הקלות למתמחים שנכשלו בבחינת ההסמכה של לשכת עוה"ד – עוד 150 מתמחים שנכשלו צפויים לעבור

הטיוטה שפרסמה איילת שקד כוללת תקנות שמחזירות את ההוראה המקלה שהייתה בתקנות הקודמות ושתחול רטרואקטיבית על שני מועדים קודמים שכללו את מתכונת הבחינות החדשה • ההערכה היא כי הודות להקלה יוסמכו קרוב ל-150 נבחנים נוספים משני המועדים האחרונים • עוד בהקלות: צמצום רשימת החיקוקים לבחינה ותוספת זמן

איילת שקד/  צילום: שלומי יוסף
איילת שקד/ צילום: שלומי יוסף

שרת המשפטים איילת שקד פרסמה היום (ג') להערות הציבור טיוטת תקנות שיעניקו הקלות משמעותית עבור הנבחנים בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין.

התקנות מחזירות את ההוראה שהייתה בתקנות הקודמות ולפיה, נבחן שקיבל ציון של 60% לפחות בכל אחד מחלקי השאלון של בחינת ההסמכה, יראו אותו כמי שעבר את הבחינה בכתב; ואולם אם פחת הציון שקיבל בחלק אחד או יותר של השאלון מ-60%, יראו אותו כמי שעבר את הבחינה רק אם ציונו הכולל היה 65% לפחות.

פרסום טיוטת התקנות נעשה בשיתוף פעולה ובתיאום עם ראש לשכת עורכי הדין אפי נוה ועם יו"ר הוועדה הבוחנת, השופט שאול שוחט.

שקד תחתום על התקנות בעוד כשבוע לאחר קבלת הערות הציבור, ואז הן ייכנסו לתוקף באופן רטרואקטיבי, כך שיחולו גם על הנבחנים בשני המועדים בהם הבחינה כללה את המתכונת החדשה - נובמבר 2017 ומאי 2018.

יצוין כי תקנה זו הייתה קיימת כאמור במתכונת הבחינה הקודמת ובוטלה עם תיקון התקנות ויישום המתכונת החדשה שכוללת רק שלושה פרקים בבחינה. לפיכך מדובר בהקלה נוספת עבור הנבחנים בשני המועדים האחרונים שלא נהנו מהטבה זו.

לדברי שרת המשפטים, כמובן שההקלה תחול גם מכאן ואילך לבחינות הבאות. ההערכה היא כי הודות להקלה יוסמכו קרוב ל-150 נבחנים נוספים משני המועדים האחרונים.

במקביל לתקנות אלו, בקרוב תתחיל לפעול ועדה שמקימה שקד לבחינת מתכונת הבחינה והאפשרות לקיים בחינת מעבר לאחר שנה ראשונה ללימודי משפטים. כך, הסטודנטים יוכלו לדעת עם תחילת לימודיהם האם הם יוכלו לשמש כעורכי דין. הדבר יאפשר למי שייכשל במבחני המיון בסוף השנה הראשונה ללימודים, להחליט בשלב מוקדם האם להמשיך במסלול לימודי משפטים ללא הסמכה לשמש כעורך דין או לעבור ללמוד מקצוע אחר. זאת, בניגוד למצב היום בו סטודנטים נאלצים לשלם הון רב עבור 3.5 שנות לימודים, לבצע התמחות וללמוד עוד שלושה חודשים מפרכים לבחינות ההסמכה, ורק לאחר מכן לדעת האם ההשקעה והמשאבים שלהם יירדו לטימיון.

התקנות מצטרפות להקלות נוספות ששקד ביצעה בשיתוף לשכת עורכי הדין והוועדה הבוחנת:

1. תוספת זמן של למעלה משעה בזמן הבחינה באופן זה: זמן של 4 דקות לשאלה בדין המהותי במקום זמן של 3 דקות לשאלה שהיה עד כה. בפרק הדיוני יהיה זמן של 2.5 דקות לשאלה במקום 2 דקות שהיו.
1. ביטול "גזירת השליש" גם רטרואקטיבית לאלו שנבחנו בשני המועדים האחרונים.
3. צמצום רשימת החיקוקים לבחינה.
4. חלוקת רשימת החיקוקים- לחלק הדיוני בנפרד ולחלק המהותי בנפרד.

שקד מסרה היום כי "נבחני בחינות ההסמכה עוברים מסלול מפרך של כמעט חמש שנים. עלינו לבוא בידיים נקיות ולדעת שעשינו הכל כדי שבחינת הלשכה תהיה הוגנת, גם אם היא קשה". לדברי השרה, "המטרה היא לבדוק את הידע המשפטי ואת יכולותיהם של הנבחנים ואין שום רצון לנסות להכשילם. מטרה זו תקודם עם התקנות שאחתום עליהן בשבוע הבא. אני מודה לראש הלשכה אפי נוה וליו"ר הועדה הבוחנת השופט שאול שוחט על שיתוף הפעולה בנושא. אני מודה גם לחברי הכנסת נורית קורן, מוטי יוגב, ענת ברקו ואמיר אוחנה על הטיפול המשותף בבעיות שעלו מטענות הנבחנים".

נזכיר כי בשנים האחרונות ועל רקע ההצפה ששל שוק עריכת הדין, הוקשחו בחינות ההסמכה שעורכת לשכת עורכי הדין באופן שהביא לירידה משמעותית בשיעור המתמחים שמצליחים לעבור את הבחינה ולהתקבל למקצוע. חלק מהמתמחים פתחו במחאה שהגיעה עד לשדרות רוטשילד בתל אביב בטענה שהבחינות קשות מדי ולא הוגנות.