אריקסון: ארה"ב תהיה החלוצה של הדור ה-5

ניתוח הנתונים שפורסמו בדוח הניידות של ענקית התקשורת אריקסון שופך אור על המגמות העולמיות בתחום הסלולר • הגידול המתמשך בביקוש לפס רחב דוחף את חברות הסלולר והמדינות לפעול להחדת הדור ה-5 מהר, וההערכות הן שהוא יכסה 40% מאוכלוסיית העולם עד 2024

בורייה אקהולם, מנכ"ל אריקסון, / צילום:  רויטרס Eric Gaillard
בורייה אקהולם, מנכ"ל אריקסון, / צילום: רויטרס Eric Gaillard

אחת השאלות המרכזיות שמעסיקות היום את חברות ההייטק הגדולות, ואת חברות הסלולר בפרט, היא כיצד ייראה האינטרנט כשייכנס לשימוש הדור החמישי. זוהי גם אחת הסוגיות המרכזיות ב"דוח הניידות" שפרסמה ענקית הסלולר אריקסון.

הדוח מספק תחזיות חשובות המבוססות על מאגרי המידע שאריקסון אוספת, בהיותה היצרן הגדול בעולם בתחום רשתות הסלולר. הדוח מתרכז בדור החמישי בסלולר ובהשפעות הצפויות שלו על דפוסי השימוש של הלקוחות בכל רחבי העולם.

יש לציין שלעיתים הערכות של אריקסון עשויות להיות אופטימיות למדי. לה יש הרבה מה להרוויח מההתפתחויות בדור החמישי. יחד עם זאת, אין ספק שהמגמות שאריקסון מציגה משקפות נאמנה את מצב הסלולר העולמי. אחת הנקודות המרכזיות בדוח ההקדמות המואצת של הדור החמישי בצפון אמריקה ובארה"ב בפרט, שם המפעילים מזדרזים להטמיע את הטכנולוגיה החדשה. בשאר העולם לעומת זאת גלגלי הקדמה נעים קצת יותר לאט.

איך ייראה שוק התקשורת בעוד 6 שנים
 איך ייראה שוק התקשורת בעוד 6 שנים

דור 5: ארה"ב מובילה, אירופה מאחור

כך או כך, הדור החמישי כבר כאן. הערכה של אריקסון היא שהוא יכסה 40% מהאוכלוסייה העולמית ו-1.5 מיליארד מנויים עד 2024. על פי הערכותיה, ההטמעה המואצת היא המהירה ביותר בהשוואה לדורות קודמים בסלולר. המפתח לכך הוא הצורך הדחוף של המפעילים להרחיב קיבולת ברשתות, להפחית עלויות והזדמנויות עסקיות חדשות שהטכנולוגיה מביאה איתה (מכוניות אוטונומיות, IOT, רפואה מרחוק ועוד).

ארה"ב ומדינות בצפון מזרח אסיה צפויות להוביל את המגמה. לפי אריקסון, 55% מהמנויים בארה"ב יעברו לדור חמישי בחמש השנים הקרובות. אחריה ברשימה צפון מזרח אסיה, עם חדירה של 43% באותה תקופה. באירופה שמפגרת אחרי העולם בגלל שגיאות רגולטוריות בעבר, הצפי הוא ל-30% בלבד.

חברות הסלולר מחפשות להוזיל עלויות

תחום נוסף שזוכה להתייחסות נרחבת בדוח הוא האינטרנט של הדברים, ה-IOT. התחזית של אריקסון היא שאסיה תוביל את העולם עם 2.7 מיליארד התקנים מחוברים בתוך שש שנים, מספר שמשקף את הפוטנציאל העצום באסיה לאימוץ פתרונות חדשניים בכל תחומי החיים.

נפח הגלישה הסלולרית, בעיקר אבל לא רק, דרך הטלפון, צומח בכל שנה. הערכות הן שהמגמה תימשך ונפח הגלישה יגדל בכל שנה. מי שמזיזה את המחוג העולמי בתחזית היא סין, שנראה על פי כל הערכות כמי שעושה צעדי ענק לכיוון הדור החמישי. הרבעון השלישי השנה לעומת הרבעון השלישי אשתקד, הראה צמיחה של 79% בהיקף הצריכה העולמית של דאטה בסלולר - זה אומר כמעט הכפלה של המידע שמועבר.

הנתון הזה ממחיש שני דברים. מצד אחד, עד כמה מצד אחד התעשייה הזו הולכת להתרחב, ומצד שני על הקשיים העצומים שהיא נדרשת להתמודד עימם בכל העולם. להכפיל משאבי רשת בשנה, שבמילים פשוטות זה אומר לספק למשתמשים את אותה מהירות גלישה וכיסוי סלולרי מדי שנה בשנה - מחייבת את המפעילים להשקעות אדירות בתדרים נוספים, באתרים, במשאבי מחשוב ועוד.

זו הסיבה שהדור החמישי מחייב היערכות ברמה לאומית. מדינות שיעשו כן וישקיעו עכשיו בהיערכות המוקדמת, יקטפו את הפירות בעתיד.

ווידאו באיכות 8K ומציאות רבודה

בסין, היקף הצריכה הממוצע גדל בשנה האחרונה ב-140% ל-7.3 גיגה ביט בחודש פר סמארטפון בממוצע. לצורך ההמחשה מדובר ב-10 שעות של וידאו בחודש. ארה"ב ממשיכה להוביל את העולם עם 8.6 גיגה ביט צריכה בממוצע בחודש פר סמארטפון.

הצריכה הגוברת של האינטרנט הסלולרי באה לידי ביטוי גם באיכות שידורי הווידאו. ככל שהמכשירים משתכללים והמצלמות נעשות מדויקות ומקצועיות יותר, המשקל של הצילום והווידאו גדל במקביל. המשמעות: יותר ווידאו באיכול 4K ואפילו 8K. שלא לדבר על תחום המציאות הרבודה (AD) והמציאות הווירטואלית (VR), שנראים באופק, אך עדיין לא רואים באופן מלא את השפעתם על הרשתות.

הטלפונים החדשים כבר תומכים ב-5G

בצד יצרני מכשירי הסמארטפון חלה בשנה האחרונה התפתחות מרשימה. סמסונג ועוד כמה יצרנים סיניים כבר הודיעו שבשנה הבאה ישיקו מכשירים תומכי דור חמישי. זו עוד הוכחה לכך שהאימוץ של הדור החמישי בסלולר יהיה משמעותי ואפקטיבי הרבה יותר מהר מאשר בדורות הקודמים.לצד הציפיות הגדולות, יש גם אתגרים גדולים מאד לתעשייה הסלולרית ברמת היצרנים. אריקסון מקדישה בדוח שלה הסבר עד כמה העסק הולך להיות מסובך ומורכב. כך למשל תחום התדרים הדרושים לדור החמישי. מסתבר שלא בכל העולם התדרים הגבוהים, מה שקרוי הגלים המילימטריים, חופשיים ופתוחים לשימוש.

לפי אריקסון, המשמעות עבור היצרניות היא עבודה במקביל בכמה סטנדרטים במקביל ובכמה טכנולוגיות. כאב ראש לא פשוט ליצרני המעבדים והרשתות. למרות המורכבות, ניכר כי יצרני המכשירים עובדים בשיתוף פעולה עם יצרני הרשתות כדי להתמודד עם הבעיה של ריבוי תדרים בתחומים שונים ובמקביל לטכנולוגיות רדיו מגוונות בכל תחום תדר.

לדברי אריקסון 20 מכשירים הוכרזו באוקטובר בלבד, אך המספר כולל גם מודמים לשימוש ביתי בדור החמישי. כפי שכבר פורסם וצפוי, הדור החמישי ישמש בשלב הראשון (כך קורה בארה"ב בכל אופן) כתחליף לאינטרנט הביתי.

נתונים כלליים יותר בדוח מתייחסים להיקף המשתמשים הסלולריים בעולם. הנתון מראה גידול של 3% בשנה החולפת לעומת שנה קודמת בהיקף המשתמשים, והמספר הכולל הוא 7.9 מיליארד מנויים סלולריים. סין לבדה גדלה ברבעון השלישי של השנה ב-37 מיליון משתמשים נוספים, הודו הוסיפה 31 מיליון משתמשים ואינדונזיה 13 מיליון מנויים חדשים. הגידול בסין מוסבר על ידי אריקסון בהעצמת התחרות בין המפעילים.

ואי אפשר בלי כמה מילים על ישראל, למרות העובדה שהיא לא מוזכרת בדוח. בעוד שבעולם הדור החמישי נמצא בראש מעייניהם של מקבלי ההחלטות והרגולטורים, אצלנו התמונה בינתיים עגומה. תשתיות התקשורת בישראל, ובכללן גם תשתיות הסלולר, סובלות מהזנחה רבת שנים. אם לא יחול שינוי דרמטי, אנחנו נמשיך לחכות לדור החמישי עוד שנים ארוכות.

הוט מחפשת משקיע אסטרטגי


ההחלטה של פטריק דרהי להכניס שותף ולפרק את החברה בצרפת לשתי חברות, שנחשפה אתמול ב"גלובס", עשויה להוות עבור רבים הוכחה שדרהי הוא משקיע פיננסי ולא אסטרטגי, ושהוא עושה את מה שהוא עושה אך ורק מתוך מצוקה פיננסית. נניח שזה נכון, אז מה? האם זה מה שמוריד או מפחית מכשרונו של האיש הבלתי נלאה הזה? דרהי מוכיח קודם כל שהוא איש עסקים ברמה הכי גבוהה. אבל יותר מזה, הוא לא משועבד לשום קיבעון והוא לא מתאהב בעסקים שלו. אם צריך להכניס שותף כי זה מה שייחלץ את הוט מהקושי שלה להרים פרויקט פריסת סיבים, אז זה מה שעושים. 

בחירות יתקעו את ההשקעות


ההחלטה להגיש כתבי אישום בפרשת 4,000 מעבר לחשיבות הסיפור עצמו, עשויה להאיץ את הקדמת הבחירות. אין דבר ששוק התקשורת צריך פחות מאשר את נושא הבחירות בעיתוי הנוכחי. בזמן שמנסים להניע כאן את גלגל ההשקעות ולקדם תשתיות, בתקופת בחירות לא ניתן לקבל החלטות משמעותיות, וזוהי צרה צרורה. מעבר לאי הוודאות בחודשים הקרובים, גם הכניסה של שר חדש תסבך את מצב שוק התקשורת עוד יותר. וכל זה קורה בעיצומו של משבר בשוק. ללא ספק אחת התקופות הגרועות ביותר לשוק שמחפש טיפת יציבות כבר שנים ולא מוצא.