משרד המשפטים מתעכב, והמינוי של עו"ד אלון בכר לאיגוד הבנקים עדיין לא מאושר

המשרד אמור לדון בשאלה האם לקצר לבכר את תקופת הצינון וכן לדון בעובדה שהוא הציג מועמדות לתפקיד תוך כדי שהוא משמש בתפקיד בכיר במשרד ממשלתי • חוק הצינון קובע כי לעובדי ציבור בכירים אסור לעבוד כשכירים בתקופה של עד שנה לאחר פרישתם משירות המדינה

אלון בכר / צילום: שרון דרעי
אלון בכר / צילום: שרון דרעי

במשרד המשפטים מתעכבת ההחלטה בעניין חובת הצינון של עו"ד אלון בכר למנכ"ל איגוד הבנקים. בכר משמש היום כראש הרשות להגנת הפרטיות והוא נבחר לתפקיד על ידי ראשי האיגוד, שמאחד את האינטרסים של הבנקים. מי שבחר בו הם יו"ר לאומי ונשיא האיגוד הנוכחי דוד ברודט, מנכ"לית הבינלאומי ומ"מ הנשיא סמדר ברבר צדיק, תוך מעורבות של יו"ר הפועלים עודד ערן, שהוא יהיה הנשיא הבא. הבחירה בבכר נעשתה לפני למעלה מחודש, לאחר בדיקה של עשרות מועמדים שהציגו מועמדות לתפקיד הנחשק ואי-הסכמות שהתגלעו בין ראשי הבנקים.

המינוי מתעכב זה זמן במשרד המשפטים, ובינתיים ממשיך בכר בתפקידו כראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד. אחד הנושאים הנידונים היא העובדה שבכר הציג מועמדות לתפקיד והתמודד עליו תוך כדי שהוא משמש בתפקיד בכיר במשרד ממשלתי. כמו כן נידונה שאלת הצינון, האם הוא מחויב בה והאם ניתן לאשר לו קיצור זמן. אם יוחלט שלא לאפשר לו להימנע מחובת הצינון או לקצר משמעותית את הזמן הקבוע בחוק, ספק אם חברים אחרים באיגוד הבנקים יסכימו להמתין לבכר שנה תמימה. מה גם שהוא עדיין מועסק במשרד המשפטים וגם אם יאושר לו קיצור הצינון, זה יכול לקחת זמן עד למועד הפרישה הסופי - שממנו מתחיל הצינון.

משה פרל, ששימש מנכ"ל איגוד הבנקים, הודיע באפריל השנה כי יפרוש בתום קדנציה של 12 שנה, לאחר שיאותר לו מחליף ותתבצע חפיפה.

חוק הצינון קובע כי לעובדי ציבור בכירים אסור לעבוד כשכירים בתקופה של עד שנה לאחר פרישתם משירות המדינה, וזאת אצל מי שנדרש במהלך עסקיו להחלטתו של הפורש במסגרת שירותו במגזר הציבורי. תקופת הצינון מתקצרת בהתאם לבכירותו של העובד. אם העובד מעוניין לקצר את תקופת הצינון, עליו להגיש בקשה שתידון על ידי ועדה מיוחדת, בראשות שופט בית המשפט המחוזי בירושלים.

בכר היה ראש רשת התאגידים במשרד המשפטים, בסוף 2013 החל בתפקיד ראש רשות הגנה על הפרטיות. במקביל, במארס 2016 הוא מונה על ידי שר האוצר משה כחלון לחבר מליאת רשות ניירת ערך. על פי הפרסום הרשמי, הרשות הינה "הגוף המסדיר, המפקח והאוכף על פי חוק הגנת הפרטיות התשמ"א - 1981, חוק נתוני אשראי, התשס"ב - 2002 וחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א - 2001".

הרשות מופקדת על הגנת המידע האישי במאגרי מידע דיגיטליים מפעילה רגולציה, לרבות אכיפה מינהלית ופלילית על כלל הגופים בישראל - פרטיים, עסקיים וציבוריים, שמחזיקים או מעבדים מידע אישי דיגיטלי. הבנקים, כך נראה, מהווים חלק ניכר מנושאי התפקיד מולם מתמודדת הרשות להגנת הפרטיות.

מדוברות משרד המשפטים נמסר בתגובה: "עו"ד אלון בכר עודנו משמש בתפקידו כראש הרשות להגנת הפרטיות. יובהר כי כל ההליכים בעניינו של מר בכר מתנהלים כמקובל ובהתאם לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה). לשאלה האם עו"ד בכר קיבל היתר לביטול או הפחתת תקופת הצינון - התשובה היא כי טרם התקבלה החלטה בעניין".