הוט | בלעדי

הוט בעקבות בעלת הבית מצרפת: בוחנת להתפצל לחברת תשתיות ולחברת שירותים

חברת התקשורת הוט בוחנת מהלך בעל השלכות מרחיקות לכת על השוק כולו – הכנסת משקיע אסטרטגי לתחום התשתיות ופיצולו לחברה נפרדת • המהלך נעשה כחלק ממדיניות כוללת של בעלת השליטה בחברה, ענקית התקשורת הצרפתית אלטיס של פטריק דרהי

פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט / צילום: רויטרס
פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט / צילום: רויטרס

דרמה בשוק התקשורת: הוט בוחנת אפשרות להתפצל לשתי חברות - חברת תשתיות וחברת שירותים, ולהכניס לחברת התשתיות שלה שותף אסטרטגי שיסייע לה להשתדרג בצורה משמעותית - כך נודע ל"גלובס". המהלך נעשה כחלק ממדיניות כוללת של בעלת השליטה בהוט, ענקית התקשורת הצרפתית אלטיס בבעלות איש העסקים פטריק דרהי.

בסוף השבוע האחרון דיווחה אלטיס על מכירת 49.9% מפעילות הסיבים האופטיים שלה בחברת SFR בצרפת לקבוצת משקיעים תמורת 1.8 מיליארד אירו, המשקפים שווי של 3.6 מיליארד אירו לחברה. מהלך דומה החל להירקם גם בישראל. מה עומד מאחורי המהלך של אלטיס? מדובר במהלך מתוחכם של בעל השליטה פטריק דרהי במטרה להתמודד עם החובות הגדולים שצברה קבוצת התקשורת שלו.

מעבר לכך, המהלך יסייע מאוד להוט, וכן לכל שוק התשתיות בישראל שמצוי בפיגור משמעותי. כך היא תזכה לחמצן שיאפשר לה להתמודד עם האתגר האדיר הניצב בפניה, והוא הצורך לשדרג את הרשת שלה לסיבים אופטיים. אחרת היא תהפוך לשחקנית לא רלוונטית מול בזק, מיזם הסיבים IBC ואחרים. זהו מהלך מתבקש נוכח העובדה ששוק התקשורת משווע להשקעות בתשתית, תוך שמצב התחרות אינו מאפשר לחברות הפועלות בשוק להשקיע סכומים משמעותיים.

הרשת הקיימת שלה מגיעה לקצה גבול היכולת, ועל-מנת לספק קצבים הולכים וגדלים, כפי שהשוק דורש, הוט חייבת לבנות רשת סיבים שמספקת אינטנרט בקצבים מהירים. עלות של פרויקט כזה היא אדירה, ולכן החברה מחפשת שותף לחברת התשתיות בדומה למה שעשתה בעלת השליטה הצרפתית שלה.

במשרד התקשורת, הרגולטור של הוט, יכולים לחייך. המהלך נעשה על דעתו ובשיתוף פעולה מלא מצדו. מבחינת קברניטי המשרד, מדובר במהלך שיאפשר את הגברת התחרות בפס הרחב ויעזור לעשות קפיצת מדרגה גם ברמה הבינלאומית. בשיחות שמקיימת הוט עם הרגולטורים היא טוענת שהמהלך יחזק אותה כחברת תשתיות שתעניק שירותים סיטונאיים לכלל חברות התקשורת בישראל.

אז איך זה יעבוד בפועל? על-פי המודל המדובר, חברת התשתיות תמכור את שירותיה לכל דורש, במודל דומה לזה של מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל, IBC, שסלקום השתלטה עליו. חברת השירותים של הוט, כמו כל לקוח אחר שיחפוץ בכך, תשלם מחיר קבוע עבור השימוש בסיבים של חברת התשתיות.

כפי שכבר פורסם ב"גלובס", הוט מנהלת מגעים גם עם סלקום בדבר שימוש ברשת IBC, ולאור רעיון הפיצול, צפוי שהשיחות בין החברות יעסקו גם בהשלכות המבנה החדש בהוט.

מאלטיס נמסר בתגובה: "אלטיס אירופה הודיעה כי הקבוצה עורכת בחינה אסטרטגית בסוגיית התשתיות במטרה לבחון אפשרויות להאצת פריסת סיבים. במסגרת זו נבחנות, ברמה הגלובלית, שותפויות עם משקיעים פיננסיים.  ביום ו’ האחרון, 30 בנובמבר 2018 נחתם על-ידי אלטיס צרפת הסכם לשדרוג תשתית סיבים בצרפת תוך הכנסת משקיעים פיננסיים בינלאומיים. בהקשר זה נבחנת האפשרות בישראל לשלב משקיעים פיננסים, בין היתר, לטובת האצת שידרוג הרשת לרשת סיבים מתקדמת. מדובר בבחינה ראשונית. ככל שהמהלך יתקדם, תהא זו בשורה משמעותית ביותר לשוק התקשורת בישראל לעניין האצת ההשקעות בתשתיות מתקדמות בישראל וקידמה טכנולוגית. מהלך שעולה בקנה אחד עם החזון האסטרטגי והיעדים שהוצגו על-ידי משרד התקשורת". 

משרד התקשורת מסר: "המשרד התקשורת מכיר בתשתיות התקשורת כתשתית לאומית, ומוביל מדיניות המעודדת פרישת תשתיות על בסיס סיבים אופטיים. משרד התקשורת מברך את קבוצת הוט בגיוס משקיע אסטרטגי להשקעה בפרישת תשתיות".

המדינה צריכה להכיר במשבר ולתת יד בפתרון

חברת תקשורת לא מוותרת בקלות על הנכס המרכזי שלה, שהוא התשתיות, אלא תחת אילוץ של אין ברירה. סביר להניח שאם הבעלים של הוט, פטריק דרהי, יכול היה לקחת עוד הלוואה במקום להכניס שותף, הוא היה עושה זאת. אלא שלדרהי לא נותרו הרבה אפשרויות. הוא שקוע בהלוואות עד הצוואר. כך או כך, אצל דרהי הנכס עצמו הוא אמצעי ולא מטרה.

אין ספק שאם הוט הייתה יכולה לחבור לאחת החברות בשוק, היא הייתה עושה זאת ומתמזגת עימה. מיזוגים ורכישות הם המומחיות של דרהי. אלמלא הרגולציה הקשוחה, דרהי כבר מזמן היה מייצר מבנה חדש להוט בישראל.

דרהי מבין שהוט היא חברה במצוקה בשל התחרות. המנכ"לית טל גרנות-גולדשטיין אמנם מנהלת אותה ביד רמה, והיא זוכה להערכה גדולה מאוד בקבוצת אלטיס בשל כך. יחד עם זאת, הניהול האיכותי שלה אינו מספיק כדי להציל את הוט. כניסת המתחרים האינטרנטיים לשוק הטלוויזיה עשתה להוט את מה שהיא עשתה לחברות הסלולר כשהיא נכנסה לשוק. הורדת מחירים כתוצאה מתחרות אגרסיבית משנה את השוק ומי כמו הוט מכירה את זה. הגלגל מסתובב.

החוכמה עכשיו היא לדעת איך לצאת מהמשבר. ברבעון האחרון התוצאות של הוט הראו שהחברה ירדה חזק גם בסלולר וגם בשוק הטלוויזיה. המגמה ברורה, ולכן הוט חייבת להמציא את עצמה מחדש. פיצול הוא אחת הדרכים לעשות זאת.

אם הוט אכן תמצא את השותף שעימו תיכנס להשקעות בסיבים אופטיים, הרווח יהיה של כולנו. אבל תהליך כזה עשוי להימשך זמן רב, והוודאות הרגולטורית למשקיעים בישראל בשוק התקשורת והתשתיות אינה גבוהה. וזו אחת הבעיות הגדולות ביותר בשוק התשתיות. בנקודה הזו המדינה יכולה וצריכה לעשות יותר.

כל זה היה יכול להיפתר אם המדינה הייתה רומזת אפילו שתאפשר מיזוגים בשוק. לפעמים בתקופות של משבר קשה, חובה על המדינה להתוות דרך ליציאה מהמשבר. יש משברים שחברות לא מסוגלות לפתור בעצמן, רק עזרה של הרגולטור תעשה את העבודה. זה בדיוק מה שקורה בשוק התשתיות הישראלי.

אם הרגולטור, משרד התקשורת, לא ייקח אחריות ויתווה דרך ליציאה מהמשבר, שום דבר לא יקרה מאליו. הדבר היחיד שיקרה הוא קריסה של חברות, ולמרבה הצער גם זה לעתים פתרון, סוג של מוצא אחרון. אם אפשר למנוע זאת, זה עדיף. המטרה בסופו של דבר להאיץ השקעות ולהביא חיבור אינטרנט מהיר - 1 ג'יגה סימטרי לכל בית בישראל, כמה שיותר מהר. זה מה שצריך לעמוד לנגד עיניו של משרד התקשורת.