רכבת ישראל פרסמה שני מכרזים במסגרת פרויקט מסילת כביש 431

פרויקט הענק של הנחת מסילה חדשה בתוואי כביש 431 יוצא לדרך עם פרסום שני מכרזים • המסילה תחבר בין שתי תחנות הרכבת בראשון לציון לבין תחנת הרכבת פאתי מודיעין ותוואי הקו המהיר לירושלים • הצפי לסיום הפרויקט: שנת 2025

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

רכבת ישראל פרסמה בשבוע שעבר שני מכרזי תשתית נרחבים, במסגרת פרויקט מסילת 431 ("רכבת שורק"). הפרויקט כולל הנחת מסילה חדשה לאורך כביש זה שתחבר בין תחנות הרכבת בראשון לציון (משה דיין והראשונים), לבין תחנת הרכבת פאתי מודיעין ותוואי הקו המהיר לירושלים, במחלף ענבה. הצפי לסיום הפרויקט הוא שנת 2025 ועלותו הכללית מוערכת בכ-3 מיליארד שקל. הפרויקט ישלים את "הלולאה המסילתית" העוטפת את גוש דן.

במסגרת פרויקט מסילת 431 יוקמו שתי תחנות נוסעים חדשות - רמלה דרום ומעוין שורק ליד ראשון לציון, וייבנה הגשר הארוך ביותר בישראל (3.5 ק"מ). בנוסף, הקמת מסילת 431 תאפשר את חיבורה של מסילת רכבת הנגב שעוברת דרך ראשון לציון למסילות הקו המהיר ומודיעין.

המכרזים שמפורסמים בימים אלה מתייחסים לשני קטעי מסילה בתוואי הראשון עבור הקטע שבין תחנת ראשון לציון הראשונים לתחנה המתוכננת ברמלה דרום. קטע הכולל מסילות חדשות באורך 5.5 ק"מ, שני גשרי רכבת, מנהרה ומבנה שליטה ובקרה. השני עבור הקטע שבין רמלה דרום למחלף נשרים, הכולל מסילות חדשות באורך של 4.5 ק"מ, וארבעה גשרי רכבת.

30 ק"מ מלאי אתגר הנדסי

המכרזים שפורסמו הם חלק מפרויקט ענק של הנחת מסילה חדשה בתוואי כביש 431. ברכבת ישראל אמרו היום שמכרזים נוספים בפרויקט זה יפורסמו במהלך השנה הקרובה, והם כוללים בין היתר הקמתם של 6 גשרי רכבת, מנהרת רכבת, מערך קירות תומכים ותשתיות הנדסיות נוספות.

האורך הכולל של תוואי המסילה בפרויקט, אשר צפויה להיות חשמלית, הוא כ-30 ק"מ שכולל אתגרים הנדסיים ייחודיים - כמו למשל, גשרים ארוכים, מעברים תת קרקעיים, מנהרות ושתי תחנות נוסעים חדשות (מעיין שורק ורמלה דרום), לצד שדרוג והארכת רציפים בתחנת ראשונים.

במסגרת התוואי החדש מתוכנן להיבנות הגשר הארוך ביותר בארץ, 3.5 ק"מ אורכו, אשר ייבנה במקביל לכביש 431, בין מחלף קריית ראשון בואכה לתחנת ראשונים, וכן שלוש מנהרות בעומק 20 מטרים מתחת לאדמה, מתחת לכביש 20, באזור מחלף מבוא איילון ובאזור רמלה דרום. הארוכה שבהן באורך 450 מטרים, ועוד אחת באורך 250 מטרים.

פרויקט 431 יהיה למעשה הצלע הדרומית בלולאה המסילתית המקיפה את גוש דן. הצלע הצפונית היא "רכבת השרון", אשר הוקמה על תוואי כביש 531 על ידי "נתיבי ישראל", ובחודש יולי האחרון נחנכו במסגרתו שתי תחנות רעננה. במהלך שנת 2019, יושלם חיבור תחנות רעננה גם לתחנת הרצליה, וזמן הנסיעה מתחנות רעננה לתל אביב יתקצר לכ-20 דקות.