אלפים בהפגנת הנשים בכיכר רבין: "דם נשים אינו הפקר"

(עדכון) • מתחילת השנה נרצחו 24 נשים בישראל • "גברים, לכולכם יש אמא, אחות, ילדה. אל תעמדו מנגד. כי גבר אמיתי לא מרים ידיים"

מחאת הנשים בכיכר רבין בת"א / צילום: שלומי יוסף
מחאת הנשים בכיכר רבין בת"א / צילום: שלומי יוסף

בכיכר רבין בת"א נמצאים אלפי מפגינות ומפגינים, שהגיעו לאירוע השיא שיחתום את יום "מחאת הנשים" נגד אלימות כלפי נשים.

את האירוע פתחה להקת רגאי. "אני אישה אני אוהבת. נשים תומכות זו בזו בסולידריות. מה שקורה פה זה ילק ממהפכה שקוראת בכל העולם. נשים מפיצות את העוצמה שלהן", אמרה הסולנית יעל דקלבאום. הקהל מניף ידיים ומוחא כפיים. 

ככל שמתקרבים לבמה נתקלים בעוד ועוד מעגלי נשים רובן אוחזות בלונים אדומים כשהן קוראות את הקריאות שליוו את המוחות כל היום: ביבי ביבי התעורר דם נשים אינו הפקר ונשים דורשות ביטחון ברחובות.

מחאת הנשים בכיכר רבין / צילום: שירלי שקד
 מחאת הנשים בכיכר רבין / צילום: שירלי שקד

לאחר ההופעה, התחילו להקריא את שמות 24 הנשים שנרצחו השנה ולספר עליהן בעברית ובערבית. "24 נשים נרצחו זו אחר זו. והמדינה לא בערה כדי למנוע את הרצח הבא. הקהל צועק בושה בושה. אנחנו האמהות והאחיות לא יכולות להמשיך כאילו לא קרה כלום", אמרה אחת הדוברות. הקהל מריע לסתיו ארנוו, רותי קליין ודרור שדות, שהתניעו את המחאה.

שלושתן עמדו על הבמה וסיפרו איך לפני שבוע התכווצה להן הבטן כששמעו על הרצח האחרון. "הכוח ממחאה אמיתית מגיעה מהבנה שהכוח בידינו. אנחנו כועסים. הדרך היחידה שלנו להכתיב סדר יום זה להתאחד. העובדה ששלוש נשים אלמוניות יכולות להתניע מחאה היא כי כולם כבר שם".

מחאת הנשים בכיכר רבין / צילום: גלי וינרב
 מחאת הנשים בכיכר רבין / צילום: גלי וינרב

נסלי ברדה מנחה בערבית וסמאח סליימה מנחה בערבית.

ברדה הזמינה את עו"ד ורד עובדיה לדבר. "אחותינו הגענו היום להגיד לך את לא לבד. אנחנו אולי לא יודעות איך להגיע אליך אבל יודעות שהקול שלנו מגיע אליך. לא נעזוב ולא נרפה עד שלא תצאי מחושך לאור. יהודיות ערביות דתיות חילוניות שמאלניות ימניות-כולנו נשים. בנות האל. בבסיסה של חברה מתוקנת עומדת הזכות לביטחון אישי. זה לא מאבק רק של נשים. זה מאבק של נשים וגברים. שאכפת להם משלומה של החברה שבה הם חיים. גברים, לכולכם יש אמא, אחות, ילדה. אל תעמדו מנגד. כי גבר אמיתי לא מרים ידיים". היא קוראת לגברים להפגין סולידריות ולהקיא את האלימות מתוכנו. כאישה שומרת מצוות מבקשת לשאת תפילה לזכרן של נפגעות האלימות ולטובת הנשים.

ענת ניר, מיוזמות המחאה, אמרה "דמנו לא הפקר. קולינו ישמע גם במסדרוות הממשלה והכנסת. יש כוחות שמתעקשים לגרום לנו לשנוא. לפלג. לא לעבוד יחד. אבל לא נסכים לזה. זה מאבק חוצה מגזרים. עדות סקטורים. אנחנו באים מכל קצוות המפה הפוליטית. עומדות ועומדים יחד. וזה מה שהם הכי מפחדים ממנו. שנתגבר על המפריד. שנדרוש התייחסות. תקציבים. חינוך". 

לאחר מכן עולה קרן פלס על הבמה. לצד הנאומים בערבית ובעברית, יש גם תרגום לשפת הסימנים.

קרן פלס ומתרגמת לשפת הסימנים במחאת הנשים בכיכר רבין / צילום: ענת ביין-לובוביץ'
 קרן פלס ומתרגמת לשפת הסימנים במחאת הנשים בכיכר רבין / צילום: ענת ביין-לובוביץ'

אורטל שאפק הבת של עליזה שנרצחה מספרת בדמעות על הבמה מספרת על אמא שנרצחה. שנשארה עם אב אלים בשבילם הילדים. כי היא פחדה שלא תוכל לפרנס אותם. כי פחדה. בעיקר ממנו. והם הצליחו להוציא אותה מהם. הוא פיתח אובססיה. צמחה בו ההבנה שהיא יכולה בלעדיו. הוא הבין שהיא כבר לא חששה. שהיה לה כוח להילחם לא על רכוש אלא על האושר והחופש שלה. "לפני חודשיים זאת הייתה אמא שלי שנרצחה. מחר זאת יכולה להיות כל אחת מאיתנו. הממשלה שלנו שותקת. זעקתן של הנשים פה שנלחמות עבור מערכת חינוכית טובה יותר והסברה. שכל ילד ידע שיש לו לאן לפנות. בתי הדין הרבנים סוחבים את הנשים שנים על גבי שנים". הקהל צורח בושה בושה, זאת לא טעות זאת מדיניות. "מכריחים לשלום בית גם שזועקים שהגבר אלים. אין בהם רחמים. עד מתי? נשים שנלחמות בשינים שהצאות חוק יעברו ודוחים אותם על הסף. אני פונה לרשויות: תקשיבו ותפנימו. גבר אלים צריך לחייב על פי חוק לטיפולים פסיכולוגיים. לסדנת כעסים. ולהרחיק מהבית. לא את האישה והילדים ולהשתמש בענישה חמורה. זאת לא מחחמה רק שלנו הנשים. גברים תקומו תתעוררו. יש לכם אחיות ובנות שזה העתיד שלהן. תלחמו עבורן. ביחד אנחנו כוח".

לאחר מכן עולה לבמה הזמרת קרולינה.

מחאת הנשים בכיכר רבין / צילום: ענת ביין-לובוביץ'
 מחאת הנשים בכיכר רבין / צילום: ענת ביין-לובוביץ'

בקהל לא מעט גברים שבאו למחות לצד הנשים. מאוד מגוון; צעירים ומבוגרים. צעירים לצד מבוגרים. יהודים לצד ערבים. אה-פוליטי לחלוטין. הדוברים מקפידים לדבר בערבית ובעברית. 

הפגנת הנשים בכיכר רבין בת"א / צילום: שלומי יוסף
 הפגנת הנשים בכיכר רבין בת"א / צילום: שלומי יוסף

מחאת הנשים בכיכר רבין בת"א / צילום: שלומי יוסף
 מחאת הנשים בכיכר רבין בת"א / צילום: שלומי יוסף

"מחאת הנשים" ניצתה בשבוע שעבר, על רקע הירצחן של סילבנה צגאיי בת ה-12 ויארה איוב בת ה-16. המוחים דורשים התייחסות ממשלתית מקיפה ל"מגיפת" הרציחות והאלימות המופנית כלפי נשים, שתחל בתקצוב תוכנית החירום למניעת אלימות. התוכנית אושרה בממשלה לפני כשנה וחצי אך לא תוקצבה. "אנו דורשות תקציבים ליישום תכניות שיקום לנפגעות אלימות במשפחה, שיקום לגברים במעגל האלימות, חינוך והסברה מגיל הגן, ושינוי מדיניות מקיף בכל הנוגע לטיפול באלימות במשפחה במשטרת ישראל", מסרו ממטה המאבק. מתחילת השנה נרצחו 24 נשים בישראל.