נתניהו ונשיא צ'אד אידריס דבי נפגשו: "ישראל חוזרת לאפריקה"

"יהיו ביקורים נוספים שלי במדינות ערב בזמן הקרוב", אמר רה"מ במהלך ביקורו של נשיא צ'אד, אידריס דבי • דבי אמר לנתניהו שהוא מעוניין לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, אך לדבריו, "הבעיה הפלסטינית לא תיעלם"

נשיא צ'אד אידריס דבי נחת היום (א') אחר הצהריים בנתב"ג ויצא מיד לירושלים לפגישת עבודה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בפתח הפגישה אמר נתניהו שהשניים דנו בשינויים בעולם הערבי ביחס לישראל. "יהיו ביקורים נוספים שלי במדינות ערב בזמן הקרוב", אמר נתניהו. ההערכות הן שמדובר באחת ממדינות המפרץ הפרסי.

עוד אמר נתניהו כי נסע לאפריקה שלוש פעמים תוך שנתיים "הייתי במערב אפריקה ובמזרח אפריקה. אני מקווה לבוא גם למרכז אפריקה ולהביא עמי יזמים ישראלים וחברות ישראליות שיכולות לשפר את החיים של תושבי אפריקה. ישראל חוזרת לאפריקה ואפריקה חוזרת לישראל".

נתניהו בפגישה עם נשיא צ'אד היום / צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ
 נתניהו בפגישה עם נשיא צ'אד היום / צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

דבי אמר לנתניהו שהוא מעוניין לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, אך לדבריו, "הבעיה הפלסטינית לא תיעלם".

הגעתו של דבי לישראל הוגדרה כ"ביקור רשמי" כאשר לא מדברים עדיין על חידוש יחסים דיפלומטיים מלאים. נתניהו ציין היום בישיבת הממשלה כי פגש את דבי בפריז לפני עשרה ימים, בשולי הכנס הגדול לציון 100 שנים לסיום מלחמת העולם הראשונה. " צ'אד היא מדינה אפריקנית גדולה, חשובה, רוב אוכלוסייתה מוסלמית ונשיא צ'אד מעולם לא היה במדינת ישראל. הנשיא דבי מגיע לישראל בזכות מאמצים רבים שהובלתי בשנים האחרונות, וכאן המקום גם להוקיר תודה מיוחדת לך, ראש המל"ל מאיר בן שבת ולאנשי משרד החוץ גם כן שסייעו בידו."

מי שחידש את הקשר לראשונה לפני שנתיים וחצי היה מנכל משרד החוץ דאז, דורי גולד, (כיום נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה). גולד סיפר היום כי "צ'אד היא מדינה חשובה מאוד באפריקה ובעלת חשיבות רבה ככוח חיובי ומייצב באזור" לדבריו, בעבר לצ'אד היו יחסים דיפלומטים עם ישראל והיא ניתקה אותם בשנת 1972. "כאשר שאלתי את עוזרי הנשיא מדוע עשו כן? הם ענו בשל הלחץ הגדול מצדו של קדאפי - היום אין קדאפי ולכן ניתן להתקדם במערכת היחסים".

אחרי אותה פגישה ביולי 2016, התקיים צינור קשרים בין ישראל לבין צא'ד באמצעות איש העסקים הצרפתי פיליפ סולומון ובתיווכו של שגריר ישראל ב OECD לשעבר, כרמל שאמה-הכהן.