עוד לפני רכישת תעש: אלביט מערכות מציגה צמיחה בהכנסות וברווחים, אבל ירידה בשיעורי הרווח

אתמול חתם ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, על ההיתר לאלביט לרכוש את תעש מערכות תמורת כ-1.9 מיליארד שקל • המנכל בצלאל מכליס על הירידה ברווחים: "התפקיד של אלביט כיום הוא להשיג לעצמנו פוזיציות שיבטיחו גידול וצמיחה קדימה. זה עולה כסף, ההשקעה הזאת במו"פ ושיווק"

דוחות הרבעון השלישי של חברת התעשייה הביטחונית אלביט מערכות  התפרסמו הבוקר (ג'), לאחר שאתמול חתם שר הביטחון החדש, ראש הממשלה בנימין נתניהו, על מתן ההיתר לאלביט לרכישת תעש מערכות בעסקה של כ-1.9 מיליארד שקל. בינתיים, עוד לפני השלמת העסקה, אלביט מציגה צמיחה בהכנסות, בצבר ההזמנות וברווחים, אך ירידה בשיעורי הרווח ביחס לרבעון המקביל אשתקד. אלביט, שבשליטת מיקי פדרמן נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 5 מיליארד דולר.

תוצאות הרבעון של אלביט
 תוצאות הרבעון של אלביט

ברבעון השלישי הסתכמו הכנסות החברה ב-895 מיליון דולר, צמיחה של 11.8% ביחס לרבעון המקביל. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווחיות הגולמית הגיעה ל-28.6% לעומת 31.3% ברבעון המקביל, והרווח התפעולי ירד ב-3.8% ל-79.1 מיליון דולר. בשורה התחתונה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-64.1 מיליון דולר, עלייה של 4.2%. על בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות היה 69.8 מיליון דולר, עלייה של 3.7% מהרבעון המקביל, אך שיעור הרווח מסך ההכנסות ירד מ-8.4% ל-7.8%. 

התפלגות ההכנסות הרבעוניות לפי תחומי פעילות מצביעה על כך שההכנסות ממכירת מערכות מוטסות הסתכמו ב-355 מיליון דולר, גידול של 16.7% מהרבעון המקביל. מערכות התקשו"ב הניבו לחברה הכנסות של 292 מיליון דולר ומערכות היבשה תרמו 153 מיליון דולר לשורת ההכנסות. בחלוקה גיאוגרפית בלט כרגיל אזור צפון אמריקה, עם 25.7% מהכנסות החברה וגידול של 21.4% ביחס לרבעון המקביל, להכנסות של 230 מיליון דולר. ההכנסות מישראל היו כ-161 מיליון דולר, ירידה של 7.7%, וההכנסות מאסיה-פסיפיק זינקו ב-23.5% לכ-224 מיליון דולר.

מתחילת 2018 הכנסות החברה צמחו ב-10% לכ-2.6 מיליארד דולר, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות גדל ב-21.2% והגיע ל-206 מיליון דולר, והרווח הנקי Non-GAAP ירד ב-3% לכ-182 מיליון דולר. בסוף הרבעון השלישי עמד צבר ההזמנות של אלביט על 8.1 מיליארד דולר.

"אני שמח שיש גידול של 100 מיליון דולר במכירות יחסית לרבעון המקביל, תוך המשך של גידול בצבר ההזמנות, בסך כחצי מיליארד דולר", אמר היום נשיא ומנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס. לדבריו, "אנחנו רואים היום כמות הזדמנויות גדולה מאוד, שהרבה שנים לא ראינו. אחת הדוגמאות היא הזכייה שלנו באנגליה בפרויקט קטן - אך זה הקטן גדול יהיה - לאספקת מערכות שליטה ובקרה לצבא הבריטי, אחרי תחרות מאוד קשה מול כל ענקי הטכנולוגיה בעולם. זאת נגזרת של פרויקט צבא יבשה דיגיטלי שאנחנו עושים בישראל ופרויקט נוסף באוסטרליה. צבאות מודרניים מחפשים מערכות שליטה ובקרה מודרניות ואלביט מובילה עולמית בתחום. בנוסף אנחנו רואים ערך בחיבור הפורטפוליו שלנו: הפרויקט שעליו דיווחנו לאחרונה באסיה-פסיפיק כולל מערכות מכל הפורטפוליו של אלביט, וזה מוכיח שאלביט יכולה 'לתפור' פתרון ללקוח ולא רק למכור מוצר".

מכליס מסביר את הירידה בשיעורי הרווח ברבעון בביקושים הגדולים שבהם אלביט נתקלת: "העולם של אלביט היום הוא עולם של ביקושים גדולים מאוד: עלייה בתקציבי ביטחון בארה"ב, אירופה - בעיקר במערב אבל גם במזרח, וגם אסיה-פסיפיק ואוסטרליה. התפקיד של אלביט היום הוא להשיג לעצמנו פוזיציות שיבטיחו גידול וצמיחה קדימה. זה עולה כסף - ההשקעה הזאת במו"פ ושיווק עולה כסף. העוצמה של החברה מאפשרת לנו להשיג את הפוזיציות האלה בשווקים הרלוונטיים. זה נכון שברבעון הזה ההשקעות האלו השפיעו עלינו, אבל זה חיובי בראייה אסטרטגית ארוכת טווח".

"נדע להביא את תעש לרווחיות בפרק זמן לא ארוך"

על רכישת תעש אמר מכליס כי "אני שמח שזה מתקדם ומניח שזה ייגמר בימים הקרובים. זאת בשורה, כי השלמת הפורטפוליו היא ערך אסטרטגי. תעש משלימה את אלביט בהרחבת הפורטפוליו של חימוש מדויק, בתחום הרקטות המדויקות הקצרות וארוכות הטווח, ובתחום המערכות היבשתיות. מעבר לזה, 80% מהפעילות של אלביט היא ליצוא, ותעש מוכרת בעיקר בארץ, כך שנוכל לקחת לעולם את המוצרים שלה ולהרחיב את המכירות. אני מעריך שנדע להביא את תעש לרווחיות בפרק זמן לא ארוך. הרכישה היא בשורה לאלביט, לעובדי התעש ולכלכלת מדינת ישראל".

הנהלת תעש בראשות אבי פלדר תישאר בתפקידה?

"יש אנשים מצוינים בתעש וגם אנשים מצוינים באלביט. בימים הקרובים לאחר הקלוזינג נשב ונבנה ביחד את האסטרטגיה המשותפת, על מנת להבטיח את המשך השגשוג של תעש תחת אלביט מערכות".

יהיו רכישות נוספות?
"אלביט מאמינה ברכישות. בהיבט הטכנולוגי, רכישות שמשלימות את הטכנולוגיה והפורטפוליו שלנו ימשיכו להיות חלק מהאסטרטגיה. כנ"ל לגבי פוזיציות בשוקי יעד - במקומות שיהיו הזדמנויות לחזק את הפוזיציה המקומית, ימשיכו להיות רכישות".