שיא האירוניה במכון וולקני: מצד אחד הסכם שת"פ בסין, מצד שני מאבק על תקציב הפעלה ל-2019

השת"פ בסין יתחיל במכירת זכויות בתחום ההדרים • משרד החקלאות התחייב להעביר למכון 20 מיליון שקל • יו"ר ועדת הכספים דורש ממשרד האוצר עוד 10 מיליון שקל • האוצר: "אנחנו במגעים לפתרון בהקדם"

חתימת הסכם שיתוף הפעולה בין מכון וולקני לנציגי החברות החקלאות של דרום סין
חתימת הסכם שיתוף הפעולה בין מכון וולקני לנציגי החברות החקלאות של דרום סין

"זהו שיא חדש של אירוניה", אומר הבוקר (ה') בכיר בתחום החקלאות, "בכל העולם יש הערכה עצומה למכון וולקני שלנו והמכון חותם בערב על הסכם לשיתוף פעולה מעורר תקוות עם סוכנות ממשלתית בסין, כאשר בארץ בבוקר למחרת המכון עדיין צריך להילחם על עצם קיומו, וצריך לחץ של ועדת הכספים של הכנסת כדי לאפשר את תחילת פעילותו של המכון ב-2019".

אתמול (ד') נחתם בסין הסכם לשיתוף פעולה בין מכון וולקני, קבוצת ההשקעות ישראל-גואנגז'ו שאותה מוביל ד"ר שוקי גלייטמן, וממשלת העיר גוואנגז'ו בדרום סין, בירת המחוז העשיר ביותר בסין. מזכר ההבנות עוסק בשיתופי פעולה שונים בתחום החקלאות, וביניהם מסחור הידע והטכנולוגיות של מכון וולקני בסין ופרויקטי מחקר משותפים. אין כרגע הערכות על ההיקף הכספי של שיתוף הפעולה. זהו המיזם הראשון בסין בו מעורב מכון וולקני.

את שיתוף הפעולה יזם ומוביל ד"ר שוקי גלייטמן, לשעבר המדען הראשי ויו"ר קבוצת ההשקעות ישראל-גוואנגז'ו, ואתו לירז גבע, מנכ"לית נציגות גוואנגז'ו בישראל. במעמד חתימת ההסכם נכחו נציגי החברות החקלאות הגדולות של דרום סין, ויו"ר מכון וולקני, פרופ' אלי פיינרמן, סקר את פעילות המכון.

"נושא החקלאות נמצא במקום גבוה מאוד בסדרי העדיפות של ממשלת סין והשותפות עם ישראל ועם מכון וולקני, אשר הינו שחקן מוביל בנושא הטכנולוגיות החקלאיות, היא טבעית", אומר ד"ר גלייטמן. "היכולת והידע של מכון וולקני מדהימים את המערכת החקלאית בדרום סין. התמיכה המלאה של משרד החקלאות המקומי ודרגי הממשל הבכירים בגוואנגז'ו, מאפשרת לנו ליצור תשתית עסקית רחבה אשר שותפות לה רבות מהחברות החקלאיות הגדולות של דרום סין. תנאים אלו מספקים קרקע פורייה לשיתוף פעולה מוצלח עם מכון וולקני. אני מעריך שההתחלה תהיה בהעברת זכויות השימוש של הסינים במוצרי פרי הדר".

"אפנה לממונה על התקציבים"

בהמשך לדיון בוועדת הכספים בשבוע שעבר על סיוע למכון וולקני להבטחת המשך פעולתו בתחילת 2019, בהיקף כולל של 30 מיליון שקל, משרד החקלאות התחייב להעביר למכון וולקני 20 מיליון שקל, ואילו משרד האוצר עדיין לא התחייב להעברת 10 מיליון שקל מהרזרבה כפי שביקש יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (דגל התורה), ופתח במגעים עם משרד החקלאות.

הדיון בוועדת הכספים נערך לאור הקיצוץ של כ-55 מיליון שקל בתקציב המכון, ובמהלכו הציג גפני את המתווה למניעת שיתוק פעילות המכון והבטחת פעילותו בתחילת השנה הבאה. משרד החקלאות הודיע כבר בדיון על התחייבות להעברת 20 מיליון שקל למכון, על פי הצעת גפני, ואילו משרד האוצר טען בדיון, שלא ניתן להעביר כספים מהרזרבות כפי שגפני דרש, כי יש להשאיר רזרבות לשנת 2019.

תמר לוי בונה מאגף התקציבים אמרה בדיון, כי "התוספת של 20 מיליון מצד משרד החקלאות מחזירה את מכון וולקני לעומק הקיצוץ עליו שהחליטה הממשלה, המכון מתיישר מול שאר הקיצוצים במשרדים". במקביל היא הודיעה, כי "אנחנו מתחייבים שלא תהייה פגיעה בתקציבי השכר והמחקר".

ח"כ עופר שלח (יש עתיד) השיב: "אין לכם בעיה לקחת מיליארדים מהרזרבה אם זה במדיניות של שר האוצר, את מדברת על קיום של מכון שיש לו חשיבות לאומית, מה זה ה-10 מיליון האלה, מאיפה אתם מביאים את הדברים האלה?!".

"גם אנחנו נדבר ברמזים"

פרופ' אלי פיינרמן, מנהל מכון וולקני, אמר בדיון בכנסת: "ראש הממשלה אמר לאחרונה בכנס שאנחנו המכון הטוב בעולם והוא יעזור לנו לפתור את בעיות המזון בעולם. הסתכלנו אחד על השני ואמרנו, הוא לא יודע שאנחנו לא יכולים לפתור את בעיות המזון של העובדים שלנו".

יו"ר הוועדה גפני סיכם את הדיון: "אני מבקש את ה-10 מיליון שקלים כי בלעדיהם המכון ייסגר... נעלבתי מהתשובה, אפנה לממונה על התקציבים, ואם לא אקבל תשובה עד סוף השבוע על 10 מיליון שקל, גם אתם לא תקבלו מאתנו תשובות. גם אנחנו נדבר ברמזים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי מדובר בהצעה של ח"כ גפני ולא בסיכום, וכי "אנחנו במגעים עם משרד החקלאות להגיע לפתרון בהקדם".