הליכי משמעת נגד צמרת "המשטרה החקלאית" בגין פרשיות מביכות

מבקר המדינה מכין דוח חריף על יחידת הפיצו"ח • מנכ"ל משרד החקלאות יוזם ארגון מחדש ופיטורים: "נחשפתי לכשלים וקשיים, המציאות העגומה מחייבת פתרונות לטווח הקצר והבינוני"

שלמה בן אליהו. "יחידת הפיצו"ח אינה מתפקדת כמצופה" / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו. "יחידת הפיצו"ח אינה מתפקדת כמצופה" / צילום: תמר מצפי

"שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד החקלאות, עושה את הדבר הנכון עם הפצצה שהוא מטיל על יחידת החקירות של המשרד, יחידת הפיצו"ח (פיקוח על הצומח והחי - מ.ל), וצריך לברך על ההצהרה לארגון מחדש ופיטורי העשבים השוטים. צמרת היחידה הזו נגועה בחשדות לעבירות משמעתיות חמורות, ולא פלא שהיחידה לא מתפקדת" - כך אומר גורם בכיר ברשות אוכפת חוק על היוזמה של המנכ"ל בן אליהו.

ביחידת הפיצו"ח, המכונה "המשטרה החקלאית", כ-80 עובדים, והיא אחראית בין השאר על מניעת הברחות של מוצרי חקלאות מיו"ש לתחומי הקו הירוק, בעיקר ביצים ובשר, על שינוע בעלי חיים ותוצרת חקלאית, פיקוח על יצוא מוצרים מן החי, מניעת שחיטה שחורה ושיווקה לחנויות ומסעדות ועל חוק מניעת צער בעלי חיים. סמכויות חוקרי יחידת הפיצו"ח הן לבצע מעצרים, חקירות, עיכוב רכבים וחשודים, והיתר לשימוש במאגרי מידע מסווגים לצורכי עבודה.

ב-3 השנים האחרונות נערכו בנציבות שרות המדינה (נש"מ) עשרות חקירות משמעתיות נגד עובדים ביחידת הפיצוח. רוב החקירות היו בגין ניגוד עניינים, עבודות פרטיות ועיסוקים צדדיים ללא היתר, דיווחים כוזבים, ובחקירות נגד הבכירים בלטה התופעה של שליפת מידע ממאגרי מידע בניגוד להרשאות. בעקבות סידרת פרשיות בשנים האחרונות של צמרת יחידת הפיצו"ח, החליט מנכ"ל המשרד שלמה בן אליהו על הקמת צוות לביצוע שינויים מהותיים ביחידה, כולל פיטורים.

בעקבות פרסומים קודמים ב"גלובס" על החשדות לשחיתות ביחידת הפיצ"וח ("מה קורה ביחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות" , 20.12.15) והערות כלפי בכירי היחידה בדוחות קודמים, פתח מבקר המדינה בביקורת על אבטחת המידע במשרד החקלאות בדגש על יחידת הפיצו"ח. ל"גלובס" נודע כי החקירה הסתיימה לאחרונה, ובדוח השנתי הקרוב של מבקר המדינה צפויה ביקורת חריפה.

"התמונה הקודרת"

"לאחר למעלה משלוש שנים כמנכ"ל משרד החקלאות, נחשפתי לכשלים וקשיים בהתנהלות יחידת הפיצו"ח ובביצוע משימותיה", כך אומר המנכ"ל בן אליהו במסמך שכתב לאחרונה והגיע לידי "גלובס".

לדברי בן אליהו, "התמונה הקודרת שעלתה גם בסיורי במוקד המשולב של יחידות הפיצו"ח והביטחון, בעבירות משמעת רבות המיוחסות לעובדי היחידה והשעיית מספר מעובדי היחידה, ובהם עובדים בתפקידים בכירים ביחידה, מצביעה על תוצאה אחת קשה - יחידת הפיצו"ח אינה מתפקדת כמצופה מיחידת האכיפה המרכזית של המשרד, ואינה ממלאת את כל משימותיה. המציאות העגומה מחייבת פתרונות לטווח הקצר והבינוני, שיביאו בסופו של התהליך להבראת היחידה.

"ללא בחינת פעילויות היחידה והתאמתן לצורכי המשרד וללא ביצוע שינויים משמעותיים בהתנהלות היחידה על כל דרגיה, לא יושג הפתרון המיוחל - הבראת היחידה ומיקומה כיחידת האכיפה המרכזית של משרד החקלאות ופיתוח הכפר".

בראש הצוות יעמוד צביקה כהן, סמנכ"ל במשרד, ועוד כמה בעלי תפקידים במשרד, ביניהם רחל פנצר הסמנכ"לית למינהל ועו"ד אפרת אביאני יועמ"ש המשרד. סמכויות הצוות להציע ארגון של סמכויות האכיפה של היחידה, בחינת הצורך לביצוע שינוי המבנה הארגוני של היחידה, בחינת דרכי הפעלת היחידה ובחינת תוכנית פרישה ייעודית לעובדי היחידה.

השעיות בצמרת היחידה

להלן רשימה של הבכירים ביחידת הפיצו"ח שענייניהם הגיעו לטיפול משמעתי בנציבות שירות המדינה - בצעדים כמו חקירה, תביעה, הסדר טיעון או המלצה להליך משמעתי בתוך המשרד.

רואי קליגר, מנהל היחידה - בדוח קודם העיר מבקר המדינה פעמים אחדות על כך, שקליגר נמנע מלמסור נתונים שהמבקר דרש, וכתב בסיכום כי זוהי "תופעה חמורה; ליקויים רבים שעלו בביקורת הקודמת טרם תוקנו. יתרה מזאת, מידע מפורט בכמה נושאים שמשרד מבקר המדינה ביקש לקבל מיחידת האכיפה לצורך ניהול המעקב לא נמסר לו". הנציבות המליצה למשרד החקלאות לנקוט נגדו בהליך של נזיפה, אולם המשרד החליט לא לנקוט הליך משמעתי נגד קליגר.

בעבר, לפני שהתמנה לראש היחידה, קליגר היה בעל מניות בחברה שעסקה בייבוא ובשיווק בשר וגם מנהל באותה חברה, "חוגר סחר שיווק". הוא עשה זאת ללא היתר, בניגוד לתקשי"ר ובניגוד עניינים. הוגשה בעניינו תביעה לבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, ובפסק הדין נאמר כי הפגיעה באמון הציבור גדולה במיוחד בגלל מעמדו הבכיר. ערעורו של קליגר לבית המשפט העליון נדחה, והוא ננזף.

אברהם בן שושן, סגן ומ"מ מנהל היחידה - הושעה מעבודתו לפני חודשים אחדים והוגשה נגדו תובענה משמעתית ובה שלושה סעיפים: ניצול הרכב הממשלתי כדי לעסוק בעבודה נוספת ללא היתר (חלוקת עיתונים במושבים באזור בית שמש); בעלות ופעילות בחברה לסחר בתוצרת חקלאית "מיטב הירק למהדרין", ללא היתר ותוך ניגוד עניינים; וביצוע עשרות שאילתות במאגרי המידע של משרד הפנים, שלא לצורכי עבודתו, כולל שאילתות על בני משפחתו. בן שושן ממונה על אבטחת המידע ביחידת הפיצו"ח. ההליך נגדו מתנהל בבית הדין למשמעת.

בפרשה קודמת התברר כי במקביל לתפקידו הממשלתי, עסק בן שושן בקביעת שכרם של בכירי תנועת המושבים של מפלגת העבודה, אבל לא ננקטו נגדו צעדים בגין פעילות בחשש לניגוד עניינים או עבודה פרטית ללא היתר. בעקבות בדיקה בנציבות שירות המדינה, המליצה הנציבות למשרד החקלאות לרשום לבן שושן נזיפה על אי-שיתוף-פעולה והסתרת פעילות במצב של חשש לניגוד עניינים. הסמנכ"לית למינהל רחל פנצר הסתפקה בהערה.

למשרד החקלאות ולנציבות שירות המדינה הגיע ענין מוזר: נודע על סכסוך עסקי בין חברת "שפיט", של אחותו של מנהל יחידת הפיצו"ח קליגר, לבין חברת "מיטב הירק למהדרין" של בן שושן, סגנו של קליגר. בנציבות הוחלט שזהו נושא שהיא אינה מוסמכת לפסוק בו.

יפתח הירש, רכז המודיעין הארצי של היחידה - הורשע לפני שבועות אחדים במסגרת עסקת טיעון בשליפות מידע שלא כדין ממאגרי מידע בהיקף גדול, ביחס לבני משפחתו, חברים ליחידה גם סמנכ"לית המשרד למינהל רחל פנצר. גזר הדין המקל, לאור נסיבות אישיות, הוא נזיפה חמורה, הפקעת משכורת אחת, הורדה בדרגות והעברה מתפקידו, מניעת כניסה למאגרי מידע למשך 3 שנים ופסילתו מתפקיד ניהולי ל-3 שנים. הירש חזר לעבודה לתפקיד חדש בתחום הלוגיסטי.

נפתלי דדון, מנהל מחוז דרום - לפני כשנתיים נפתחה נגדו חקירה על כך, שהיה פעיל במועצה האזורית מטה יהודה ללא היתר, כאשר בראש המועצה עמד אחיו משה דדון (שהורשע לאחרונה בשוחד ומרמה ונידון ל-4 שנות מאסר). הנציבות המליצה על הליך משמעתי פנימי במשרד החקלאות של נזיפה בדדון. בנש"מ לא התקבל דיווח על נזיפה בדדון.

חמוד חמודלי , מנהל מרחב צפון - באגף המשמעת בנציבות נחקרו בעבר תלונות של עובדים ביחידה, על ניגוד עניינים לכאורה בגלל פעילותו של חמודלי בעמותה לטיפוח הסוס הערבי. הנציבות אישרה כי התיק נמצא בבחינה באגף המשמעת, לקראת קבלת החלטה בדבר הגשת תובענה נגד חמודלי.

מיכאל לנקרי - ראש ענף מודיעין דרום, פוטר באפריל 2018 במסגרת עסקת טיעון, בגין עבירות של שליפת מידע שלא כדין. לנקרי ביצע 69 שאילתות במאגר מידע של משרד הפנים ללא קשר לעבודתו, על בכירים ביחידת הפיצו"ח ובני משפחותיהם, ועל קציני משטרה ובני משפחותיהם. לנקרי גם שלף מידע אודות חוקר בכיר בנציבות שירות המדינה, יניב גלעדי, ובני משפחתו, בזמן שגלעדי עמד בראש צוות החוקרים בחקירה המשמעתית נגדו.

משרד החקלאות: "לא נמצאה סיבה לנקוט אמצעי משמעת"

משרד החקלאות מסר בתגובה למקרים המובאים בכתבה:

"רואי קליגר - עניינו של רואי קליגר נסב סביר עניין אי-שיתוף-פעולה עם מבקר המדינה ומבקר המשרד. משרד החקלאות ופיתוח הכפר התבקש לערוך בירור ראשוני ולבדוק את החשדות. בעקבות שימוע שנערך לעובד בנושא, התקבלה התייחסות מעורך דינו של מר קליגר בצירוף מסמכים, המעידים על התייחסותו לפניות מבקר המדינה ומבקר הפנים של המשרד. לאור זאת, ובהעדר ממצאים המאשרים את הטענות, אם לא ההפך מכך, לא נמצאה סיבה לנקוט אמצעי משמעת נגד העובד. בעקבות האמור, הוחלט בנציבות שירות המדינה לסגור את התיק המשמעתי שהתנהל נגד העובד". (כתב "גלובס" מעיר כי הנציבות המליצה על נזיפה - מ.ל). 

"אברהם בן שושן - נגד העובד הוגשה תובענה לבית הדין למשמעת של עובדי המדינה. נגד העובד מתנהל הליך משמעתי והוא מושעה מעבודתו עד לסיום ההליכים המשמעתיים נגדו. עד לסיום ההליכים המשמעתיים והכרעת בית הדין למשמעת בעניינו, מנוע המשרד מלנקוט אמצעים כלשהם".

"נפתלי דדון - במסגרת חקירה שהתנהלה נגד העובד עלה חשד כי הוא שימש חבר במועצה אזורית מטה יהודה, ללא קבלת היתר מהמשרד, כמתחייב. בתום החקירה החליטה נציבות שירות המדינה להמליץ בפני המשרד לנזוף בעובד בגין התנהלותו זו, בכפוף לעריכת שימוע. עו"ד המייצגת את העובד התייחסה לשימוע שנערך לו, על ההתייחסות הגיב המשרד וממתין להתייחסות נוספת של העובד בטרם תתקבל החלטה".

"יפתח הירש - נגד העובד הוגשה תובענה לבית הדין למשמעת של עובדי המדינה. במסגרת הדיונים, הגיעו הצדדים להסדר טיעון שאושר על-ידי בית הדין למשמעת. משרד החקלאות פעל בהתאם לנקבע במסגרת הסדר הטיעון ככתבו וכלשונו".

"חמוד חמודלי - העובד ננזף בשנת 2014 בשל חברותו בעמותה ללא קבלת היתר מהמשרד כמתחייב".