בזמן שאתם בפקקים: יו"ר ההסתדרות קיבל ממשרד התחבורה אישור לנסיעה בנת"צ

בישראל קיימים מאות גופים ציבורים ופרטיים שמחזיקים בידיהם היתרי נסיעה חריגים ממשרד התחבורה • לפי המידע שבידי "גלובס" אבי ניסנקורן החזיק בידיו אישור לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית במשך שנה • ניסנקורן: "האישור הוענק באופן מסורתי לכל יו"ר הסתדרות. החלטתי כי נוהג זה אינו עומד בקנה אחד עם הערכים שנבחרתי לקדם וביקשתי לבטל את האישור"

אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

בזמן שמיליוני ישראלים עומדים בפקקים בדרך לעבודה וממנה, יו"ר הסתדרות העובדים הכללית קיבל ממשרד התחבורה אישור לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית באופן שיכול היה לחסוך לו את העמידה בפקקים. כך נודע ל"גלובס".

לפי המידע שבידינו, אבי ניסנקורן, החזיק בידיו אישור לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית במשך שנה. ואולם, לטענת ניסנקורן הוא לא עשה בו שימוש וויתר עליו. מטעמו של ניסנקורן נמסר בתגובה כי "אישור הנסיעה בנתיב התחבורה הציבורית הוענק באופן מסורתי לכל יו"ר הסתדרות מתוקף תפקידו". עוד נמסר כי: "יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, החליט על דעתו וביוזמתו כי נוהג זה אינו עומד בקנה אחד עם הערכים שנבחר לקדם והוא ביקש לבטל את האישור ולפיכך אין אישור בידיו".

בישראל קיימים מאות גופים ציבורים ופרטיים שמחזיקים בידיהם היתרי נסיעה חריגים ממשרד התחבורה שמאפשרים לעובדים הבכירים שלהם לחסוך לעצמם את כאב הראש של העמידה בפקקים. יו"ר ההסתדרות הוא אחד מהם. בעקבות בקשת מידע שהגישו בשנה שעברה התנועה לחופש המידע ותנועת "הצלחה", העביר ב-4 בדצמבר 2017 משרד התחבורה את פירוט ההיתרים לפי גופים, אך ללא חשיפת שמות בעלי התפקיד שמחזיקים בהיתרים הללו.

המידע הזה פתוח לציבור ומופיע באתר "מידע לעם", ממנו עולה כי עיריית תל אביב היא שיאנית מקבלי הפריבילגיה: לא פחות מ-466 מכוניות של העירייה מורשות לנסוע בנתיבי התחבורה הציבורית ברחבי העיר. לעיריית ירושלים ניתנו עשרות הרשאות לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית בבירה.

63 היתרים לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ ניתנו בשנת 2017 למשרד ראש הממשלה. לפחות בחלק מהמקרים מדובר בכלי רכב ביטחוניים ששייכים למשרד רה"מ.  16 היתרים לנסיעה בתחבורה ציבורית ניתנו למשרד החוץ, ולעצמו הוציא משרד התחבורה שבעה אישורים לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית. אישור אחד ניתן למשרד המשפטים. גם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, רשאי לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ.

272 היתרים לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית באזורים שונים ניתנו ב-2017 לחברת החשמל החזיקה ב-2017 היתרים דומים ניתנו גם לארגונים והעמותות שנדרשים להגיע במהירות למקומות שבהם יש חולים, נפגעים או הרוגים. ארגון זק"א קיבל ב-2017 סך של 35 היתרים לנסיעה בתחבורה ציבורית, "עזרא למרפא" 22 היתרים, וארגון "יד שרה" 50 היתרים. גופים נוספים שקיבלו אישורים לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית היו, בין היתר: קרן קיימת לישראל, הכנסייה הרוסית, חברת דן, חברת קווים, חברת נתיב אקספרס, מוזיאון הכנסת, המשרד לשוויון חברתי. רשימת מקבלי ההיתרים לנסיעה בתחבורה ציבורית בשנת 2017 כוללת גם כמה עשרות אזרחי שקיבלו את האישור הנכסף. שמותיהם לא מופיעים ברשימות.

I9
 I9

למי כן מותר לנסוע בנת"צ

באוקטובר 2015 פרסם המפקח הארצי על התעבורה במשרד התחבורה, מאיר חן, את הכללים המנחים למתן פטור מציות לתמרורים שמאפשרים את ההסדר של מתן הרשאות בתנאים מסוימים לנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית לנהגים פרטיים. במסמך נאמר שמדינת ישראל, בשיתוף רשויות מקומיות, משקיעה משאבים רבים בפיתוח מערכות הסעת המונים ועידוד השימוש בתחבורה הציבורית  בין היתר, באמצעות יצירת תשתית בלעדית לתחבורה הציבורית.

לדברי המפקח הארצי על התעבורה, מתן זכות דרך בלעדית לתחבורה ציבורית, בעורקי תנועה עיקריים, מבוצעת כמענה לצרכים קיימים ומתפתחים, מתוך ראיית שרות כוללת ומהווה נדבך מרכזי בתכנון, שיפור וקידום התחבורה הציבורית.

"הסדרי העדפה ברמה צירית מיושמים כאשר קיים חיכוך רב בין התחבורה הציבורית לכלל התנועה, המשפיעה על מספר גדול של נוסעים. בהקשר זה קיימים מספר סוגים של הסדרי העדפה כגון רחובות לתחבורה ציבורית (רת"צ), מסלולים לתחבורה ציבורית (מת"צ) או נתיבים לתחבורה ציבורית (נת"צ)  כפי שמתקיימים במדינות אחרות בעולם".

המפקח מציין כי הכללים המנחים למתן אישור כניסה לנתיבי תחבורה ציבורית מאפשרים מתן אישורים ל: 1. רכב "ציבורי" המיועד להסעת נכים (כדוגמת יד שרה וארגונים דומים); 2. רכבי אכיפה על תפקוד המת"צ (נתיב התחבורה הציבורית) ורכבי אחזקה של הנתיב הציבורי (אכיפה ואחזקה עירונית, מת"ח, מפקחים של קואופרטיבים, רכבי אשפה וטאטוא, אחזקת רמזורים ומיסעה וכו'); 3. רכבי תושבים המתגוררים באיזור מת"צ ומעבר במת"צ הינו הדרך היחידה להגיע לביתם. בכלל זה נכללים גם בעל עסקים שהדרך יחידה לעסק הינה דרך מת"צ.

המפקח הארצי מציין כי "תנאי למתן הפטור הינו שלתושבים ובעלי העסק יש מקום חנייה מוסדר אשר לא גורם להפרעה בטיחותית/תנועתית. קיים צורך להגיע ליעד שהדרך האפשרית היחידה הינה דרך המת"צ כגון, אספקת מוצרים כבדים, העברת דירה, יציקות בטון וכו'".