המכרז השני לחיפושי הגז והנפט בישראל יוצא לדרך

שטייניץ: "העובדה שישראל הופכת ליצואנית גז לירדן ולמצרים, יחד עם השלמת ההסכם להקמת צינור הגז ישראל-אירופה, הופכת את התנאים לחיפושים חדשים ליותר אטרקטיביים עבור חברות אנרגיה בינלאומיות" • דלק קידוחים ונובל אנרג'י לא יוכלו להשתתף במכרז משום שהן מחזיקות בזכויות המפיקות יותר מ-20% מכמות הגז הטבעי המופקת בישראל

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

משרד האנרגיה פרסם היום (ב') את מסמכי ההליך התחרותי השני להענקת רישיונות לחיפוש גז טבעי בשטח הימי של מדינת ישראל.

על מנת לספק את כל המידע הרלבנטי, הקים המשרד אתר ייעודי ובו ניתן לקבל את כל האינפורמציה על ההליך ולעיין במסמכים ובחומרים הרלבנטים. החברות יוכלו להגיש את ההצעות עד לאמצע חודש יוני 2019, ובחודש יולי צפויים להתפרסם שמות הזוכים בהליך.

לדברי שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, "אנחנו יוצאים היום להליך תחרותי חדש ומשופר לחיפושי שדות גז טבעי ונפט חדשים במים הכלכליים של ישראל. העובדה שישראל הופכת ליצואנית גז לירדן ולמצרים, יחד עם השלמת ההסכם להקמת צינור הגז ישראל-אירופה, הופכת את התנאים לחיפושים חדשים ליותר אטרקטיביים עבור חברות אנרגיה בינלאומיות".

התהליך התחרותי הראשון של פתיחת הים לתחרות התפרסם לפני שנתיים ותוצאותיו לא היו מזהירות: רק שתי חברות ניגשו למכרז וזכו בשישה מתוך 20 בלוקים שפרסם המשרד. מדובר באנרג'יאן היוונית שממילא כבר הייתה פעילה בישראל וחברת ONGC ההודית שפתחה לאחרונה את נציגותה בישראל וטרם הצהירה לגבי מועד תחילת פעילות החיפושים בים. תהליכי החיפוש של חברת אנרג'יאן יתחיל במהלך 2019.

יצוין כי בדומה למכרז הראשון, גם הפעם חברות דלק קידוחים הנמצאת בבעלות יצחק תשובה ונובל אנרג'י השותפה האמריקאית במאגרי 'תמר' ו'לווייתן' לא יוכלו להשתתף במכרז, זאת משום שהן מחזיקות בזכויות המפיקות יותר מ-20% מכמות הגז הטבעי המופקת בישראל.

במסגרת ההליך החדש, יוצעו 19 רישיונות חיפוש המצויים בחלקים המרכזיים והדרומיים של המים הכלכליים, באזורים בחלקם כבר ניתנו בעבר רישיונות חיפוש, ובוצעו בהם סקרים סיסמיים ופעולות אקספלורציה אחרות המעידות על פוטנציאל אפשרי לגילוי של מאגרי הידרוקרבונים.

גובה הערבות הבסיסית לכל רישיון יעמוד על 2.5 מיליון דולר. על כל בלוק נוסף, הנמצא בתוך אותו מקבץ, יתווסף סכום של 0.5 מיליון דולר, גובה הערבות המרבי לקבלת ארבעה שטחים רצופים (מקבץ) יעמוד על 4 מיליון דולר. בנוסף, לפני ביצוע קידוח, יצטרך בעל רישיון חיפוש להעמיד ערבות נוספת, בגובה 5 מיליון דולר, כפי שנקבע בהנחיות ערבויות. רישיון חיפוש יינתן למשך תקופה של 3 שנים