בעקבות הפסדי עתק - התעשייה האווירית שוקלת להפסיק את ייצור מטוסי המנהלים

בתע"א שוקלים להפסיק את פעילותה בתחום ייצור מטוסי המנהלים, שבו מועסקים כאלף עובדים • הסיבה: הביקוש העולמי הצטמצם מאוד בשנים האחרונות, מה שהפך להפסדית את הפעילות של תע"א בתחום

התעשייה האווירית בוחנת את סגירת פעילות הפיתוח והייצור שלה בתחום מטוסי מנהלים וצפויה לקבל החלטה סופית על הנושא בתוך חודשים אחדים, כך נודע ל"גלובס".

בחינת המשך פעילותה של התע"א בתחום באה על רקע שאלות רבות אודות הכדאיות הכלכלית שלה. זאת, בעקבות הפסדים שהיא צברה במהלך העשור האחרון. נקודת המפנה מבחינת תע"א הייתה פרוץ המשבר הכלכלי העולמי ב-2008 שהוביל לירידה חדה במכירת מטוסי מנהלים ברחבי העולם. החלטה על יציאה מהתחום, תחלץ את החברה מהצורך להקצות סכומי עתק לפרויקט.

"יש מחשבות לרדת מהנושא הזה לחלוטין. כבר הפסדנו שם הרבה מאד כסף, והמשך הפעילות בנושא יחייב אותנו להשקיע סכומים עצומים", אמר ל"גלובס" גורם בכיר בחברה.

גורם אחר בחברה אמר כי "פשוט נמאס להפסיד מהפעילות הזאת, בנוסף לקיטונות של ביקורת, גם מצד מבקר המדינה, שהחברה סופגת על המשך פעילותה בתחום. אם זה לא כלכלי, צריך לדעת לשחרר".

הפעילות האזרחית: כשליש מהכנסות התעשייה האווירית
 הפעילות האזרחית: כשליש מהכנסות התעשייה האווירית

בתע"א רוצים לקצץ בהפסדים

כיום מטוס המנהלים המרכזי שהתע"א מייצרת הוא G-280. הוא מיוצר במפעלי חטיבת כלי הטייס האזרחיים של החברה שנמצאים ליד נתב"ג מתוקף הסכם שיתוף פעולה ארוך שנים עם גלפסטרים, שבבעלות ג'נרל דיינמיקס האמריקאית. מלאכת יצור המטוסים נעשית בהתאם לתחזיות ביקוש ולהזמנות שגלפסטרים מעבירה מדי שנה לתע"א.

המטוסים שמיוצרים בישראל נמסרים לגלפסטרים ריקים, והיא משווקת אותם ללקוחותיה - עשירי תבל שחפצים במטוס פרטי - תוך התאמת חבילות האבזור שלהם על פי דרישותיהם.

ההחלטה בתע"א תתקבל כנראה כבר בתקופה הקרובה, בשל העלויות הכלכליות הכרוכות בהמשך הפעילות. אם תע"א ממשיכה לראות את עצמה שחקנית בענף זה, יהיה עליה להשקיע לא פחות מ-80 מיליון דולר על פיתוח של נגזרת חדשה למטוס המנהלים המרכזי שהיא מייצרת וזאת, כדי לשמר את הרלוונטיות שלה ושל גלפסטרים האמריקאית בתחום.

מנגד, החלטה על יציאה מהתחום, תחלץ את החברה מהצורך להקצות סכומי עתק למיזם כזה, ועל הדרך לשפר את היעילות באופן שיוביל מאוחר יותר גם לשיפור רווחיותה - אחד היעדים המרכזיים שקבעו היו"ר שלה, הראל לוקר והמנכ"ל נמרוד שפר.

גורמים בחברה אומרים כי אם תתקבל החלטה כזאת, לא תהיה לה משמעות מיידית של סגירת פעילות הפיתוח והיצור של מטוסי המנהלים שלה. "בתוך 3 או 4 שנים יופיעו בשוק דגמים חדשים, תע"א כבר לא תהיה רלוונטית, והפעילות תגווע בהדרגתיות. התוצאה תהיה שעובדים יפרשו מרצון או יגיעו לגיל פרישה, ואחרים יפוטרו או ינוידו לתפקידים אחרים בחברה. זה מאות רבות של אנשים", אמר גורם בכיר.

בתע"א הבהירו כי "החברה מחויבת באופן מלא ליצור מטוס המנהלים G-280 ולשיתוף הפעולה שלה עם גאלפסטרים ואין שום כוונה או מחשבה להפסיק את הייצור של מטוס זה, בשום שלב. שיתוף הפעולה עם גאלפסטרים הוא אסטרטגי עבור תע"א וימשיך להיות כזה".

בחברה מאשרים כי היא בוחנת את מהלכיה באשר לפיתוח נגזרת עתידית של מטוס מנהלים - וכי טרם קיבלה החלטות על כך. אם יוחלט שלא לפתח נגזרת כזאת, ה-G-280 יהיה מטוס המנהלים האחרון שהיא תייצר. 

טרם הושגה הסכמת העובדים

ב-1 בינואר תע"א מתכוונת להתחיל וליישם תכנית אסטרטגית שגיבשה בעבר והאיצה מאוד בשנה האחרונה, לאיחוד הפעילויות של כלל החטיבות האזרחיות שלה לתוך קבוצת תעופה חדשה. זאת, בעיקר במטרה לצמצם עלויות תוך איחוד של מטות וביטול כפל תפקידים במערכים השונים. בראש הקבוצה יעמוד יוסי מלמד, שמכהן בתפקיד מנהל חטיבת בדק מטוסים.

לקראת איחוד החטיבות והקמת הקבוצה החדשה הנהלת התע"א, טרם הגיעה להסכמים המתבקשים עם ועד העובדים, שבראשו יאיר כץ, בנו של יו"ר הוועד לשעבר וכיום שר העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ.

בשבועות האחרונים, עם יחסי עבודה מתוחים ברקע, הוועד והנהלת החברה פתחו במשא ומתן בניסיון להגיע להסכמות עד סוף השנה. המפגשים נערכים בתדירות של פעמיים בשבוע - אך הבנות בשלב הזה אין. בעבר הוועד דרש מההנהלה כי יוצגו לו נתונים כספיים עדכניים על יחידות החברה, הקצאת תקציבים למחקר ופיתוח ועוד.

גורמים שמעורבים בתהליך אמרו ל"גלובס" כי ההחלטה על עתיד הפעילות בתחום מטוסי המנהלים תתקבל באופן סופי רק לאחר שהחטיבות האזרחיות יאוחדו, וזאת בניסיון לחסוך טלטלות וזעזועים בחברה.

גורמים בחברה העריכו כי מהלך כזה יתסיס את הוועד, בשל ההשלכות שלו על מצבת העובדים. זאת, בנוסף לתהיות אודות הצורך בהקמת קבוצת תעופה חדשה, כשאחת הפעילויות האזרחיות המרכזיות שלה, עשויה להיסגר.

"זאת תהיה החלטה רעה", אמר היום (ב') ל"גלובס" גורם בחברה, "החלטה על יציאה מהפעילות הזאת תוביל לאבדן יכולות וידע שכיום מוחזקים בידי ישראל בכל הקשור לפיתוח, לייצור ולרישיון של מטוסי מנהלים, ויש בהם כדי להשפיע על פיתוחים של כלי טייס נוספים בעתיד".

הפעילות של תע"א בתחום מטוסי המנהלים נעשית מאז שנות ה-70 של מאה הקודמת, וכיום מועסקים במסגרתה כ-1,000 עובדים ישירים ועקיפים.

מעבר להפסדים הכלכליים, בתע"א נאלצו כאמור להתמודד גם עם ביקורת מצד מבקר המדינה. בדוח שפרסם המבקר ב-2014 בנוגע לפעילותה של תע"א בתחום מטוסי המנהלים, הוא מצא כי שורה של ליקויים מצדה, כמו אי עמידה ביעדים שנקבעו בתכניותיה העסקית, הובילו אותה לצבר הפסדים של עשרות מיליוני שקלים ולהשקעות בהיקפים של מאות מיליוני דולרים. הפסדים שלפי המבקר השפיעו באופן שלילי על מצב החברה לטווח הבינוני והארוך. 

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי טרם התקבלו החלטות בנושא: "בשנה האחרונה מתבצע בתע"א מהלך אסטרטגי של איחוד החטיבות האזרחיות ומפעל להב שמחטיבת כלי הטייס הצבאיים - לקבוצת תעופה אחת. לאחר המיזוג תורכב התע"א מארבע חטיבות, במקום שש חטיבות כיום.

"לצד מהלך זה מתבצעת בשנה האחרונה בניית אסטרטגיה חדשה לתעשייה האווירית ובמסגרתה מהלכים אלה נבדקים מחדש כל קווי העסקים של החברה, כדי ליצור מיקוד עסקי ויתרונות תחרותיים ותוך התאמה לשינויים בשווקים העולמיים".