסוים בא דיסקונט והציע רכישה מלאה בעסקת מזומנים, בתנאי שיפתחו מייד בדיונים תוך התחייבות של דירקטוריון דקסיה שבמהלך דיונים אלה לא יתקיים כל משא-ומתן עם אחרים, יהיו אשר יהיו. הדירקטוריון בראשות שיפמן קיבל את עמדת אשר-טופילסיקי מדיסקונט, ואכן החל משא-ומתן. נקבע מועד מועדף לסיום וחתימה תוך הסכמה שזה יקרה לפני סוף נובמבר 2018, כדי שאפשר יהיה לבקש את אישורן של הממונה על הגבלים והמפקחת על הבנקים, בכוונה לסגור את העניין עוד השנה.

אלא שבסוף השבוע שעבר הגיש בנק ירושלים הצעה מחודשת, משופרת. במרכזה: שווי דקסיה ברכישה עומד על 730 מיליון שקל - כאשר שווי זה לוקח בחשבון את היתרונות המובהקים שיהיו במיזוג בין שני הבנקים. דיסקונט מיהר להגיב על כך רשמית לדירקטוריון דקסיה ואמר ששווי הצעת משפחת שובל, שבמרכזה מיזוג בין בנק ירושלים ודקסיה, כשחלק מהתמורה תהיה במזומנים וחלק במניות החברה הממוזגת, הוא למעשה 535 מיליון שקל, ולא 730 מיליון כפי שנטען.

כדי לאפשר לדירקטוריון לקבל החלטה, כאמור, התבקשה חוות-דעת נוספת של בנק ההשקעות וכן חוות-דעת של פרופ' ברנע. יצוין כי לצורך העסקה שכרו בנק ירושלים ומשפחת שובל את שירותיו של עו"ד פיני רובין, שמולו עומדת עורכת הדין של דקסיה, דליה טל.