הטאבו מציג: הקלות ביורוקרטיות ברישום עסקאות מכר או חכירה

החל מראשית חודש דצמבר השנה – בעלי זכויות אשר רכשו זכות אשר נרכשה במקור מרמ"י והאישורים בגין העסקאות הוצגו לרמ"י או לחברה המשכנת – המבקשים לרשום את העסקה בפנקסי המקרקעין, לא יידרשו להציג אישורי מסים (מס שבח ומס רכישה)

משרדי הטאבו. מעכשיו התהליך יהיה קצר יותר / צילום: תמר מצפי
משרדי הטאבו. מעכשיו התהליך יהיה קצר יותר / צילום: תמר מצפי

האגף לרישום והסדר מקרקעין (הטאבו), הודיע היום (א') על כך שאתמול (1.12.18) נכנסה לתוקף הנחיה חדשה המשותפת לאגף רישום והסדר מקרקעין (טאבו) במשרד המשפטים, רשות המסים ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י), אשר מקלה משמעותית את הליך הרישום בפנקסי המקרקעין של עסקאות במקרקעי ישראל.

המהלך האמור הוא צעד משותף של שלושת הגופים הללו, אשר שמו לעצמם למטרה להגביר את שיתופי הפעולה לצורך טיוב הרגולציה, ייעול תהליכי הרישום ושיפור השירות.

לפי ההודעה שפרסם הטאבו, ההנחיה האמורה באה להקל במקום שבו נעשתה בעבר עסקה בה נמכרה/הוחכרה קרקע על ידי רמ"י, והרוכש מכר לאחר מכן את הזכות לרוכש נוסף וכך הלאה.

כיום, ניתן לרשום (לראשונה) את הזכות בפנקס רישום המקרקעין ואולם, עד כה, בעת הרישום נדרש הבעלים/החוכר הנוכחי להציג בפני רשם המקרקעין את כל אישורי המסים (שבח ורכישה) אשר ניתנו לגבי כל העסקאות בקרקע שקדמו לעסקה בה הוא רכש את המקרקעין.

דרישה זאת, כך נטען לאור השנים, גרמה לנטל לרוכש אשר נאלץ לפנות למשרדי מיסוי מקרקעין אשר מצידם נדרשו לשחזר אישורי עבר, פעולה שלעיתים נדרשו להשלמתה מספר שבועות ולעיתים (מקום בו המדובר בעסקאות שנעשו טרום עידן המחשב ברשות המסים) אף מעבר לכך.

בעקבות בדיקה מקיפה שנערכה ע"י שלושת הגופים, התברר כי ניתן לוותר על הדרישה להמצאת כלל האישורים שניתנו בעבר, שכן עלה כי הגוף אשר בו הועברו הזכויות עד לרישום העסקה בפנקס רישום המקרקעין (רמ"י עצמה או החברה המשכנת) הקפיד לדרוש את אישורי המסים (שבח ורכישה) בכל העברה שבוצעה.

לאור האמור נקבע כי החל מראשית חודש דצמבר השנה - בעלי זכויות כאמור אשר רכשו זכות אשר נרכשה במקור מרמ"י והאישורים בגין העסקאות הוצגו לרמ"י או לחברה המשכנת - המבקשים לרשום את העסקה בפנקסי המקרקעין, לא יידרשו להציג אישורי מסים (מס שבח ומס רכישה).

עו"ד שלומי הייזלר מנהל אגף רישום והסדר מקרקעין במשרד המשפטים: "משרד המשפטים ממשיך במאמציו לצמצם את הבירוקרטיה ואת משך הזמן שנדרש לרישום נכס בישראל. אני שמח מאוד על שיתוף הפעולה הפורה בין כל הגורמים ומודה מקרב לב לשותפיי ברשות המיסים וברמ"י".

ערן יעקב, מנהל רשות המסים בירך על שיתוף הפעולה וציין כי מדובר בצעד נוסף בפעולותיה של רשות המסים לשם הקלה בנטל הביורוקרטי המוטל על הציבור וכי הרשות אשר שמה לעצמה כמטרה ראשונה במעלה את שיפור השירות לציבור תמשיך ליזום צעדים דומים נוספים.