עיריית גבעת שמואל, עיריית ר"ג וח"כ יואב קיש נלחמים על כספי הארנונה של אוניברסיטת בר אילן

ההכנסות מכספי הארנונה של המוסד האקדמי מוערכות ב-15 מיליון שקל בשנה • כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן הנבחר, פנה לח"כ יואב קיש, יו"ר ועדת הפנים של הכנסת (ליכוד), וביקש ממנו לקיים דיון בנושא בוועדה • קיש נעתר לבקשה והדיון אמור להתקיים במהלך החודש הנוכחי • ח"כ קיש: "טענת סרק"

אוניברסיטת בר אילן /  צילום:Shutterstock   א.ס.א.פ קרייטיב
אוניברסיטת בר אילן / צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

הקרב על שיוכה המוניציפלי של אוניברסיטת בר אילן עולה מדרגה. ברקע המחלוקת: הכנסות מכספי הארנונה של המוסד האקדמי שמוערכות ב-15 מיליון שקל בשנה. בימים האחרונים נודע כי וועדת הפנים בכנסת בראשות ח"כ יואב קיש, תקיים דיון בנושא שיוכה המוניציפלי של האוניברסיטה, זאת למרות שלוועדה אין שום סמכות בקבלת החלטות בנושא ולמרות שהנושא נדון באופן מסודר בוועדת גבולות שבמשרד הפנים שבראשה גבי מימון. דיוני ועדת הגבולות הסתיימו מזמן, תוך המלצה של ראשי מחוזות ת"א והמרכז במשרד הפנים להעברת מתחם האוניברסיטה מוניציפלית לגבעת שמואל. בשל הבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו בחודש שעבר הוחלט שההחלטה בנושא תינתן רק בסיומו של הליך הבחירות.

בר"ג כידוע התרחש מהפך כשנבחר כרמל שאמה הכהן לתפקיד ראש העיר. זמן קצר לאחר מכן הוא פנה ליו"ר ועדת הפנים של הכנסת ח"כ יואב קיש (ליכוד), וביקש ממנו לקיים דיון בנושא בוועדה. קיש נעתר לבקשתו והדיון אמור להתקיים במהלך החודש הנוכחי.

כרמל שאמה / צלם: אוריה תדמור
 כרמל שאמה / צלם: אוריה תדמור

"התערבות פוליטית פסולה ולא ראויה"

לדיון הוזמן ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני, שנדהם לדבריו לגלות כי ועדת הפנים של הכנסת, שאינה מוסמכת לקבל החלטות בסוגיה, ואינה צד לה, עומדת לדון בענין. במכתב ששיגר ברודני בימים האחרונים לח"כ קיש, ושהגיע לידי 'גלובס' כתב ברודני כי: "כידוע נושא שיוכה המוניציפאלי של אוניברסיטת בר אילן תלוי ועומד בפני ועדת הגבולות אשר מונתה על ידי שר הפנים ואשר צפויה להעביר את המלצותיה. ועדת הגבולות קיימה דיוני עומק נרחבים, בנוכחות כל הצדדים, שהחלו באוקטובר 2017 ונמשכו עד סוף ינואר 2018, במהלכם נשמעו כל הצדדים, לרבות טענות עיריית ר"ג. בינואר 2018 הובהר לצדדים כי מדובר בישיבה אחרונה שלאחריה הוועדה תגבש את המלצותיה ותעבירם לשר הפנים".

לטענת ברודני, כינוס וועדת הפנים בעניין התלוי ועומד בפני וועדת הגבולות, "יש בו כדי לחבל בעבודת ועדת הגבולות שהינה כאמור ועדה מקצועית ועולה חשש כי לכאורה יש בכינוס ועדת הפנים כדי לנסות ולהשפיע על עבודת ועדת הגבולות דבר שהוא חמור כשלעצמו". בנוסף טען ברודני כי היותו של קיש תושב ר"ג מעמידה אותו בניגוד עניינים: "אנו סבורים כי בשל היותך תושב ר"ג עליך להימנע מלקיים דיונים בנושא" נכתב. "אנו רואים בניסיון לקיים דיון בעניין התלוי ועומד בפני ועדת הגבולות ובנושא שיש לך עניין אישי בו, בהיותך תושב העיר ר"ג, התערבות פוליטית פסולה ואינה ראויה".

יואב קיש / צילום: אמיר מאירי
 יואב קיש / צילום: אמיר מאירי

הדיון בוועדת הפנים ייפתח בגילוי נאות

ברודני הוסיף כי תמוה שלמרות שוועדות גבולות רבות מקיימות דיונים הנוגעים לרשויות מקומיות בארץ, מצא לנכון קיש להעלות לדיון רק את עניינה של בר אילן."עמדת הצדדים כפי שהועלו באריכות בפני ועדת הגבולות היו עמדות הרשויות וגורמי המקצוע שלהן, ואין מדובר בוועדה אישית של פרסונה כזאת או אחרת ולכן חילופי ראש עיר אינו עניין רלוונטי שהרי עיריית רמת גן ויועציה ומומחיה נשמעה באריכות בפני ועדת הגבולות" הוסיף ברודני וביקש להסיר את הדיון מסדר יומה של ועדת הפנים, וזאת עד לפרסום המלצות ועדת הגבולות.

קיש מצידו דחה את הטענות וסירב להסיר את הדיון בנושא מסדר היום: "קיבלתי פנייה מראש עיריית ר"ג כרמל שאמה ברגע שנבחר, שחש כי האירוע התנהל בלעדיו, וביקש להעביר את עמדתו. גם אם היה מדובר בראש עיר אחר, שהיה רוצה להשמיע את דברו, הייתי מקבל זאת. להתעלם מזה שהתחלפו ראשי ערים זה לא דבר נכון ולא דבר הוגן. גם אם ברודני היה בנעליו של כרמל שאמה, הוא היה רוצה להשמיע את עמדתו ובצדק. הופתעתי מאוד מהבעייתיות עליה מצביע ברודני ומעוצמת ההתנגדות שלו לדיון בוועדה. העברתי את טענותיו של ברודני ליועץ המשפטי של הועדה שמצא כי אין כל פגם בקיום הדיון, ועם זאת קיבלתי את בקשת ברודני לדחות את הדיון בשבוע, על מנת שיוכל גם הוא להשתתף בדיון". על הטענה כי הוא מצוי בניגוד עניינים בשל היותו תושב רמת גן אמר קיש כי "מדובר בטענת סרק. האם כל תושבי רמת גן מנועים כעת להעלות נושאים לדיון בוועדת הפנים? למרות זאת, אפתח את הדיון בגילוי נאות על היותי תושב העיר".

מכרמל שאמה הכהן נמסר: "עירית גבעת שמואל היא בבחינת טובלת ושרץ בידה שמנסה להטיף מוסר בשעה שהיא מנסה לגנוב אוניברסיטה בישראל בדרכים פסולות. התנהלותה וכאלה שפועלים לטובתה בעניין, צריכה לדעתי להיחקר על ידי רשויות החוק".

ממשרד הפנים נמסר: "דיוני ועדת הפנים של הכנסת אינם משפיעים על החלטות הוועדה הגאוגרפית ואינם מהווים חלק מהחלטותיה".