נציב שירות המדינה מחריף את המאבק עם מנכ"ל האוצר באב"ד: אעמידך לדין משמעתי

הנציב דניאל הרשקוביץ טוען כי באב"ד לא רק איים עליו בעצירת תקציבים לנציבות שירות המדינה במחאה על אי טיפולה בפניותיו אלא אף ניסה לממש את איומיו • מנכ"ל האוצר באב"ד מצדו טוען כי גרירת רגליים בנציבות מונעת ממנו לבצע מינויים הכרחיים לתפקידי מפתח במשרדו

שי באבד / צילום: אלון רון
שי באבד / צילום: אלון רון

נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ מאיים לנקוט ב"כל הצעדים הדרושים" בתגובה ל"איומים חרפות וגידופים" שהשמיע נגדו מנכ"ל האוצר שי באב"ד. במכתב חסר תקדים בחריפותו ששיגר הערב (ב') לשר האוצר משה כחלון טוען הרשקוביץ כי באב"ד לא רק איים עליו בעצירת תקציבים לנציבות שירות המדינה במחאה על אי טיפולה בפניותיו אלא אף ניסה לממש את איומיו ודרש מבכירים באגף התקציבים באוצר "לעצור את כל תקציבי הנציבות".

"איומיו של מר באב"ד והשימוש לרעה שהוא עושה בכוח משרתו חורגים מגבולות המותר בחברה שומרת חוק" כותב הרשקוביץ "לא אוכל להשלים עם התנהלות כזאת בשירות המדינה. לא אסכים לקבל זאת אצל אף אחד מעובדי המדינה ועל אחת וכמה וכמה לא אצל מנכ"ל משרד ממשלתי האמור לשמש מופת ודוגמא. אני נחוש למנוע הישנות התנהגויות מעין זאת, ואנו ננקוט את כל הצעדים שידרשו לצורך כך".

מה עובר על מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד

מדובר במכתב תשובה ששיגר היום הרשקוביץ בעקבות מכתב תלונה נגד הנציבות ששלח באב"ד בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה ובו טען כיהנציבות אינה מאפשרת איוש תפקידי מפתח במשרד האוצר באופן שפוגע קשות בתפקודו של המשרד ובתפקודו האישי כמנכ"ל. באב"ד התכוון לשלושה מינויים - ראש לשכת מנכ"ל, מנשה למנכ"ל האוצר וכלכלן ראשי - במינוי מחליפים קבועים וזמניים להם מתעכב מסיבות שונות בנציבות שירות המדינה. קדמו למכתב שלוש פגישות בין באב"ד להרשקוביץ ושיחת טלפון שבמהלכה "באב"ד התפוצץ" כדברי אחד הצדדים לשיחה.

ל"גלובס" נודע כי גם היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט השיב לבאב"ד על מכתב התלונה ששלח וכתב כי הנושא צריך להיות מטופל על-ידי היועצים המשפטיים של האוצר ונציבות שירות המדינה ובמקרה של אי הסכמה מן הראוי להביא את הנושא להכרעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר.

מנכ"ל האוצר פנה באופן חריג ליועץ המשפטי לממשלה בתלונה על-כך שנציבות שירות המדינה מעכבת שורת מינויים בתפקידי מפתח במשרד האוצר ופוגעת ביכולתו לתפקד. "הריני להודיעך" כותב מנכ"ל האוצר ליועץ המשפטי לממשלה "כי לאור הנסיבות אין לי יכולת כמנכ"ל משרד האוצר לנהל את התקציב, הרכש, ההדרכה וכוח האדם במשרדי. אני עומד נבוך מול התנהלות מזלזלת, לא אחראית, מצד נציבות שירות המדינה אשר פוגעת פשוטו כמשמעו, ביכולתי לנהל באופן יעיל את משרד האוצר".

באוצר מודים כי מנדלבליט איננו הכתובת הטבעית למכתבי תלונה כאלה, שאינם מעלים חשדות לביצוע עבירות כלשהן אך טוענים כי הפנייה ליועץ המשפטי לממשלה נעשתה "מחוסר ברירה" ומאחר שלנציב שירות המדינה אין אף בוס". במכתב מבקש באב"ד ממנדלבליט "לעשות סדר" בסוגיות שהוא מעלה. שליחת המכתב באה בהמשך לשלוש פגישות אישיות שקיים באב"ד עם נציב שירות המדינה החדש פרופ' דניאל הרשקוביץ' שלאחריהן גם קיימו השניים שיחת טלפון סוערת בה איים באב"ד, לטענת גורמים בנציגות, להפסיק ולתקצב את הנציבות, אם זו לא תפתור את הבעיות באיוש המשרות במשרדו. גורמים בנציבות אמרו ל"גלובס" כי באב"ד "משתולל, מאיים ומנצל לרעה את סמכויותיו". באב"ד מצדו האשים את הרשקוביץ' כי הוא אינו עושה מאמץ מינימלי לפתור את הבעיות הקשות באיוש המשרות באוצר שנוצרו באשמת הנציבות וכי הוא משאיר לכפופים לו לנהל בפועל את הנציבות.

לטענת באב"ד גרירת רגליים בנציבות מונעת ממנו לבצע שלושה מינויים לתפקידי מפתח במשרד: מינוי כלכלן ראשי, מינוי זמני של משנה למנכ"ל ומינוי זמני של מנהלת לשכה ללשכתו. כפי שנחשף ב"גלובס" הנציבות הסתייגה ממינויה של שירה גרינברג, מועמדת שר האוצר, לתפקיד הכלכלן הראשי באוצר, במקומו של יואל נוה שפרש במאי. באוצר אומרים כי הנציבות נעתרה בסופו של דבר להכיר בגרינברג, המכהנת כיום כסגנית הממונה על התקציבים לענייני כלכלה, כעומדת בתנאי הסף למשרת הכלכלן הראשי אולם עד היום לא כונסה וועדת שירות שאמורה להמליץ לממשלה על אישור מינויה לתפקיד. בהיעדר כלכלן ראשי אין מי שיחתום על תחזית ההכנסות של הממשלה, מסמך חיוני לקביעת גובה הגירעון התקציבי הצפוי. בתגובה כותב הרשקוביץ' הערב כי "בעוד אשר משרה זו פנויה מחודש מאי מנכ"ל משרד האוצר פנה אלי בנוגע למינוי לתפקיד רק ביום 5 לנובמבר (התאריך המופיע על המסמך הוא 7 לאוקטובר)" ומוסיף כי מסמכים חיוניים לא צורפו לבקשה אלא ביום 18 לנובמבר וכי וועדת השירות תתכנס בקרוב וכי "הצגת הדברים כסחבת הנגרמת בנציבות היא הצגה כוזבת".

בינתיים אין כלכלן ראשי באוצר

פרשה אחרת שמסעירה את משרד האוצר היא סביב נסיבות פרישתו של המשנה למנכ"ל הקודם רוני פרידמן. במכתבו למנדלבליט כותב באב"ד כי "במהלך השנה אירע אירוע חריג מבחינה אתית וניהולית במשרד האוצר ואשר בגינו פרש המשנה למנכ"ל מתפקידו" באב"ד מציין כי אינו מפרט מעבר לכך "בשל צנעת הפרט" אולם על-פי פרסומים מדובר בתביעת פיצויים בהיקף 300 אלף שקל שהגישה תקציבאית במשרד נגד סמנכ"לית בכירה למשאבי אנוש ובה היא טענה להתעמרות קשה ושיטתית כלפיה. באב"ד מציין על רקע זה כי "המשנה למנכ"ל לשעבר, סמנכ"לית בכירה למנהל וראש אגף תכנון ותקצוב נמצאים כעת בחקירה" וכי המקרה הותיר בקרב עובדים במשרד תחושות "הלם וזעזוע לשנים רבות".

בעקבות עזיבתו של פרידמן בחודש מאי ניסה באב"ד לגייס לתפקיד המשנה למנכ"ל מועמד חיצוני בהליך של פטור ממכרז. באב"ד מציין כי ממלא מקום הנציב אהוד פראוור נתן אישור עקרוני לגיוס המועמד אולם ההליך נתקע מאז מינויו של הרשקוביץ. במענה לטענות אלה כותב הרשקוביץ' כי "כדי לקדם את הנושא ביקשנו לקבל בקשה כתובת מנומקת הכוללת את פרטי המועמד, בקשה זו לא נתקבלה עד עתה. מיד עם קבלתה היא תטופל כמקובל".

קו פרשת המים: מינוי ראש הלשכה

אי-המינוי השלישי הוא גם המטריד ביותר במחינתו של באב"ד. מדובר במינוי ראש לשכה זמנית, במקומה של טלי הרשקוביץ' שהתפטרה מהתפקיד בתחילת החודש. באב"ד טוען כי הרשקוביץ' נאלצה לעזוב את התפקיד בשל שעות העבודה הממושכות בשהוא דורש ולואר העובדה שהנציבות לא אפשרה לה לעבוד מהבית כדי שתוכל לטפל במקביל בשני ילדיה הקטנים ודרשה ממנה להתייצב לעבודה במשרד.

"לראשונה בחיי המקצועיים נאלצתי לראות אמא לילדים שנאלצת להתפטר מעבודתה אך ורק בשל אטימות המערכת לצרכיהן של אימהות". ואולם בהמשך התברר לבאב"ד כי מחליפתה המיועדת של הרשקוביץ' המועסקת כיום כרכזת בלשכה מסרבת למלא את מקומה משום שאם תעזוב את תפקיד הרכזת תאבד את הוותק שצברה לצורך קבלת קביעות. "מיותר לציין כי לאור הבחירות הקרבות לא ראוי ולא נכון להביא מנהלת לשכה חדשה מחוץ ללשכה למספר חודשים בודד" כותב באב"ד כתוצאה מהתנהלות הבלתי סבירה, אין בלשכת מנכ"ל האוצר מנהלת לשכה". בתגובה כותב הרשקוביץ' כי האוצר הוא זה שדרש להחריג את תפקיד מנהלת הלשכה, כמשרת אמון, ממסלול הקידום לקביעות של עובדי מדינה וההסתדרות נעתרה בכך לדרישת האוצר ב-2016. "לפי בקשתי אנשי הנציבות טרחו והציעו מספר פתרונות אלטרנטיביים אשר לצערי לא הניחו את דעתו של מר באב"ד".