התנהלות תמוהה של לשכת עורכי הדין: ניסתה להסתיר מפגש בין היועמ"ש לראש הלשכה אפי נוה החשוד בפלילים

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הופיע שלשום בפני הוועד המרכזי של הלשכה והביע את התנגדותו לחוק היועמ"שים • גם אפי נוה, יו"ר לשכת עוה"ד ומי שחשוד בפלילים, נכח בפגישה • המפגש המקצועי הזה לא היה מעניין אלמלא הלשכה הייתה יוצאת מגדרה כדי להסתירו

ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה / צילום: תמר מצפי
ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה / צילום: תמר מצפי

בהמשך לחשיפת "גלובס" על המאמצים שעשתה לשכת עורכי הדין כדי למנוע את סיקור הגעתו של היועץ המשפטי, ד"ר אביחי מנדלבליט, לדיון של הוועד המרכזי בלשכת עורכי הדין, מתבררת היום (ד') הסיבה האמתית לניסיונות ההסתרה: בישיבת הוועד המרכזי השתתף גם ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, החשוד בפלילים בפרשת "ביקורת הגבולות".

המפגש עצמו לא היה מעורר סערה או ביקורת תקשורתית, מאחר שמנדלבליט נפגש באופן שוטף עם חשודים בפלילים במסגרת עבודתו (כך למשל מפגשים בין מנדלבליט לראש הממשלה בנימין נתניהו הנחשד בפלילים מתבצעים באופן שוטף). בנוסף, מנדלבליט פסל את עצמו מעיסוק בחקירתו של עו"ד אפי נוה כבר ביום הראשון של החקירה, בשל קשריהם האישיים, ולכן לכאורה לא אמורה להיות לו כל השפעה על מהלך התיק והחלטת הפרקליטות האם להגיש כתב אישום נגד נוה.

ואולם המאמצים שעשתה הלשכה כדי להסתיר את המפגש המקצועי בין השניים - שהיו משמעותיים, ובין היתר הסתיימו בסילוקו של כתב "גלובס" מבית הפרקליט בשעה שהתקיימה בו ישיבת הוועד המרכזי - הם אלה המעוררים חוסר נוחות בנוגע לשאלה מה יש ללשכת עורכי הדין להסתיר. ככל הנראה ניסו בלשכה למנוע מצב בו נוה ומנדלבליט יישאלו שאלות על-ידי כלי תקשורת שיהיו במקום, אך הדרך בה הלשכה בחרה לפעול מעוררת תהיות.

נגד נוה מתנהל הליך פלילי בחשד לביצוע עבירה על-פי חוק הכניסה לישראל ועבירות מרמה. זאת, לאחר שסייע לחברתו לעבור במעבר הגבול ביציאה מישראל ובכניסה אליה ללא הצגת דרכון. נוה הודה בעובדות ובין היתר טען כי מדובר במעשה שנעשה על רקע הליך גירושים קשה שבו הוא מצוי ומתוך מצוקה רגעית. על הרקע הזה נוה גם השעה את עצמו מדיוני הוועדה לבחירת שופטים, עד שיוכרע ההליך הפלילי. עם זאת, נוה עדיין מכהן כראש לשכת עורכי הדין ואמון על קבלת החלטות משמעותיות בלשכה.

כאמור, כבר בראשית ההליך היועמ"ש מנדלבליט פסל את עצמו מלעסוק בחקירה בשל קרבתו לנוה, ומי שאישר את חקירתו של נוה באזהרה היה פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, אשר בהמשך גם אישר את החלטת הפרקליטות להעמיד לדין את נוה בכפוף לשימוע.

ההליך הפלילי נגד נוה עומד כעת בפני צומת דרכים מרכזי - קבלת ההחלטה האם להעמיד את נוה לדין או לא. השימוע נערך לפני כשבועיים, ונוה ניסה בכל כוחו להניא את הפרקליטות מהעמדתו לדין, וכעת הוא ממתין להכרעה.

בינתיים, מאז פרסום הפרשה נוה נמנע מהופעות ציבוריות ומהשתתפות בכנסים ובימי עיון של הלשכה, זאת למרות ששמו מתנוסס בחלק מהברושורים המזמינים את עורכי הדין לאירועים הללו. עם זאת, את הישיבות של הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין הוא לא מפספס, ובוודאי שלא את הישיבה שבה הופיע מנדלבליט, שנחשב למקורבו.

מנדלבליט הגיע שלשום (ב') למשרדי הלשכה בבית הפרקליט בתל-אביב, הופיע בפני חברי הוועד המרכזי של הלשכה והציג להם את עמדתו ביחס לחוק היועמ"שים. מנדלבליט חזר בפני חברי הוועד המרכזי על אותם הדברים שאמר בגנותו של החוק בחודש יוני האחרון, במסגרת דיון שערכה ועדת החוקה של הכנסת.

הופעתו של היועמ"ש הגיעה בהמשך להופעתה של שרת המשפטים איילת שקד, יוזמת החוק, שהופיעה גם היא בפני חברי הוועד המרכזי של הלשכה בחודש שעבר.

אין כל בעיה עם הופעתו של מנדלבליט בוועדה ואף עם המפגש עם נוה, ואולם כפי שפרסמנו הבוקר, לשכת עורכי הדין עשתה מאמצים עילאיים על-מנת להסתיר את המפגש הזה. כאמור, הדבר נעשה בין היתר על-ידי חסימת כלי תקשורת מהגעה לסיקור כנס מקצועי שהתקיים באותה שעה בבית הפרקליט, ואשר במקור הוזמנו כלי התקשורת לסקרו, והסתיים בסילוק אקטיבי של כתב "גלובס" וצלם "גלובס" שהגיעו לבית הפרקליט.

*** חזקת החפות: עו"ד אפי נוה לא הורשע בכל עבירה, ועל כן הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות. החקירה בעניינו טרם הסתיימה, ובשלב זה לא ידוע כיצד תסתיים. יש לזכור כי חשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.