השוק האמריקאי מסמן את המגמה העולמית: הצופים נוטשים את הטלוויזיה המסורתית

הדוחות הכספיים של ענקיות התקשורת בארה"ב חושפים כי ברבעון האחרון נרשם שיא של לקוחות שהתנתקו משירותי הכבלים והלוויין לטובת הטלוויזיה האינטרנטית - מעל מיליון צופים • גם בישראל המגמה דומה והחברות מנסות להישאר רלוונטיות, אך נתקלות בקירות של רגולציה ארכאית

שלט טלוויזיה עם לחצן מובנה של נטפליקס / צילום: Harry Wedzinga, שאטרסטוק
שלט טלוויזיה עם לחצן מובנה של נטפליקס / צילום: Harry Wedzinga, שאטרסטוק

הכיוון בשוק הטלוויזיה העולמי ברור - יותר ויותר צופים נוטשים בהדרגה את חברות הכבלים והלוויין, ומחליפים אותן בצפייה המבוססת על חיבור לרשת. מגמה זו קיבלה אישוש נוסף, עם פרסום הדוחות של חברות התקשורת האמריקאיות בשבוע האחרון.

ואולם חברות הטלוויזיה המסורתיות בישראל אינן אומרות נואש. על פי דוחות yes, אחרי מספר רבעונים בהם היא סבלה מנטישת מנויים, החברה עברה ברבעון האחרון לגיוס חיובי של מנויים, וצירפה לשורותיה 4,000 מנויים חדשים. בשוק תחרותי כמו ישראל, שבו שירותים אינטרנטיים כמו סלקום TV ו-פרטנר TV הולכים וצומחים, בהחלט מדובר בהישג נאה.

השוק האמריקאי מסמן את המגמה העולמית: הצופים נוטשים את הטלוויזיה המסורתית
 השוק האמריקאי מסמן את המגמה העולמית: הצופים נוטשים את הטלוויזיה המסורתית

יחד עם זאת, גם הנתון המרשים שמציגה yes לא סותר את המגמה העולמית. איך ניתן להסביר את הסתירה בין השניים? גם ל-yes יש מותג אינטרנטי משלה, סטינג TV, שמעניק לה רוח גבית. בניגוד לחברות הכבלים והלוויין האמריקאיות, yes מאחדת בין נתוני הלוויין לנתוני ה-OTT (טלוויזיה שמבוססת על אינטרנט), כך שלא ניתן לראות לאיזה שירות הצטרפו הלקוחות החדשים.

בחזרה לארה"ב. במהלך השבוע האחרון פורסמו כאמור התוצאות הכספיות של חברות הכבלים והלוויין הגדולות בארה"ב. התוצאות חשפו תמונה עגומה עבור שירותי הטלוויזיה הישנים. החברות דיווחו על הכי הרבה מנויים שנטשו את הכבלים והלוויין אי-פעם במהלך רבעון אחד - מעל מיליון מנויים ברבעון.

לא מדובר באירוע נקודתי אלא בהתגברות של מגמה. גידול של 30% בקצב הנטישות לעומת הרבעון המקביל, כך מדווח האתר www.fiercevideo.com.

סביר להניח שבפועל המספר אפילו גדול יותר מאחר שארה"ב מורכבת מהרבה חברות מקומיות שלא כולן מפרסמות דוחות.

רוכשים שירותים ממספר חברות במקביל

הרגלי הצפייה של הצופים משתנים בקצב מהיר, והם לא מסתכמים רק במעבר מהטלוויזיה המסורתית לטלוויזיה האינטרנטית. בארה"ב קיים שירות שמכוני "סקיני בנדל", חבילה צרה, שעוברת על גבי הרשת. Direct Tv למשל. כך לקוחות יכולים לרכוש חבילה צרה שכוללת מספר ערוצים, ומתחברים במקביל לשירותים אינטרנטיים כמו אמזון פריים או נטפליקס.

השינויים כאמור מבטאים מגמה עולמית ולא עוצרים על אדמת ארה"ב. על פי הערכות, נטפליקס תגיע לכ-10 מיליון מנויים בבריטניה. בנוסף, האיחוד בין וורנר מדיה ל-HBO יביא לכך שהחברות ישיקו אפליקציה משלהן לשירותי סטרימינג. גם דיסני צפויה בקרוב לעלות על העגלה ולהשיק את את "דיסני +" (Disney+), אפליקציית תוכן אינטרנטית משלה.

המגמה ברורה. הטלוויזיה על גבי האינטרנט כאן להישאר, והיא רק תלך ותתחזק. הלקוחות ימשיכו לצפות בספורט ובשידורים ישירים באמצעות חבילות צרות, ובמקביל בתוכן של ענקיות המדיה על הפלטפורמות שלהן.

גם חברת המחקר והייעוץ אובום צופה שהמגמה תתחזק. באוקטובר פרסמה החברה שעד שנת 2023, יגיעו מספר המנויים שצופים בטלוויזיה בסטרימינג ל-מיליארד. בנוסף, היא צופה כי 37% מהם יהיו במודל של חבילה צרה בסיסית וירכשו תוכן מחברות התוכן הגדולות, דוגמת נטפליקס, אמזון וכו'.

המפתח: יצירת תוכן מקומי ובלעדי

גרג פיטרס, מנהל המוצר הראשי של נטפליקס, סיפר בוועידת הטכנולוגיה Web Summit בליסבון, כיצד נטפליקס צמחה ושינתה הרגלי צפייה של מיליוני צופים ברחבי העולם.

פיטרס חשף כי 137 מיליון מנויים צופים היום בנטפליקס ברחבי העולם, על גבי 518 מיליון מכשירים שונים. לנטפליקס יש היום יותר צופים מחוץ לארה"ב מאשר בארה"ב, בין השאר בזכות ההשקעה בתכני מקור במדינות השונות.

בזכות הפלטפורמה של נטפליקס, הפקות המקור המקומיות מצליחות לפרוץ גם מחוץ למדינת המקור, כפי שקרה עם ההצלחה של 'בית הנייר' הספרדית, הסדרה הנצפית ביותר אי פעם בנטפליקס בשפה שאינה אנגלית.

במקביל, דיווח נוסף אותת על כך שהמודל הישן של חברות הכבלים והלוויין כבר לא רלוונטי. בלילה שבין חמישי לשישי, הכריזה חברת דיסני באופן רשמי שתיכנס בשנת 2019 לשוק אפליקציות התוכן בארה"ב עם "דיסני +, ותתחרה בנטפליקס, אמזון, HBO ועוד.

אפליקציית דיסני פלוס, תציע תכנים מהמאגר העצום של דיסני, לצד הפקות חדשות בלעדיות לפלטפורמה החדשה. בדומה לנטפליקס, גם דיסני צפויה להפסיק התקשרויות וחידושי חוזים עם מפיצי תוכן שונים, על מנת שהאפליקציה תהפוך עם הזמן למקור הבלעדי לתכני דיסני.

בהמשך, דיסני צפויה להשיק את האפליקציה גם מחוץ לארה"ב, בדומה לנטפליקס ואמזון פריים וידאו, וכן בדומה ל-HBO, שרק בשבוע שעבר על כניסה לשיווק במודל דומה בשוק הטלוויזיה בקנדה. בכך לראשונה לא יידרש מינוי לחברת כבלים על מנת ליהנות מתכני HBO במדינה.

הנתונים מחייבים את החברות המסורתיות לשנות מודל פעילות. הן נדרשות להציע פלטפורמות פתוחות, שמתמקדות בחבילה צרה דרך ערוצים לינאריים כמו ספורט ותכני מקור, ערוצי הברודקאסט המרכזיים ו-VOD. בנוסף, החברות נדרשות לשינויים בממשק שמאפשרים הוספת תכנים חיצוניים ושימוש בשירותים מתקדמים שמבדלים ומעניקים ערך מוסף ללקוח, כמו Catch up (הקלטה אוטומטית של ערוצי הטלוויזיה) וצפייה באיכות 4K.

בישראל: שוק מעוות עם רגולציה ארכאית

עבור חברות הכבלים והלוויין בעולם ובישראל האתגר הוא כפול ומכופל. מצד אחד הן רוצות לשמר את המחירים שאליהם הורגלו אבל מצד שני הן רואות נטישה לשחקנים החדשים והדרך לעשות זאת היא באמצעות מותגי לואו קוסט: סטינג TV ב-yes ו-NEXT בהוט.

ההבדל הטכנולוגי עושה בסופו של דבר הבדל גדול. תכונות כמו Catch up בפרטנר TV ובסלקום TV הפכו להיות מצרך מבוקש. הבעיה מסתבכת לאור העובדה שהחברות הוותיקות מסבסדות ממירים ללקוחות כך שהחיים שלהן עוד יותר מסובכים, שלא לדבר על לקוח שרוצה לראות גם נטפליקס.

המגמה העולמית של נטישת הכבלים והלווין מציבה סימן שאלה לגבי העתיד של חברות הכבלים והלוויין בישראל. זהו נתון שהרגולטור הישראלי חייב לקחת בחשבון בדיוק כמו שהוא חייב לקחת בחשבון את הקושי של חברות הטלקום להמשיך בהשקעות.

זה מזכיר את העיוות שנוצר בשוק הפרסום בשל העובדה שגוגל ופייסבוק לוקחות את הנתח הגדול של הפרסום הדיגיטלי, אך לא משלמות מס. כל הן יכולות להתחרות בקלות יתירה בחברות המקומיות - ולרסקן.

בדיוק אותו הדבר מתרחש לנגד עינינו עם נטפליקס ואמזון. אי אפשר יהיה להמשיך ולעצום עיניים לנוכח המגמה ולהמשיך באותה רגולציה ודרישות כבדות על חברות הכבלים והלוויין כאשר הן מתמודדות מול גופי ענק שמשחקות בתנאים אחרים לגמרי. 

פרטנר טי דיווחה אתמול על 18 אלף לקוחות חדשים בטלוויזיה ו - yes דיווחה על 4,000 לקוחות חדשים כולל בטלוויזיה האינטרנטית שלה סטינג טי וי.