נדחתה בקשה לקיים דיון נוסף בעליון על פסילת פרויקט מגורים בזכרון יעקב

בכך, נקבע סופית, כי הפרויקט שתוכנן ע"י חברת מאיר אפרת החזקות בע"מ במתחם מלון עדן – לא יוקם

פרויקט המגורים שתוכנן במתחם מלון "עדן אין" בזכרון יעקב / הדמיה: שוורץ בסנוסוף אדריכלים
פרויקט המגורים שתוכנן במתחם מלון "עדן אין" בזכרון יעקב / הדמיה: שוורץ בסנוסוף אדריכלים

סאגת הקמת פרויקט המגורים במתחם מלון "עדן אין" בזכרון יעקב הסתיימה.

אתמול (ד') דחה ביהמ"ש העליון את הבקשה שהגיש יזם התוכנית, חברת מאיר אפרת החזקות בע"מ, לקיים דיון נוסף בהחלטת ביהמ"ש העליון לבטל את להקמת פרויקט מגורים במתחם.

בכך, נקבע סופית, כי פרויקט המגורים שצפוי היה לקום במתחם - לא יוקם.

גורמים המקורבים לחברה טענו היום בשיחה עם "גלובס" כי החלטת ביהמ"ש העליון נוגעת לתמיכת המועצה המקומית בלבד, והמילה הסופית עדיין נתונה לוועדות התכנון, שהם הסמכות המקצועית העליונה האם לתמוך בתכנית או לא. בנוסף, טענו אותם גורמים, כי במידה והפרויקט לא ייצא לפועל, פתוחה בפני החברה הדרך להגיש תביעה אזרחית נגד המועצה המקומית על הנזקים שנגרמו/ייגרמו לה לכאורה, ואלה לטענתם, נאמדים במעל למאה מיליון שקל.

ההחלטה אשר הביאה לסוף הסאגה, ניתנה על ידי נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות, אשר קבעה כי "ספק בעיניה" אם במקרה הנוכחי "אכן נקבעה הלכה חדשה כטענת המבקשת, לא כל שכן כזו אשר מצדיקה קיום דיון נוסף בה".

לפי הנשיאה חיות, המבקשת עצמה (מאיר אפרת אחזקות), מודה בעצמה במסגרת בקשת, "כי ההלכה החדשה הנטענת אינה משנה הלכה קודמת". בהקשר זה הוסיפה הנשיאה, כי "קביעותיו של בית המשפט בעניין תוקפו של החוזה הינן פועל יוצא של פרשנותו לדין הקיים לפיה הוראת סעיף 203 לפקודת העיריות "אינה פוטרת את הרשות מעמידה בדרישות אחרות של הדין"...לרבות בכל הנוגע לאופן אישורן של החלטות העוסקות בסמכויות סטטוטוריות של המועצה בענייני תכנון ובניה".

הנשיאה הדגישה, כי אין מדובר בקביעת דין חדש, כי אם בעמידה על עקרון היסוד במשפט המינהלי בדבר חוקיות המינהל, ומכל מקום היא מבהירה, "אין מדובר בהחלתו של דין כאמור באופן רטרואקטיבי על המקרה דנן".

פרוייקט לבנייתן של 144 יח"ד

מאחורי החלטת ביהמ"ש העליון עומד חוזה שנוי במחלוקת שנחתם בשנת 2015, ונגע לפרויקט לבנייתן של 144 יחידות דיור במתחם שחלקו שימש בעבר כבית הבראה של קופת-חולים כללית. מדובר בקרקע בשטח של 52 דונם, שנמצאת בסמוך לפארק רמת הנדיב. בעבר פורסם ב"גלובס" כי במתחם יש זכויות בנייה בתוקף ל-10,000 מ"ר בייעוד למלונאות ונופש, עליהם ניתן לבנות כ-180-200 יחידות נופש חדשות.

בחוזה התחייבה המועצה, בראשות ראש המועצה הקודם אלי אבוטבול, לתמוך ביוזמת החברה, אשר ביקשה לקדם שינוי ייעוד של המתחם מ"מלונאות ונופש" לייעוד למגורים. אלא שהתוכנית הביאה למחלוקות ביישוב. לאור עמדת מחליפו של אבוטבול - ראש המועצה הנוכחי זיו דשא - שלא לאשר את התוכנית, הגיעו הצדדים לבית המשפט.

בבית המשפט המחוזי התקבלה טענת חברת מאיר אפרת החזקות בע"מ כי יש לכבד את ההתחייבות, ועל כן יש לקדם את התוכנית, אלא שכאמור לאחר ערעור שהוגש בעניין, הפך לפני ביהמ"ש העליון לפני כחודשיים את ההחלטה.

בבקשה לקיום דיון נוסף שנדחתה כאמור, טענו חברת מאיר אפרת, באמצעות עורכי הדין ישראל שלו ואריאל לביא, כי שופטי העליון שדנו בתיק קבעו הלכה חדשה, לפיה "חוזים של רשות מקומית שלהם היבטים של תכנון ובנייה ואשר כוללים התחייבות באשר להפעלת סמכויות מהותיות שנתונות לרשות בכל הנוגע לתוכניות... נדרשים לאישור מליאת המועצה, ובהיעדרה בטל ההסכם אשר נחתם בחוסר סמכות".

עוד טענה החברה כי לדרישת שופטי הרוב בפסק הדין, לפיה "לגבי תחום רחב של חוזים יש לקבל את אישור מליאת המועצה טרם החתימה", אין כל זכר בלשון החוק ובכלל זה בסעיף 203 לפקודת העיריות. לטענת החברה, הסעיף הספציפי בפקודת העיריות מורה כי חוזה שיש בו התחייבות כספית מטעם העירייה לא יחייב אותה אלא אם נחתם על-ידי ראש העירייה והגזבר, בצד חותמת העירייה; וכי חוזה שאין בו התחייבות כספית ייחתם על-ידי ראש העירייה ומזכיר העירייה.

את המועצה המקומית זכרון יעקב ייצגו עורכי הדין מרדכי בייץ וחני רוטשטיין-כהן ממשרד יגאל ארנון ושות'.

מהמועצה המקומית זכרון יעקב בחרו שלא להגיב. טרם התקבלה תגובת יזם התכנית מאיר אפרת אחזקות.