צניחה של 97% ברווח הנקי של סלקום ברבעון; מכניסה את קרן תש"י לשותפות במיזם הסיבים האופטיים

אחרי שרשמה הפסד ברבעון הקודם בשל הפרשות חד-פעמיות, חברת הסלולר חזרה ברבעון השלישי לרווח, אם כי צנוע במיוחד, בסך מיליון שקל בלבד • קרן תשתיות ישראל וסלקום ישקיעו יחד בפרויקט הנחת סיבים אופטיים על גבי תשתיות של חברת החשמל • תש"י צפויה להחזיק 35% מהמיזם, שסלקום רכשה 70% ממנו • מניית בזק צונחת ב-4% בתגובה לדיווח

ניר שטרן/ צילום: תמר מצפי
ניר שטרן/ צילום: תמר מצפי

חברת סלקום  דיווחה היום (ה') על הסכם עם קרן תשתיות ישראל להשקעה משותפת בפרויקט הסיבים האופטיים IBC, לצד פרסום דוחותיה לרבעון השלישי.

בדיווח נמסר שההשקעה תהיה בחלקים שווים, כך שעל פי הדיווחים של סלקום קרן התשתיות צפויה להחזיק 35% מהמיזם היות וסלקום רכשה 70% ממנו. נזכיר כי סלקום מנהלת מגעים גם עם פרטנר וגם עם הוט לגבי שיתוף פעולה במיזם שמטרתו פריסת סיבים אופטיים על גבי תשתית חברת חשמל.

מניית בזק  צונחת בכ-4% בבורסה בתל אביב בתגובה לדיווח.

ניר שטרן, מנכ"ל קבוצת סלקום, ציין: "כניסת תש"י (קרן תשתיות לישראל) כשותף שווה ל-IBC, בכפוף להשלמת העסקה, מהווה צעד חשוב לקידום המיזם וקידום תשתית האינטרנט בישראל. אנו מאמינים שהכניסה ל-IBC בשותפות עם תש"י ולצד חברת החשמל, תחולל כבר בעתיד הקרוב מהפכה של ממש בתחום תשתיות האינטרנט בישראל, ותציב את סלקום בעמדה תחרותית מובילה בשוק התשתיות הנייחות המתקדמות".

ירידה של 97% ברווח הנקי

אחרי שרשמה הפסד ברבעון הקודם בשל הפרשות חד-פעמיות, חברת התקשורת סלקום חוזרת להרוויח - אם כי הרווח הנקי שלה צנוע במיוחד, והוא עמד ברבעון השלישי של 2018 על מיליון שקל בלבד, צניחה של 97% ביחס לרבעון המקביל.

סלקום פרסמה היום את הדוחות והצטרפה בכך למתחרות פלאפון ופרטנר, שעשו זאת בימים האחרונים. באחרונה הודיעו סלקום ופרטנר על העלאות מחירים בסלולר, אך הדוחות שפורסמו היום עדיין לא משקפים זאת.

הכנסות החברה הסתכמו ב-910 מיליון שקל, ירידה של 6.7% בהשוואה לרבעון המקביל, וגם בפרמטרים הפיננסיים האחרים נרשמו ירידות. הרווח התפעולי נשחק ב-60.2% ל-33 מיליון שקל, תזרים המזומנים הפנוי ירד ב-67.6% ל-34 מיליון שקל וה-EBITDA (רווח בניכוי ריבית, מס, פחת והפחתות) הגיע ל-184 מיליון שקל, ירידה של 18.6% בהשוואה לרבעון המקביל.

תוצאות הרבעון של סלקום
 תוצאות הרבעון של סלקום

בהשוואה לרבעון הקודם, ההכנסות אמנם ירדו ב-1.8%, אך ה-EBITDA עלה ב-38.3%, וכאמור נרשם רווח נקי לעומת הפסד של 37 מיליון שקל, שהגיע ברבעון הקודם על רקע הוצאות חד-פעמיות בגין פרישה של 200 עובדים, וכן מהפרשי התחשבנות בגין הסכם שיתוף הרשתות עם גולן והפרשות גבוהות מהרגיל בגין תביעות ייצוגיות.

נתון משמעותי מהדוחות הוא תזרים המזומנים הפנוי, שממשיך לרדת. ברבעון השלישי הוא הסתכם ב-34 מיליון שקל, ירידה של 67.6% לעומת הרבעון המקביל ושל 39.3% לעומת הרבעון הקודם.

בחלוקה לפי מגזרי פעילות, סלקום מדווחת על הכנסות בסך 589 מיליון שקל מהמגזר הנייד (פעילות הסלולר), ירידה של 13.3% בהשוואה לרבעון המקביל. מתוך ההכנסות, 443 מיליון שקל הן הכנסות משירותים - ירידה של 9.2% (יש לציין שהכנסות אלה כוללות את ההכנסות מגולן טלקום ומאקספון סלולר) אך עלייה ביחס לרבעון הקודם בזכות העונתיות, כאשר ההכנסות ממכירת ציוד קצה נפלו ב-23.6% ביחס לרבעון המקביל והסתכמו ב-146 מיליון שקל. ה-EBITDA של המגזר הנייד הסתכם ב-111 מיליון שקל, ירידה מ-160 מיליון שקל ברבעון המקביל.

ה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי) במגזר הנייד הייתה 52.5 שקל ברבעון השלישי, עלייה קלה ביחס לרבעון הקודם (51.8 שקל) וירידה ביחס לרבעון המקביל (57.8 שקל). בסוף הרבעון היו לסלקום כ-2.8 מיליון מנויים, עלייה של 16 אלף נטו במהלך הרבעון.

מגזר פעילות נוסף בסלקום הוא המגזר הנייח הכולל את הטלוויזיה והאינטרנט. הכנסות מגזר זה הסתכמו ב-362 מיליון שקל, עלייה של 6.8% לעומת הרבעון המקביל אך ירידה של 3.7% לעומת הרבעון הקודם. ההכנסות משירותים במגזר הנייח היו 310 מיליון שקל וההכנסות ממכירות ציוד קצה היו 52 מיליון שקל. ה-EBITDA של המגזר הנייח צמח ב-10.6% מהרבעון המקביל וב-17.7% מהרבעון הקודם, והסתכם ב-73 מיליון שקל.

מדובר בעלייה של כ-11 מיליון שקל ב-EBITDA לעומת הרבעון הקודם, כך שניתן להעריך - בעיקר על רקע השחיקה ברווח התפעולי שעליה מדווחת סלקום - כי שוק הטלוויזיה והשוק הסיטונאי תורמים אפס לרווחיות של סלקום, בדומה למתחרה פרטנר. סלקום מדווחת כי בסוף הרבעון היו לה 206 אלף בתי אב מנויים בתחום הטלוויזיה ו-259 אלף בתחום תשתית האינטרנט. מדובר על עלייה של כ-11 אלף נטו במספר המנויים בכל אחד מהתחומים, במהלך הרבעון השלישי.

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 ההכנסות ירדו ב-4.4% ל-2.8 מיליארד שקל והחברה עברה להפסד נקי של 29 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 103 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

"ברבעון זה המשכנו ביישום התוכנית האסטרטגית של החברה בהעמקת פעילותנו בשוק הקווי, עם המשך צמיחה בשירות הטלוויזיה ובהשקעות בתשתיות סיבים עצמאיות, שצפויות להביא לחיסכון עתידי בהוצאות ושיפור הרווחיות במגזר הנייח. אנו פועלים לשיפור התוצאות במגזר הנייד על אף הסביבה התחרותית במגזר זה", מסר מנכ"ל סלקום, ניר שטרן.

"בחודשים האחרונים האצנו משמעותית את קצב הפריסה העצמאית של רשת הסיבים של החברה, כך שנכון להיום כ-120 אלף משקי בית הינם בטווח הכיסוי. במקביל אנו נערכים להשלמת עסקת IBC (מיזם הסיבים האופטיים), כך שבטווח שלוש השנים הקרובות נציע שירותי אינטרנט על סיבים למעל 500 אלף משקי בית. הודענו היום על חתימת מזכר הבנות עם קרן התשתיות תש"י ביחס להשקעה במשותף ב-IBC, אשר תבוצע בחלקים שווים בין סלקום לתש"י. כניסת תש"י כשותפה מהווה צעד חשוב לקידום המיזם".