קרב הגרסאות בעיצומו: כך עבדה מכונת היח"צ של חברת היהלומים של לבייב מיד עם מות העובדת

כשעתיים בלבד לאחר שמנהלת החשבונות בחברת היהלומים LLD נפלה אל מותה, מיהרה החברה של משפחת לבייב למסור הודעה לתקשורת, שבמסגרתה הטילה על המשטרה את האחריות למוות • היום כבר ניתן לומר, במידה גבוהה של ודאות, כי חלק מהפרטים שמסרה LLD בערב הטרגי התבררו כשגויים

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר חשפו כלי התקשורת כי חשודה שנחקרה במסגרת פרשה כלכלית שמה קץ לחייה. מרביתם למדו זאת מציוץ של העיתונאי-הכתב לענייני משפט, גיא פלג, של חברת החדשות, אולם עדיין לא ידעו במי מדובר ובאיזו פרשה נחקרת. שמות משוערים רבים עלו בתקשורת, אך נראה כי במערכות השונות לא שיערו כי מדובר במנהלת חשבונות זוטרה בחברת LLD שבבעלות לב לבייב, אם לשלושה, בשנות ה-40 לחייה. מדובר בעובדת שנחקרה באזהרה מספר ימים קודם לכן במסגרת פרשת "יהלום שחור", שבמסגרתה נחקר החשד להברחת יהלומים ולהלבנת הון על-ידי חברת LLD בשווי של כ-300 מיליון שקל.

עד מהרה ההשערות הפכו למציאות. פחות משעתיים בלבד לאחר המקרה הטרגי, נחתה הודעת חברת LLD אצל הכתבים, שממנה למדו כמעט כולם על זהות המנוחה. בהודעת LLD נכתב, בין היתר: "אנו ננקוט את כל הצעדים העומדים לרשותנו על-מנת לסייע לחקר מותה, ועל-מנת לשים קץ לתופעות קשות של רמיסת זכויות נחקרים וגרימת נזקים בלתי הפיכים, מתוך רצון לייצר כותרות תקשורתיות".

וכך, במשפט אחד, מסגרה חברת LLD את השיח שאפיין את העיסוק התקשורתי הנרחב בפרשה בימים שלאחר מכן. עוד באותו ערב, שיגרה החברה הודעות עם פרטים הנוגעים, לטענתה, למקרה, תדרכה עיתונאים והעבירה חומרים התומכים בתזה, שלפיה מי שאחראים למותה של המנוחה, הם חוקרי המשטרה, שהפעילו עליה לחץ בלתי מידתי בחקירתה. כך, נחשפו הכול למכונת יחסי ציבור משומנת היטב, המבקשת מאיתנו להסיק מסקנות על התנהלות המשטרה בפרשה.

כל זאת, יוזכר, בזמן שחברת LLD מנהלת משא-ומתן מול רשויות אכיפת החוק בישראל, בנוגע להגעת בעליה, לב לבייב, לארץ לשם חקירתו בפרשה; ויום לפני הדיון בבקשת החברה לשחרור נכסיה שחולטו כחלק מהחקירה בפרשה.

בלית ברירה, נאלצה משטרת ישראל למסור תגובה מטעמה עוד באותו ערב, שבה התייחסה להודעה שהוציאה החברה. בהודעת המשטרה נאמר כי "הפרטים שהובאו בהודעה לוקים באי-דיוקים מהותיים".

המהירות שאפיינה את מערך יחסי הציבור המשומן היטב של LLD, כמו גם את קביעת המשטרה כי הפרטים שהובאו בהודעת החברה לוקים באי-דיוקים מהותיים, וזאת עוד בטרם החלה חקירת המשטרה בעניין - היו אולי ראויים פחות לאיזכור, אלמלא הפערים העצומים שהתגלו בין גרסת המשטרה לגרסת LLD, ובייחוד לאור מספר אי-דיוקים שכבר כעת ניתן להצביע עליהם בגרסה שהציגה החברה ביום האירוע וביום שלמחרת.

אגב, מאז מסרבים בחברה למסור פרטים נוספים ולהשיב על שאלות, ומותירים את הזירה התקשורתית למשפחה ולרסיסי המידע שמגיעים מהמשטרה באופן לא רשמי.

קרב הגרסאות בין החברה למשטרה
 קרב הגרסאות בין החברה למשטרה

שיחה עם עורך דין - שתי גרסאות

ההודעה המהירה של החברה של לבייב שהטילה על המשטרה את האשמה למות העובדת, לא מפחיתה כהוא זה מהחשיבות הרבה שיש לייחס לשאלות המטרידות שעולות ביחס להתנהלות המשטרה במסגרת החקירה של פרשת "יהלום שחור". בפרשה זו נמתחה ביקורת, לעתים חסרת תקדים בחריפותה, על התנהלות המשטרה מצד שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, גיא אבנון, עוד מהדיון הראשון להארכות המעצר של החשודים בפרשה.

בנוסף, סנגורי החשודים העלו כבר מתחילת הפרשה טענות קשות על התנהלות המשטרה בעניינם של החשודים בפרשה, טענות שהלכו והחריפו עם התקדמות החקירה, והגיעו לשיא לפני כשבועיים. זאת, כאשר מנעה המשטרה מפגש של חשוד עם עורכת דינו. מדובר בטענות מהותיות וחשובות, שראוי שיישמעו ויקבלו מקום מרכזי, כפי שביקשה חברת LLD כי ייעשה.

כמו כן, כפי שפורסם ביום ראשון ב"גלובס", גם לבכירים לשעבר במערכת אכיפת החוק, סנגורים בכירים ודמויות בולטות מהאקדמיה, יש ביקורת נוקבת על התנהלות המשטרה בחדרי החקירות. גם הם מבקשים לרתום את העיסוק התקשורתי באירוע, על-מנת לשטוח את טענותיהם בדבר רמיסת זכויות חשודים.

ועם כל אלה, היום כבר ניתן לומר, במידה גבוהה של ודאות, כי חלק מהפרטים שמסרה חברת LLD באותו ערב נורא, התבררו כשגויים. כך, למשל, באותו ערב שבו אירע האירוע הטרגי מסרו גורמים בסביבת החברה כי למנוחה לא התאפשר להיוועץ עם עורך דין. לעומת זאת, מסביבת המשטרה נודע כי למנוחה הוצע להיוועץ עם עורך דין מספר פעמים.

לאור דבריו של בעלה של המנוחה בכלי התקשורת השונים, כיום כבר ברור כי ללא כל קשר לשאלה - כיצד נהגו בעובדת  המנוחה חוקרי המשטרה, הרי שלפחות בנוגע לזכות ההיוועצות נראה שהם קיימו את חובתם. בעלה של המנוחה העיד כי החוקר שהתקשר אליו באמצע חקירתה הפציר בהם לשכור את שירותיו של עורך דין. אמנם הבעל מתאר זאת כאמצעי לחץ שהופעל על רעייתו הנחקרת, אך לאור דבריו נראים דברי החברה כלא מדויקים, בלשון המעטה.

זימון לחקירה נוספת?

אי-דיוק נוסף המסתמן בדברים שמסרה החברה, נוגעים לדברים שנכתבו במכתב שהיא שלחה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בדרישה לפתוח בבדיקת נסיבות מותה של המנוחה. בפנייתה למנדלבליט, יום למחרת האירוע הטרגי, טענה החברה כי בטרם נפלה למותה, ליווה אחד מעובדי החברה את המנוחה בדרכה ממשרדי החברה לתחנת הרכבת. בזמן זה, טוענת החברה, קיבלה המנוחה שיחת טלפון מהיחידה החוקרת, שבה התבקשה להגיע לחקירה נוספת.

אלא שאמש (א'), נחשפו בחדשות ערוץ עשר סרטוני אבטחה המראים כי את דרכה לתחנת הרכבת עשתה המנוחה לבדה. אמנם מדובר בקטע קצר ביותר של מספר שניות בודדות, אך הוא צולם ביציאה לכיוון תחנת הרכבת ממשרדי LLD, ונראה כביכול כסותר את הדברים שכתבה החברה בפנייה, שלפיהם "אתמול בשעות הצהריים המוקדמות, עשתה העובדת את דרכה חזרה לכיוון תחנת הרכבת ממשרדי החברה. היא לוותה על-ידי עובד החברה אשר ראה אותה יוצאת מהמעלית ואת הבניין, לכיוון ביתה. מהמידע שברשות החברה עולה כי במהלך דקות אלה, קיבלה טלפון מהיחידה החוקרת להגיע לחקירה נוספת".

"גלובס" פנה לחברה, בבקשה להבין אם "המידע שברשות החברה", שלפיו קיבלה המנוחה טלפון מהמשטרה בדקות אלה, נמסר על-ידי מי שנטען שליווה אותה, או שמא התקבל ממקור אחר. החברה סירבה להגיב.

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, גורמים במשטרה מכחישים מכול וכול את הטענה כי המנוחה זומנה לחקירה נוספת, או כי מישהו מהיחידה החוקרת פנה אליה ביום מותה. הטלפון שלה נמצא ברשות המשטרה, ושרד את הנפילה מהקומה העשירית בבניין.

מחקירה נינוחה לרגילה

גם גרסתה של המשטרה שמיהרה לכנות את הודעת LLD כלא מדויקת, עברה שינוי קל בסוף השבוע. בעוד שבשבוע שעבר נודע ל"גלובס" כי גורמים במשטרה מגדירים את החקירה שעברה המנוחה כ"חקירה נינוחה", הרי שהיום כבר מסרבים גורמים במשטרה להשתמש במונח זה, ומכנים את החקירה שעברה המנוחה כ"חקירה רגילה". בכך, למעשה, לא מספקת המשטרה תשובה לשאלה - האם צודק בעלה של המנוחה כשהוא טוען שחקירת אשתו לוותה בצעקות רמות, באיומים ובהפחדות.

האם "חקירה רגילה" מבחינת המשטרה היא חקירה שבה מרימים את הקול על החשוד? באחד מדיוני הארכת המעצר של חשוד ששמו עדיין אסור בפרסום, טענה הסנגורית שלו, עו"ד מיכל רוזן-עוזר, כי החוקרים הרימו עליו את הקול מספר פעמים במהלך החקירה. בתשובה אמר נציג המשטרה, רפ"ק גל צ'סנר: "להזכירך, מדובר בחקירה. ובחקירה גם מרימים את הקול".

בנוסף, עצם העובדה כי בידי המשטרה נמצא מידע רב שטרם הותר לפרסום, כמו קלטות החקירה; פירוט שיחותיה והודעותיה של המנוחה; ממצאי חקירה שכבר התקיימה, מעוררים תחושת אי-נוחות ומותירים סימני שאלה מרכזיים סביב נסיבות מותה של המנוחה.

כך נוצר מצב, שגם עתה מרבית הפרטים המהותיים בנוגע למותה של המנוחה נותרו שנויים במחלוקת. הפער העיקרי נוגע לכך שבעלה ממשיך להתעקש כי אשתו לא שמה קץ לחייה, בעוד שבמשטרה סבורים גם היום כי מותה נגרם בשל התאבדות. ככל שאכן מותה נגרם בשל החלטתה לשים קץ לחייה, נותרת השאלה - מה גרם לה לעשות כן, והאם זה אירע בשל לחץ שהופעל עליה במשטרה או על-ידי גורמים אחרים.

ברגע זה נראה כי קרב הטענות המשולש משפחה-חברה-משטרה ימשיך לעורר תהיות על הנסיבות האמיתיות שמאחורי מותה של העובדת. זאת, לפחות עד שהמשטרה תחשוף סרטוני אבטחה נוספים מזירת האירוע ואת פירוט שיחותיה והודעותיה בטלפון שבידיה.

המשטרה: "כל ניסיון קשור בין המקרה הטרגי לניהולה המקצועי של החקירה - הטעיה של הציבור"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל מצרה על תוצאותיו הטרגיות של האירוע שהתרחש בבורסה ברמת-גן. מטעמי צנעת הפרט ובשל העובדה שהחקירה לקביעת סיבת מותה של המנוחה נמצאת בעיצומה, כפי שמתבצע בכל מקרה מוות דומה, אין בכוונתנו להתייחס לאירוע.

"נזכיר כי המשטרה פתחה בחקירה בחשד לביצוע עבירות חמורות של הברחת יהלומים, הלבנת הון, עבירות לפי פקודת המכס, עבירות לפי פקודת מס הכנסה, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד וכן עבירות נוספות שבוצעו לפי החשד על-ידי גורמים העובדים וקשורים לחברת LLD.

"כל ניסיון מצד גורמים בעלי עניין לקשור בין המקרה הטרגי לניהולה המקצועי של החקירה, מצביע על אי-הכרת העובדות לאשורן, ויש בו כדי להטעות את הציבור.

"משטרת ישראל פועלת כל העת ברגישות הנדרשת, תוך הקפדה יתרה על שמירת כבודם וזכויותיהם של חשודים ונחקרים, ולצד זה פועלת באופן מקצועי כל העת בנקיטת פעולות חקירה מגוונות שתכליתן - הבאת מבצעי עבירה לדין וחקר האמת.

"משטרת ישראל מתייחסת לאירוע זה במלוא האחריות והרגישות הראויה ולומדת את נסיבותיו".

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הברחת היהלומים הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, לכן הם חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בדין.