הפארסה של קיש, הרפיסות של משרד הפנים

הקרב על הארנונה של אוניברסיטת בר אילן הוא קרב שבבסיסו הרבה אגו והרבה כסף • מי שאמורים לעצור את הפארסה הם אנשי משרד הפנים, אבל הם טומנים את הראש בחול • פרשנות

אוניברסיטת בר אילן / צילום: איל יצהר
אוניברסיטת בר אילן / צילום: איל יצהר

בעוד שבועיים מתכננת ועדת הפנים של הכנסת בראשות היו"ר ח"כ יואב קיש לקיים דיון שכל כולו הצגה חסרת תכלית סביב השאלה לאיזו עירייה שייכת אוניברסיטת בר אילן: לרמת גן (שבתחומה נמצאת האוניברסיטה), או לגבעת שמואל שטוענת שיש להעביר אליה את המוסד האקדמי. זה לא עניין של יוקרה, אלא של כסף. לפי הערכות, הארנונה שמשלמת בר אילן בכל שנה נאמדת ב-15 מיליון שקל.

לכל הצדדים ברור שלוועדה של קיש אין סמכות לקבל החלטות בעניין, שממילא נמצא בדיונים של ועדה מקצועית במשרד הפנים. שלא לדבר על העובדה שקיש עצמו הוא תושב רמת גן. אז למה בכל זאת הדיון עומד להתקיים? בעיקר בגלל אגו וגם מפני שמשרד הפנים מציג, כמעט כהרגלו, רפיסות.

יוקרה מסוכנת בשנת בחירות

קצת רקע. בשנה שעברה התקיימו דיונים, במסגרת ועדת גבולות שהקים משרד הפנים, בשאלת השיוך המוניציפלי של האוניברסיטה. לראש הוועדה מונה גבי מימון, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד הפנים. אם בוחנים את העניין גיאוגרפית הרי טבעי שבר אילן תשויך לגבעת שמואל. מנגד בעיריית רמת גן הציגו שלל טיעונים מדוע אין לשנות את המצב שקיים מזה עשרות שנים. דיון לגיטימי. באופן שהפתיע כמה גורמים, אנשי המקצוע במשרד הפנים הציגו בוועדה עמדה לפיה יש להעביר את האוניברסיטה לגבעת שמואל. ברמת גן נלחצו, מה גם שמדובר בשנת בחירות והעברת האוניברסיטה עלולה הייתה לתת מכה קשה ליוקרתו של ראש העיר דאז ישראל זינגר. למרות שהדיונים הסתיימו, ביקשו ברמת גן לדחות את המלצת הוועדה לאחרי הבחירות שהתקיימו כזכור לפני כמה שבועות, ובסופן הוחלף זינגר בכרמל שאמה הכהן.

כמי שכיהן בעצמו כיו"ר ועדה בכנסת, שאמה הכהן מכיר היטב את העסק. מחד לוועדה אין באמת אפשרות לקבל החלטות, אך מנגד היא מייצרת כותרות, בטח ברמה המקומית. ושוב שיטת מצליח עבדה - קיש קיבל פנייה ואישר את הדיון, למורת רוחם של אנשי גבעת שמואל. אלה טענו, בצורה הגיונית לגמרי, כי מדובר בדיון ריקני וכי קיש כתושב רמת גן לא צריך לקיימו. לעיתונאית "גלובס" שלומית צור שחשפה אתמול את הקרב היצרי הזה, אמר קיש בעניין כי מדובר "בטענת סרק". האמנם? העברת האוניברסיטה תגרע מקופת העיר שלו 15 מיליון שקל בכל שנה - סכום עצום.

כרמל שאמה / צלם: יונתן בלום
 כרמל שאמה / צלם: יונתן בלום

למי פונה שאמה הכהן?

מי שאמורים לעצור את הפארסה הם אנשי משרד הפנים, אבל הם טומנים את הראש בחול. כשפנינו אליהם אתמול, ציטט לנו דובר המשרד אבי פירסט רק את הנהלים שידועים לכל, לפיהם רק לוועדת הגבולות יש סמכות בעניין. "הוועדות הגיאוגרפיות פועלות באופן בלתי תלוי נטול פניות ומקצועי. את המלצותיהן הן מגישות לשר הפנים המחזיק בסמכות הבלעדית באשר לשינויי גבולות. מתוקף כך, דיוני ועדת הפנים של הכנסת אינם משפיעים על החלטות הוועדה הגיאוגרפית ואינם מהווים חלק מהחלטותיה", הייתה עמדת משרד הפנים, שלא כללה אפילו ציוץ על עצם קיומו של הדיון בכנסת. קצת בלתי נתפס, בטח על רקע העובדה שברמת גן ביקשו בימים האחרונים וקיבלו - לפנים משורת הדין - דיון נוסף בוועדת הגבולות עצמה, שכזכור סיימה את דיוניה.

ועוד מילה לגבי שאמה הכהן, שרמז אתמול למעשים לא כשרים שנעשו לכאורה מצד גורמים שקשורים בעיריית גבעת שמואל שלדבריו, "מנסה לגנוב אוניברסיטה בישראל בדרכים פסולות". עוד מסר ראש העיר הטרי כי "התנהלותה (של עיריית גבעת שמואל) וכאלה שפועלים לטובתה בעניין צריכה לדעתי להיחקר על ידי רשויות החוק". מסרים דומים הגיעו לאוזניי בעבר, טרום כהונתו של שאמה הכהן. אם בעיריית רמת גן חושבים שנעשו מעשים שכאלה - אנא הגישו תלונה בכתובות המוכרות, אחרת אלה אמירות סתמיות ולא אחראיות.