גם רשת מחסני השוק מתעניינת ברכישת קואופ הקורסת

רשת הדיסקאונט בבעלות משפחת נעמן ומשפחת כהן מונה 27 סניפים • אתמול חשף "גלובס" כי רשת ויקטורי שמתרחבת בערים; רמי לוי שרכש את גוד פארם וקופיקס; ורשת זול ובגדול מתעניינות גם הן ברכישת קו-אופ שנמצאת בהקפאת הליכים

אחרי ש"גלובס" חשף אמש כי רשתות ויקטורי שמתרחבת בערים; רמי לוי שרכש את גוד פארם וקופיקס; ורשת זול ובגדול מתעניינות ברכישת קואופ הקורסת, ל"גלובס" נודע כי גם רשת מחסני השוק בבעלות משפחת נעמן ומשפחת כהן מתעניינת ברכישה. מדובר ברשת דיסקאונט בפריסה ארצית שמונה 27 סניפים.  

אתמול (ב') נעתר בית המשפט המחוזי בירושלים לבקשת קואופ ישראל והוציא צו הקפאת הליכים זמני לרשת הקמעונאות, שממנה עולה כי סך הנכסים והזכויות של החברה עומד על כ-250 מיליון שקל ברוטו, אל מול סך חובות שאינו עולה על 200 מיליון שקל.

הכניסה של רשת קואופ להקפאת הליכים היא תזכורת נוספת לרמת הסיכון הגבוהה שמאפיינת את ענף הקמעונאות. אמנם עוד מוקדם לקבוע שרשת קואופ לא תצליח לעמוד בתוכנית ההבראה שהציגה לבית המשפט עם הבקשה להקפאת ההליכים, אולם בשוק המזון, שכבר למוד קריסות של רשתות גדולות כמו מגה ב-2015 וקלאבמרקט עשור קודם לכן ב-2005, כבר ממהרים להסתכל קדימה ולתכנן חנויות חדשות על חורבותיהן של הישנות.

רשת הסופרמרקטים של קואופ משמעותית לשוק הקמעונאות בעיקר מזווית הסופרים השכונתיים שבבעלותה. מדובר בתחום שמרכז המון עניין לאחרונה, ובו פועלת שופרסל באמצעות תתי-הרשתות שופרסל שלי; קבוצת יינות ביתן באמצעות מגה בעיר; רמי לוי באמצעות רשת סופר קופיקס; וגם רשת ויקטורי שמרחיבה את פריסתה בערים.

בהקשר זה, הסניפים העירוניים השכונתיים של הרשת שסביר שייצאו למכירה בקרוב עשויים לשנות את מאזן הכוחות בשוק הזה וכנראה יסייעו בעיקר לשחקניות הקטנות יותר מקרב הגדולות. 

לא מן הנמנע שכמו שקרה בקריסות קודמות בשוק הקמעונאות, הקריסה של אחד תהיה הזדמנות הצמיחה של האחר. סבירות נמוכה שמי שירכוש את הסניפים הללו תהיה אחת משתי רשתות הקמעונאות הגדולות שופרסל וקבוצת יינות ביתן, שכן הן עדיין מצויות בתהליך העיכול של הרשתות שהן כבר רכשו - שופרסל שרכשה את ניו-פארם (והשיקה אותה מחדש היום) ויינות ביתן שרכשה לפני כשנתיים וחצי את רשת מגה שקרסה גם היא. 

שלום נעמן, מבעלי רשת מחסני השוק, מסר בתגובה: "כחלק מפעילותנו האסטרטגית, החלטנו להרחיב את היקף פעילותנו עם פתיחת סניפים שכונתיים ברחבי הארץ, במטרה להעניק ללקוחותינו הנאמנים חווית קנייה ייחודית התואמת להרגלי הצריכה השכונתיים והתאמת מגוון הטבות באמצעות מועדון הלקוחות של מחסני השוק. הרשת תספק מוצרים טריים במחירים תחרותיים ומשתלמים. אנו מתעתדים להפעיל בסניפים אלה קצביות בקונספט הייחודי לנו".

"משבר שהחריף מ-2011" 

אתמול כאמור הוציא בית המשפט צו הקפאת הליכים זמני לקואופ, זאת לנוכח המצב התזרימי שאליו נקלעה הרשת, בעקבות מה שהיא מכנה "שחיקת הרווח הגולמי המאפיין את ענף הקמעונאות ורשתות המזון בפרט". לטענתה, מדובר ב"משבר שהחריף משנת 2011 לאור העלייה בעלויות התפעול והגברת התחרות בשוק ללא ירידה במחירי הסחורות, והוביל לסגירתן של חברות רבות גדולות וקטנות בשוק הקמעונאות הישראלי".

קואופ שופ, בניהולו של עופר פיינשטיין, היא רשת קמעונאית שפועלת בעיקר במרכזי הערים עם חנויות קטנות שממוקמות בשכונות בשטח של 660 מ"ר, אשר עובדות על רווח גולמי גבוה יחסית. אלא שמבנה הפעילות שלה יוצא דופן ואינו שגרתי בנוף העסקי בכלל ובנוף הקמעונאי בפרט, והיא בנויה כאגודה שיתופית שבה מחזיקים כ-12 אלף חברים במה שמכונה יחידות השתתפות. שווי המניות שלהם, כך עולה מבקשת הקפאת ההליכים, מסתכם ב-28 מיליון שקל.

הרשת, נציין, מעסיקה כ-1,000 עובדים בכ-170 חנויות, כאשר מחזור הפעילות של הסניפים העירוניים של קואופ מוערך בכ-450 מיליון שקל בשנה.