חברות התקשורת מתחמשות במזומנים: סלקום מגייסת עד 300 מיליון שקל; בזק גייסה סכום כפול

ב-S&P מעלות נקבו בדירוג ilA פלוס לאג"ח סלקום, וציינו כי תמורת ההנפקה תשמש את חברת התקשורת לפעילותה השוטפת •  בזק גייסה את הכסף באמצעות הרחבה של סדרת אג"ח 9 שלה בהנפקה לגופים מוסדיים

ניר שטרן, מנכ"ל סלקום / צילום: תמר מצפי
ניר שטרן, מנכ"ל סלקום / צילום: תמר מצפי

חברת התקשורת סלקום מקבוצת דסק"ש נערכת לגיוס של עד 300 מיליון שקל, באמצעות הרחבה של סדרות איגרות חוב קיימות. מדובר בסדרות האג"ח י"א ו/או י"ב, וכחלק מהתהליך קיבלה סלקום דירוג של ilA פלוס מחברת הדירוג S&P מעלות.

בסוף הרבעון השלישי היו בקופת סלקום כ-1.2 מיליארד שקל במזומנים והשקעות, לעומת חוב של כ-2.9 מיליארד שקל, מתוכו 334 מיליון שקל חוב לטווח ארוך למוסדות פיננסיים ו-2.5 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. סלקום ציינה בדיווח שלה לבורסה כי הביצוע, התזמון, התנאים וההיקף של גיוס האג"ח טרם נקבעו וכפופים לאישור דירקטוריון החברה ולמילוי תנאים נוספים.

כלכלני S&P מעלות נקבו כאמור בדירוג ilA פלוס וכתבו כי תמורת ההנפקה תשמש את סלקום לפעילותה השוטפת. בחברת הדירוג לא מסרו פירוט על הדירוג אך הפנו את המשקיעים לדירוג קודם שפורסם באוגוסט - אז השיקולים העיקריים לדירוג היו חשיפה מתמשכת לשינויים בשוק התקשורת, ובהם שינויי רגולציה ותחרות מתגברת; שמירה על מעמד מוביל בשוק הסלולר; רווחיות תפעולית מצטמצמת; וכן הרחבת תמהיל הפעילות במגוון תחומי התקשורת. עוד ציינו אז במעלות כי הפרופיל הפיננסי של סלקום יציב לאורך זמן, תזרים המזומנים החופשי שלה (לאחר השקעות) חיובי לאורך זמן, אך קטן משמעותית משנים עברו, וכי יש לחברה נזילות המוגדרת כהולמת.

במעלות העריכו עוד כי ב-2018 תירשם ירידה בהכנסות סלקום ולאחר מכן צפויה בהן תנודתיות. במקביל ההנחה היא לשחיקה ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) לנוכח התחרות וההשקעות בתוכן ובשיווק. הערכת מעלות היא כי סלקום  לא תחלק דיבידנדים.

סלקום פעילה בשני מגזרים: הנייד - שוק הסלולר, והנייח - טלוויזיה ואינטרנט. ברבעון השלישי הכנסות החברה הסתכמו ב-910 מיליון שקל, מתוכם 589 מיליון שקל מהמגזר הנייד. בשורה התחתונה סלקום רשמה ברבעון רווח נקי של 1 מיליון שקל בלבד, לעומת רווח של 32 מיליון שקל ברבעון המקביל, אך בהשוואה להפסד נקי של 37 מיליון שקל ברבעון הקודם שנרשם על רקע הפרשות חד-פעמיות.

במקביל לסלקום, חברת התקשורת בזק השלימה אתמול (ג') גיוס חוב בהיקף של 578 מיליון שקל. בזק  גייסה את הכסף באמצעות הרחבה של סדרת אג"ח 9 שלה בהנפקה לגופים מוסדיים, בהתאם להסכם עליו חתמה בזק עוד בתחילת השנה. ההנפקה בוצעה לפי שער של כ-1.05 שקל לאג"ח, המשקף שיעור תשואה שנתית של כ-2.7%. האג"ח דורגו על-ידי מעלות בדירוג ilAA ועל-ידי מידרוג - Aa2.il.