"חברות שרוצות להישאר עצמאיות צריכות להשקיע בכוח אדם"

יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק, אומרת באירוע הסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס": "חברות הייטק זקוקות לכוח אדם כדי שיוכלו לצמוח. שלושת הפתרונות שיקלו עליהן לעשות זאת בעלות נמוכה הם הקמת מרכזי פיתוח מחוץ לישראל, מיזוג חברות, ומימון באשראי בנקאי כתחליף למניות" • פרויקט 10 הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס

יפעת אורון / צילום: איל יצהר
יפעת אורון / צילום: איל יצהר

בישראל כמו בעולם, התעשייה נמצאת בתקופת הזוהר שלה. אנחנו רואים פחות ופחות אקזיטים מוקדמים, עם חברות שנשארות פרטיות עד גיל 12 - עלייה משמעותית מהגיל הממוצע הקודם, 9. מרבית ההון מופנה לצמיחה, אלא שבדרך לשם החברות נתקלות במכשול: עליהן להשקיע בכוח אדם והן מתקשות לגייס טאלנטים", כך פתחה יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק, באירוע הסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס".

אורון התייחסה בדברים לאופן שבו חברות יוכלו לגייס כוח אדם איכותי, ולעלויות הגיוס: כיום עלויות הגיוס עומדות על כ-75% מהעלויות המקבילות בעמק הסיליקון, וכפולות מהעלויות המקבילות במזרח אירופה. שלושת הפתרונות שהציעה לצורך לגייס מספר רב של עובדים הם, בראש ובראשונה, הקמת מרכזי פיתוח מחוץ לישראל, בעיקר במזרח אירופה - ובכך לחסוך בעלויות כוח אדם מקומי - דוגמת מרכזי הפיתוח של נייס, אמדוקס, וויקס ופלייטיקה; הפתרון השני, לדבריה, הוא רכישה או מיזוג של חברות ישראליות צעירות מאותו התחום - כדי לפתור בעיות שעשויות לנבוע מהבדלים תרבותיים, מיקום גאוגרפי ותרבות ארגונית, אורון מציעה לרכוש חברות ישראליות צעירות. זאת, על אף שהיזמים והמשקיעים של כל חברה חולמים על "האקזיט הגדול" וחוששים מדילול המשאבים.

לדברי אורון, דרך שלישית לסייע בצמיחה של חברה היא דרך מימון שמגיע באשראי בנקאי, שיכול לממן גם עסקאות ורכישות. בכך מקבלת החברה כסף לצמיחה, בלי להזדקק לברירת המחדל של דילול מניות. אורון אומרת: "בחמש השנים האחרונות אנחנו מבחינים בעלייה בבחירה של החברות בסוג זה של מימון. מבחינת לאומיטק, היצע האשראי שלנו לחברות הולך ומתרחב ואף עוד יוסיף ויגדל".

אורון מסכמת את דבריה: "כל חברה צריכה להיות מודעת לאלטרנטיבות הצמיחה העומדות בפניה, לבחון אותם ולהחליט בהתאם לאופיה מה התמהיל המתאים לה בגיוסי הון והצעד הכי נכון לגדול איתו".