"כל מי שעושה עסקים בסין מסכן חלק מערכי היסוד שלו"

ג’ון הנסי, יו"ר אלפבית, חברת האם של גוגל , אמר בראיון ל"בלומברג" כי הוא אינו בטוח שגוגל צריכה לחזור להפעיל מנוע חיפוש מצונזר בסין, זאת בניגוד לעמדת מנכ"ל גוגל

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל / צילום: סטפן לם, רויטרס
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל / צילום: סטפן לם, רויטרס

ג’ון הנסי, יו"ר אלפבית, חברת האם של גוגל, אמר בראיון ל"בלומברג" כי הוא אינו בטוח שגוגל צריכה לחזור להפעיל מנוע חיפוש מצונזר בסין, בניגוד לעמדת מנכ"ל גוגל. בחודשים האחרונים דווח כי גוגל נמצאת בשלבים מתקדמים של פיתוח מנוע חיפוש כזה, והדיווח עורר ביקורת רבה בקרב עובדי גוגל, מחוקקים אמריקאיים וארגוני זכויות אדם. מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, אמנם טען שהפיתוח נמצא בשלב ראשוני וניסיוני בלבד, אך אמר בחודש הקודם כי מוצר כזה יוכל לתת מענה ל-99% מהחיפושים, יספק באזורים רבים מידע טוב יותר ממה שזמין היום, והסביר כי החשיבות של חזרה לסין עבור גוגל טמונה במספר המשתמשים והדומיננטיות של השוק הסיני.

כשהנסי נשאל מה עמדתו לגבי ההזדמנות שבחזרה לשוק הסיני, לעומת הסיכונים האפשריים לערכי החברה הוא ענה כי "אני חושב שאנחנו דואגים מזה. כל מי שעושה עסקים בסין מסכן חלקי מערכי היסוד שלו, כי החוקים שם שונים מבארה"ב. השאלה איתה אני נאבק היא, האם עדיף לנו לתת לאזרחים הסיניים מנוע חיפוש בעל יכולות טובות למרות שהוא מוגבל ומצונזר בחלק מהמקרים, האם זה ישפר את איכות חייהם?", אמר הנסי. "אני לא יודע מה התשובה".

לגבי המחלוקת והוויכוחים הרבים שהדיווחים על הפיתוח גררו בתוך ומחוץ לחברה הנסי אמר כי "מה שמשתקף בגוגל, בעמק הסיליקון, ובכל מקום במדינה זה הפילוג שקיים בארה"ב, ומעורר דאגות לגבי הדרכים בהן משתמשים בטכנולוגיות".

הנסי נשאל על האפשרות שגוגל תאחסן דאטה בסין, אם תציע שם טכנולוגיות ענן ואמר כי "כשגוגל יצאה מסין זה היה בגלל הרבה סיבות. צנזורה, ניסיונות פריצה ובילוש של הממשל. היום זו תקופה אחרת ואפשר לשאול איך פועלים שם בצורה בטוחה, אבל אם מאחסנים דאטה במדינה אז הרשויות הסיניות אכן יכולות לגשת אליו. אני חושב שצריך לדאוג מזה, ולכל הפחות לוודא שהמשתמשים מבינים את זה".

על מלחמת הסחר עם סין ומשמעויותיה האפשריות על עמק הסיליקון הנסי אמר כי "מלחמות סחר אינן יעילות מבחינה כלכלית וצריך למצוא דרך להזכיר את זה לאנשים, ולנוע קדימה".

הנסי התייחס גם לתחקיר הניו יורק טיימס שחשף שמייסד אנדרואיד אנדי רובין קיבל תשלום גבוה כשעזב את החברה למרות נסיבות עזיבתו, עובדת שהתלוננה כי כפה עליה יחסי מין. "אני לא יכול להגיב על הפרטים המדויקים של מה שקרה שם, ולא כולם היו מודעים לדברים. אבל אני חושב שהבנו שמדיניות ההטרדות המיניות שלנו צריכה להתחזק", אמר הנסי. כשנשאל מה הוא היה אומר לעובדי גוגל שהתאכזבו מאותו דיווח, הנסי ענה כי "הייתי אומר להם שאנחנו חייבים להשתפר כחברה".