אבי ארמוזה על ההתרסקות של "דה-פור": "לפעמים החלקים לא מתחברים"

אחרי ההתרסקות ברייטינג וההחלטה לקצר את העונה, חזרנו אל המפיק אבי ארמוזה, שעומד מאחורי הריאליטי המוזיקלי "דה פור" • "לפעמים החלקים לא מתחברים", הוא מודה • "קשה לחדש ולהביא סגנון חדש"

אבי ארמוזה / צילום: ענבל מרמרי
אבי ארמוזה / צילום: ענבל מרמרי

"לפעמים החלקים לא מתחברים". כך מסכם אבי ארמוזה, בעלי ארמוזה פורמטס ויוצר הפורמט של "דה פור", את הכישלון המהדהד ברייטינג של תוכנית הריאליטי המוזיקלית שלו שעלתה בחודש שעבר ברשת 13.

רק לפני זמן קצר, ערב עליית התוכנית, ארמוזה נשמע כמובן לגמרי אחרת. בראיון ל-G הוא הסביר כיצד ומדוע החליט ליצור פורמט מוזיקלי חדש בתחום הרווי הזה, והתהדר - בצדק - בהצלחה הבינלאומית של התוכנית, ובראשה העובדה שעד כה שודרו שתי עונות שלה ברשת פוקס האמריקאית. ארמוזה גם לא היסס להודות אז שעל אף ההצלחה הבינלאומית, הצלחת התוכנית בישראל חשובה לו במיוחד.

כעת הוא מודה בכנות שגם כישלון במגרש הביתי מציק לו יותר מאשר כישלון במקום אחר. "בוודאי שכאשר מדובר בבית שלך, אתה רוצה במיוחד שזה יצליח", הוא אומר בשיחה עם G. "אם זה לא היה מצליח באינדונזיה או במקום מרוחק אחר, ההשפעה הייתה כמובן אחרת. אבל זה בסדר, התחום שלנו בנוי על למידה מתמדת, וכל עוד אתה לומד ויודע להמשיך הלאה, זה מה שחשוב".

העונה הקצרה של דה פור
 העונה הקצרה של דה פור

אז מה בעצם השתבש?

"עיקר הבעיה הייתה שהם (רשת) הפיקו שתי תוכניות ביום", טוען כעת ארמוזה. "הם היו הראשונים שעשו את זה בעולם ובדיעבד מתברר שזה בלתי אפשרי. כל הסיפור של דה פור היה שהמשתתפים נבנים משבוע לשבוע, וגם צריכים להכין לכל תוכנית כמות די נכבדה של שירים. פה היו להם שעתיים-שלוש להיבנות לתוכנית הבאה - זה דבר מהותי שלא ניתן שיקרה בעוד מדינה".

ולא הבחנתם בבעייתיות הזו בזמן העבודה על התוכנית?

"ראינו את הבעייתיות, וגם אמרנו את זה, אבל תקציבית, זו הייתה הדרך היחידה שרשת יכלה לעשות את זה. לפעמים אתה אומר: 'אוקיי, יש מצוקה תקציבית, אזרום עם זה', ואז זה מוכיח את עצמו כלא נכון".

מה עוד התגלה כבעייתי?

"יש גם את השאלה אם לקחת שלושה או ארבעה שופטים. אנחנו במקור חשבנו על שלושה, (אבל) יש לכך פנים לכאן ולכאן. כשיש ארבעה שופטים, יש מגוון דעות גדול יותר, אבל גם יותר דיבורים בין השופטים ויותר קשה להגיע להכרעה. בארצות הברית לקחו ארבעה וירדו לשלושה. גם זה משהו שלמדנו ובעתיד נשתדל שיהיו רק שלושה שופטים".

מה לגבי הליהוק? יכול להיות שרשת קצת נשבתה בקונספט של איכות ושכחה מי הקהל? אסתר רדא כמנחה ורביעיית השופטים (גלעד כהנא, דקלה, מוקי ומארינה מקסימיליאן) אולי נחשבים ליותר איכותיים בתעשייה, אבל הם פחות מוכרים לקהל הרחב, וחלקם גם חסרי ניסיון טלוויזיוני.

"העמדה שלי בדברים האלה פחות רלוונטית. בזה אין לי סיי. הנחת העבודה שלנו בכל מקום היא שזו החלטה מקצועית של הגוף המשדר, ושהם יודעים להביא את הטאלנטים הנכונים. בעיקרון, אתה רוצה להביא שופטים שמושכים קהל, ברור שזה חלק מהעניין.

"הדבר היותר מעניין כאן הוא הרצון והמאבק לעשות משהו חדש והסבלנות ואורך הרוח שזה דורש. דה פור בא לקחת את הטלוויזיה צעד קדימה. זו אמורה הייתה להיות טלוויזיה לא לינארית, כמעט בשידור חי, באינטראקציה עם הקהל. ואז, כשנכנסים להפקה ומנסים לחשוב ולהתאים את הפורמט, יש סכנה שהדברים לא יתחברו. אבל אם לא משיקים קונספט חדש ונותנים לו גב כדי שיעבוד, נשארים במקום. קל לעשות מה שכולם מכירים ויותר קשה לחדש ולהביא סגנון חדש".

הניסיון של ארמוזה ושל רשת להביא סגנון חדש כשל ברייטינג מהרגע הראשון. תוכנית הפתיחה רשמה נתון נמוך של 9.2% בלבד (בקרב משקי בית יהודיים - המדד המקובל בתעשייה), וגם ניסיונות להציל את המצב ולשנות שיבוץ לא הועילו. ברשת החליטו לחתוך הפסדים ולהסתפק בעונה מקוצרת בעלת מספר חד ספרתי של תוכניות, כששניים מהמשדרים האחרונים כבר רושמים שפל רייטינג באזורי ה-4% - נתון שכפי שבברנז'ה נהנו לציין, מתכתב היטב עם שם התוכנית (ממוצע העונה, ללא הגמר ששודר השבוע ביום רביעי, עמד על 6.5%. הגמר אגב זכה ל-7.1% רייטינג).

ערב עליית התוכנית, הסביר ארמוזה את הרציונל שאמור היה לבדל אותה משלל תוכניות המוזיקה האחרות: "בדקנו את תוכניות המוזיקה השונות וראינו שמה שעובד ומצליח אלה האודישנים, ואחר כך הצפייה יורדת. אז מצאנו נוסחה שבה האודישנים נמשכים על פני כל העונה". ארמוזה גם תקף באותו ראיון בחריפות את המתחרה קשת, עניין שכעת הוא מסרב להתייחס אליו.

איך התייחסת להחלטה של רשת לקצר את העונה? לא חשבת שאולי זה מהלך נמהר?

"זו מערכת שיקולים שהיא מעבר אליי. משלב מסוים, ברגע שהדברים לא מתחברים, מקבלים החלטה שהיא בעיקרה כלכלית. אלה דברים שאני לא יכול להיכנס אליהם ואני מבין אותם".

אז אין לך תלונות לרשת?

"הם היו לגמרי הגונים. השקיעו, עשו, עמדו מאחורי הפורמט".

בימים אלה, אתה במגעים עם פוקס לגבי עונה שלישית של דה פור בארה"ב - הכישלון של התוכנית בארץ זה משהו שישפיע? הוא מדאיג אותם?

"לו ישראל הייתה המדינה הראשונה שבה הפורמט מושק, אני מניח שזה היה משפיע, אבל לא זה המצב. לכל פורמט יש מקומות שהוא מצליח בהם ומקומות שהוא נכשל. כשאני מספר לפוקס איך נעשתה ההפקה בארץ - מספיק שאני מספר להם שצילמו שתי תוכניות ביום - ברור להם כמה זה בלתי אפשרי, כי הם הרי עשו את התוכנית הזאת. כך שזה לא משפיע. חזרנו עכשיו ממיפ (יריד בינלאומי לפורמטים) עם שלוש מדינות נוספות שלקחו את התוכנית, ויש כבר מדינה רביעית בדרך".