מנכ"לית יוטיוב מאיימת: "לא נוכל לעמוד בחקיקת זכויות היוצרים של האיחוד. אירופה בסכנת ניתוק"

מנכ"לית יוטיוב, סוזן וויציצקי, טענה כי פלטפורמה כמו יוטיוב לא תוכל לעמוד מבחינה כלכלית ברגולציית זכויות היוצרים החדשה שמוצעת באיחוד האירופי • "ייתכן שניאלץ לחסום סרטונים שבעלי זכויות היוצרים שלהם לא יודעים כדי להימנע מצעדים נגדנו"

מנכ"לית יוטיוב, סוזן וויציצקי / צילום: שאטרסטוק
מנכ"לית יוטיוב, סוזן וויציצקי / צילום: שאטרסטוק

מנכ"לית יוטיוב, סוזן וויציצקי, פרסמה פוסט בבלוג היוצרים הרשמי של יוטיוב בו התייחסה ל"סעיף 13", חלק מרגולציית זכויות היוצרים החדשה שמוצעת באיחוד האירופי, וטענה שפלטפורמה כמו יוטיוב לא תוכל לעמוד בה מבחינה כלכלית. הסעיף המדובר יביא לכך שהאחראי להפרה של זכויות יוצרים יהיה הפלטפורמה בה בוצעה ההפרה ולא המשתמש שביצע אותה. החקיקה תעמוד בפני הצבעה סופית בינואר.

לדברי וויציצקי, בכל דקה מועלות יותר מ-400 שעות של וידאו לפלטפורמה, ולכן זה לא יהיה הוגן להטיל את האחריות הבלעדית לתפיסה של כל הפרה על פלטפורמות כמו יוטיוב. כדי להדגים את טענתה, היא השתמשה בסרטון הנצפה ביותר ביוטיוב, הלהיט דספסיטו. "יש בעלי זכויות יוצרים רבים על הסרטון הזה. מאולפן ההקלטות עד לזכויות ההפצה" כתבה וויציצקי. "למרות שליוטיוב יש הסכמים רבים לגבי שימוש ותשלום עבור הסרטון, חלק מבעלי זכויות היוצרים הם לא ידועים" טענה. "חוסר וודאות כזה אומר שתחת סעיף 13 ייתכן שניאלץ לחסום סרטונים כאלה כדי להימנע מצעדים נגדנו. תכפילו את הסיכון הזה בגודל של יוטיוב, בו 400 שעות של וידאו מועלות בכל דקה, והנטל הכספי שנידרש אליו עשוי להיות כל כך גדול עד ששום חברה לא תוכל לקחת על עצמה כזה סיכון כספי".

וויציצקי איימה כי "תושבי אירופה נמצאים בסכנת ניתוק מסרטוני יוטיוב, ורק בחודש האחרון הם צפו בסרטונים יותר מתשעים מיליארד פעמים. הסרטונים מגיעים מכל העולם, כוללים מעל 35 מיליון ערוצים של תושבי מדינות האיחוד האירופי, וכוללים שיעורי שפות ומדע, וקליפים של מוזיקה".

הצעדים של יוטיוב נגד החקיקה כוללים גם פרסום סרטונים של יוצרים שמגנים את החקיקה בפרופיל הטוויטר הרשמי של יוצרי יוטיוב, השקת אתר שמטרתו להסביר למשתמשים על משמעויות החקיקה, ופרסום נתונים סטטיסטיים עדכניים על מערכת Content ID בה יוטיוב משתמשת כיום כדי לשלם לבעלי זכויות יוצרים על עבודתם, במקרים בהם יוצר אחר השתמש בה בסרטון שלו. וויציצקי כתבה בפוסט שלה כי עד היום שולמו באמצעות המערכת מעל 2.5 מיליארד דולר לבעלי זכויות יוצרים על שימוש של צד שלישי בתוכן שלהם.

בתוך כך, יוטיוב משיקה אפליקציית VR עבור משקפי אוקולוס גו, שתהיה זמינה בחנות של אוקולוס, לאחר שכבר השיקה אפליקציות דומות למשקפי VR של חברות כמו סמסונג, סוני וגוגל. האפליקציה תומכת בסרטוני 360 מעלות ובווידאו סטנדרטי וכוללת גם פיצ'רים חברתיים שמאפשרים צפייה משותפת.