אחרי המלצות המשטרה: ילדי שאול ואיריס אלוביץ ממשיכים להילחם על שחרור הרכוש שנתפס בחקירה

ביהמ"ש המחוזי דן היום בערר שהגישו ליאור ולירון אלוביץ על החלטת בימ"ש השלום, שקבע כי לא ישוחררו לידיהם כמה מיליוני שקלים המופקדים בחשבונות בנק הרשומים על-שם אמם • טוענים כי מדובר ברכוש השייך להם ולא להוריהם

ליאור ואיריס אלוביץ / צילום: כדיה לוי
ליאור ואיריס אלוביץ / צילום: כדיה לוי

יום אחרי פרסום המלצות המשטרה בתיק 4000, המשיכו היום (ב') ילדיהם של שאול ואיריס אלוביץ, לירון וליאור אלוביץ, את מלחמתם לשחרור הרכוש שנתפס במסגרת חקירתם הפלילית של הוריהם, כאשר לטענתם מדובר ברכוש השייך להם ולא להורים.

בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב (השופטת שרית זמיר), דן בית המשפט בערר שהגישו הילדים על החלטת בית משפט השלום בעיר (השופט עלא מסארווה), שקבע כי לא ישוחררו לידיהם כמה מיליוני שקלים המופקדים בחשבונות בנק הרשומים על-שם אמם.

במהלך הדיון אמרה השופטת זמיר לבא-כוח המשטרה, עו"ד ניצן וולקן: "איך אפשר לתת לילד בן 13 מתנה 100 אלף שקל? גם את לא היית נותנת לבן שלך מתנה. נגיד שהסבא נותן לילד, אבל את מפקידה בידיו, זה כסף שלך? לא".

השופטת הוסיפה, מבלי לקבוע מסמרות בדבר, כי נסיבות המקרה אינן שונות מכל מתנת בר-מצווה אחרת. לדבריה, העובדה שאיריס אלוביץ לא משכה מהחשבונות של הילדים מעולם, מהווה אינדיקציה שכספי הבר-מצווה של הילדים.

בית המשפט הסביר לבאי-כוח המדינה כי בעניין זה יש גבול לטיעון המדינה בעניין זה, ובהתאם, על המדינה להתמודד עם הטענה שהכספים שהופקדו בחשבון הבנק מהווים מתנת בר-מצווה, וכך גם הפירות שצבר חשבון בר-המצווה.

לבקשת בית המשפט, המדינה הודיעה כי היא תעביר לתיק בית המשפט ולבאי-כוח הילדים התייחסות לאפשרות של חישוב עדכני לגבי הסכום המצוי בחשבון של ילדי בני הזוג, ושהתקבל מצדדים שלישיים, בתוספת התשואה הריאלית שהסכום השנוי במחלוקת נשא בפועל.

בהתאם הוחלט כי לאחר קבלת התחשיב מהמדינה, יודיע בית המשפט לצדדים האם יתקיים דיון נוסף או האם תישלח החלטה בערר על סמך הטיעונים שנשמעו היום. 

המאבק שלא נגמר

את הערר הגישו הילדים באמצעות עורכי הדין איתן מעוז ודניאל עינב, ובמסגרתו טענו ליאור ולירון אלוביץ כי הגם שלא הייתה מחלוקת כי מדובר בכספי מתנות שקיבלו לבר-המצווה, שנוהלו על-ידי אמם בעבורם - בית המשפט נתפס לרישום הפורמלי על-שם האם והותיר את מרבית הכספים תפוסים.

נזכיר כי אלוביץ ורעייתו נעצרו בפברואר השנה במסגרת סבב החקירות השני בתיק 4000. השניים חשודים בקיום מערכת יחסים שוחדית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר לכאורה קידם את ענייני בזק במשרד התקשורת בתמורה לסיקור מוטה לטובת משפחת נתניהו באתר וואלה מקבוצת בזק; זאת בנוסף לחשדות נגד בעל השליטה בבזק ונושאי משרה בכירים בה, שהועברו לפני מספר חודשים לבחינת הפרקליטות, לפיהם נהגו לכאורה בכספי החברה כבשלהם, קידמו אינטרסים אישיים, העבירו מידע אסור בלי מעצורים וקיבלו בתוך כך מאות מיליוני שקלים. בין היתר עומדת בלב החקירה עסקת רכישת yes על-ידי בזק מחברת יורוקום.

ביום מעצרם של האלוביצים, פשטה המשטרה על ביתם ותפסה רכוש בבעלותם בשווי מיליוני שקלים. בין היתר הוטל צו עיקול על 4 דירות של הזוג בתל-אביב ועל נכסים נוספים שלהם. כמו כן, נתפסו 3 מכוניות - המרצדס של שאול אלוביץ, אאודי ששייכת לפי הנטען לבן ליאור ואאודי ששייכת לאיריס. בנוסף נתפסו חשבונות בנק וחשבונות ניירות ערך ופוליסות ביטוח שבבעלות הזוג אלוביץ וכן חפצי אמנות, תכשיטים ופריטים נוספים שנלקחו מביתם.

נזכיר כי גם בני הזוג אלוביץ עצמם, באמצעות עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, ניהלו מאבק לשחרור חלק מרכושם התפוס מידי המשטרה וביקשו כי בית המשפט יורה על שחרור התכשיטים וחפצי האמנות שנתפסו, לטענתם, שלא כדין וללא צו. המאבק הגיע עד בית המשפט העליון, אשר הורה למשטרה להחזיר לידי בני הזוג את התכשיטים בשווי מאות אלפי שקלים שנלקחו מביתם בעת החיפושים שבוצעו במסגרת החקירה, ובהם טבעות הנישואים שהוסרו מאצבעותיהם של בני הזוג ועגילים שהוסרו מאוזניה של איריס; ובהמשך התקיים דיון נוסף בבית משפט השלום על המשך תפיסת חפצי האמנות בשווי מיליוני שקלים של בני הזוג ובבקשתם לשחרר רכוש נוסף.

אל מאבק שחרור הרכוש הצטרפו גם בניהם של בני הזוג אלוביץ, ליאור ולירון, שטענו כי יש לשחרר את רכב האאודי שנתפס על-ידי המשטרה, השייך לבן ליאור, וכן דרשו את שחרורם של שני חשבונות בנק השייכים להם ולא להוריהם.

אותם חשבונות, כך נטען, מהווים כאמור חיסכון שפתחה איריס אלוביץ לשני ילדיה, אשר נפתחו בסמוך לבר-המצווה של הילדים. ערך ההשקעות בחשבונות הללו עומד כיום על כמה מיליוני שקלים.

בהחלטה האחרונה בסאגת שחרור הנכסים של בני הזוג אלוביץ, הורה השופט עלא מסראווה לשחרר חלק מהרכוש והכספים שנתפסו, ובהם חפצי האמנות של בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ, ורעייתו איריס, בשווי כמה מיליוני שקלים, רכב האאודי 3 הרשום על-שם איריס אלוביץ ובנם של בני הזוג וכן עוד כמה מאות אלפי שקלים שמופקדים בחשבונות הבנק שלהם ומהווים את ההפקדות הראשונות שנעשו בחשבון עבור ילדי בני הזוג.

ערר הבנים, אשר אינם חשודים כלל בפרשה, מכוון, בין היתר, נגד ההחלטה להותיר ביד המדינה את פירות כספי המתנות שהופקדו בחשבונות, וכן נגד ההחלטה שלא לשחרר גם את הסכומים הנוספים שהופקדו על-ידי בני הזוג אלוביץ בשנת 2017; לחלופין מופנה הערר גם נגד החלטת בית המשפט לקבל את חישובה של המדינה על הפרשי ההצמדה והריבית.

*** חזקת החפות: בני הזוג אלוביץ ובני הזוג נתניהו וכל הנחקרים בפרשת בזק הם בגדר חשודים בלבד. החשודים כולם הם בחזקת חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בדין, והם נהנים מחזקת החפות.