מחר בכנסת: הצעת חוק שתסמיך אדריכלים לאשר היתרי בנייה

לפי הצעת החוק שמבקשת לצמצם את הביורוקרטיה בתחום "קיימים פערים באיוש התקנים המיועדים לבעלי תפקידים מקצועיים בוועדות המקומיות לתכנון ובנייה"

אתר בנייה / צילום: איל יצהר
אתר בנייה / צילום: איל יצהר

הצעת החוק המסמיכה אדריכלים פרטיים לאשר הנפקת היתרי בנייה, נכנסת לשלב מעשי ותונח מחר על שולחן הכנסת. על פי הצעת החוק, אדריכלים רשויים יהיו בעלי סמכות לאשר היתרי בנייה, במטרה לייעל את הליך הרישוי ובכך לתרום לקיצור לוחות הזמנים וזאת על מנת להביא להגדלה משמעותית של היצע יחידות הדיור. את ההצעה שכותרתה "הסמכת אדריכלים רשויים לשמש כמורשים להיתר" יזמו חברי הכנסת רועי פולקמן (כולנו), טלי פלוסקוב (ישראל ביתנו), יפעת שאשא ביטון (כולנו), מירב בן ארי (כולנו), אמיר אוחנה (ליכוד), מכלוף מיקי זוהר (ליכוד), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו).

הרקע להצעת החוק הוא חסמים ביישום רפורמת הרישוי במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, שמטרתה הייתה לייעל ולזרז את הליכי הרישוי והוצאת היתרי בנייה, אך יישומה לא צלח בשל מחסור בכוח אדם מיומן ובעל הכשרה מתאימה. בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי "קיימים פערים באיוש התקנים המיועדים לבעלי תפקידים מקצועיים בוועדות המקומיות לתכנון ובנייה", וכי הפער בכמות כוח האדם הוא "קריטי" ומשפיע על היכולת של ועדות מקומיות לעמוד בלוחות הזמנים המוגדרים לטיפול בבקשות להיתר בנייה. "פערים אלו, לצד תנופת הבנייה המשמעותית שמתרחשת בשנים האחרונות, ממחישים את הצורך האקוטי בטיפול בבעיית כוח האדם המקצועי בוועדות המקומיות", כך צוין בדברי ההסבר להצעת החוק. על כן, מוצע בהצעת החוק, כי האחריות לבדיקת בקשה להיתר בנייה ולהתאמתה להנחיות המרחביות תוטל על מורשים להיתר, דבר שיקל על העומס הרב בהן נתונות ועדות הרישוי ואף יביא לקיצור בלוחות זמנים.

ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת 'כולנו' ויוזם החוק: "הצעת החוק נועדה לקצר את זמני הרישוי ולהקל דרמטית את הביורוקרטיה בהליכי התכנון על מנת להביא להגדלה של יחידות הדיור לבנייה והרחבת היצע הביקוש. זהו עוד צעד של שר האוצר משה כחלון לטפל בשוק הדיור ולפעול להורדת המחירים".