תוכנית "נטו עסקים קטנים" יוצאת לדרך: הטבות והקלות בהיקף של כ-600 מיליון שקל

בין המלצות הוועדה לחיזוק העסקים הקטנים והבינוניים: מהלכים להגברת התחרות באשראי החוץ-בנקאי שניתן לעסקים הקטנים והבינוניים, גיבוש כלים להגדלת הפריון והצמיחה, הסרת חסמים שמקשים על העוסקים במגזר זה לגשת למכרזי רכש של גופים ציבוריים, תוכנית לעידוד יזמות בקרב נשים ועוד

שי באב"ד ומשה כחלון / צילום: ליאור מזרחי
שי באב"ד ומשה כחלון / צילום: ליאור מזרחי

הקלות והטבות לעסקים הקטנים והבינוניים בהיקף של כ-600 מיליון שקל: אחרי כשנה של דיונים, ולא מעט ביקורת מצד מגזר העסקים הקטנים והבינוניים - חשפו בצהריים (ד') משרד הכלכלה והתעשייה והאוצר את המלצות הוועדה לחיזוק העסקים הקטנים והבינוניים והעצמאים במשק, המכונה "ועדת נטו עסקים קטנים".

בראש הוועדה עומדים מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי. ההמלצות שגיבשו יובאו לאישור שרי האוצר והכלכלה, משה כחלון ואלי כהן.

בין ההמלצות: מהלכים להגברת התחרות באשראי החוץ-בנקאי שניתן לעסקים הקטנים והבינוניים, גיבוש כלים להגדלת הפריון והצמיחה, הסרת חסמים שמקשים על העוסקים במגזר זה לגשת למכרזי רכש של גופים ציבוריים, תוכנית לעידוד יזמות בקרב נשים ועוד.

אחת הבשורות המרכזיות שעולה מהמלצות הוועדה היא הרחבת רשימת בעלי המקצועות החופשיים שיוכלו לקבל פטור ממע"מ, במקרה שהם מקיימים מחזור שנתי של עד 150 אלף שקל.

זאת, לצד גיבוש של מסלולי סיוע מיוחדים לעסקים קטנים שנקלעו לקשיים; דמי לידה לנשים עצמאיות, כך שיוכלו לעבוד לאחר הלידה בלי לפגוע בזכאותם לדמי הלידה מהמדינה והקמת קרנות אשראי חוץ-בנקאיות שיפנו לעסקים הקטנים והבינוניים.

עוד ממליצה הוועדה לנקוט במהלכים להפחתת הנטל הרגולטורי והביורוקרטי באמצעות ניטור של רגולציות שמקשות על מגזר זה - והרחבת שירותי הייעוץ המסובסדים של משרד הכלכלה לעסקים זעירים, וזאת בניסיון לשפר את יכולות הניהול בחלק גדול מהם. 

"פתרונות ארוכי-טווח"

אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה, מסר: "אני מודה לצוות המקצועי שפעל לגבש את ההמלצות, ולאור חשיבותם של העסקים הקטנים והבינוניים, המהווים את מנוע הצמיחה המרכזי של הכלכלה, נפעל ליישם אותן, בשיתוף הארגונים השונים והעסקים עצמם. אנו כאן בכדי להעניק לעסקים את מגוון התמיכה והסיוע בכדי להצליח, מאחר שההצלחה שלהם - היא הצלחה של המשק והכלכלה הישראלית כולה. עסקים קטנים ובינוניים הם המנוע מאחורי הפעילות הכלכלית, ולהם משקל משמעותי בפעילות כלכלית אזורית ותרומה משמעותית לתעסוקה. מגזר עסקי חזק, יצרני ומשגשג הפועל בהגינות מסחרית הוא אינטרס חברתי וצרכני, שיאפשר סחר הוגן הן עבור הצרכנים, הן עבור העובדים והן עבור בעלי ובעלות העסקים".

שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, מסר: "העסקים הקטנים והבינוניים מהווים קטר ומנוע צמיחה של המשק. יחד עם זאת, אלה עומדים בקשיים ואתגרי פריון רבים. הוועדה לעידוד העסקים הקטנים והבינוניים הוקמה במטרה לבחון את הדרכים לשיפור הפריון והיעילות של העסקים הללו".

שי רינסקי, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, מסר: "המלצות הוועדה עוסקות בנושאים מרכזיים הנוגעים לעסקים הקטנים והבינוניים, והן נותנות פתרונות ארוכי-טווח. ההמלצות מבוססות על היכרות מעמיקה של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה את האתגרים של העסקים, עבודה ממושכת מולם והבנה עמוקה של צורכי העסקים בתקופה זו. כן מבוססת עבודת הוועדה על דיונים מעמיקים, מחקרים מאקרו-כלכליים שביצעו גורמי מקצוע במשרד הכלכלה והתעשייה ובמשרד האוצר, על מגמות בינלאומיות וכמובן על צרכים שעלו מנציגי המגזר העסקי אשר הופיעו והשמיעו עמדתם בפני הוועדה". 

עו"ד רועי כהן נשיא להב, מסר: "יפה שהחליטו לפרסם את המלצות הוועדה לתכנית נטו עסקים באיחור של חצי שנה. לפי ההודעה מדובר בכותרות בלבד ובמלל רב ולא ברור היכן מסתתרות ההטבות ב 600 מיליון שח לעצמאים ולעסקים הקטנים. אנחנו בלהב דרשנו פחת מואץ, קיזוז הפסדים לאחור, הכרה בהוצאות רכב ואש"ל, גמלת אבל, רשת ביטחון סוציאלית, דמי אבטלה. אך כרגע נראה שמתמקדים בשעות ייעוץ ופתרונות אשראי שכבר כיום קיימים. אני רוצה לקוות שמעבר למילים היפות בגוף ההמלצות יהיו צעדים ממשיים שממחר בבוקר ישפיעו על ציבור העצמאים והעסקים הקטנים , לא נסתפק עוד במילים ובפירורים אלא במעשים ותוצאות אמיתיות בשטח".