הבנק המרכזי הבריטי מזהיר: הכלכלה תתכווץ ב-8% בלי הסכם ברקזיט

ניתוח של הבנק המרכזי מציג תרחיש אימים ליום שבו בריטניה תעזוב את האיחוד ללא הסכם: הליש"ט יצנח, מחירי הבתים יחתכו והאינפלציה תזנק

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס
ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס

בריטניה עשויה לסבול מהקריסה הכלכלית הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה אם ראשת הממשלה תרזה מיי לא תצליח לאשר את הסכם הברקזיט בפרלמנט והמדינה תצא מהאיחוד האירופי ללא הסכם. כך, מזהיר הבנק המרכזי הבריטי (BOE). 

לטענת הבנק, הכלכלה הבריטית עשויה להתכווץ ב-8% בתוך שנה. בנוסף, בתרחיש הגרוע ביותר, מחירי הבתים עשויים להיחתך ב-30%. לשם השוואה, הכלכלה הבריטית נחתכה ב-6% במהלך המשבר ב-2008. במקביל, מזהיר הבנק, תהיות לגבי האמינות של בריטניה יעבירו את הליש"ט לסחרור ויכריחו את הבנק המרכזי להעלות את הריבית במהירות כדי להילחם באינפלציה. בנוסף, על פי הערכות הבנק, מחירי הנדל"ן המסחרי ירדו ב-48%, שיעור האבטלה יעלה ל-7.5% ושיעורי האינפלציה יגיעו ל-6.5%.

הניתוח של הבנק, שנעשה בעקבות בקשה של מחוקקים בפרלמנט הבריטי, הוא האחרון בשורת אזהרות מהסכנות של יציאה מהאיחוד האירופי ללא הסכם. 

ההצבעה על הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי צפויה להתרחש ב-11 בדצמבר. עם זאת, מיי עשויה להיתקל בקושי להעביר את ההסכם בפרלמנט. אם הוא לא יאושר, בריטניה תהיה בבעיה ותישאר ללא הסכם סחר עם האיחוד.