דיווח: ג'ונסון & ג'ונסון ידעה והסתירה במשך שנים קיום אסבסט בטלק שלה; מניית החברה צונחת

רויטרס מדווחים כי במשך שנים (1971-2000) בג'ונסון & ג'ונסון ידעו כי אבקת הטלק לתינוקות מכילה אסבסט • מניית החברה צונחת • בג'ונסון אנד ג'ונסון מכחישים

טלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: רויטרס
טלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: רויטרס

מניית ג'ונסון אנד ג'ונסון  נופלת בעקבות דיווח ברויטרס לפי החברה ידעה במשך שנים כי אבקת הטלק לתינוקות שלה מכילה אסבסט.

ברויטרס בחנו מסמכים שהוכיחו כי בין השנים 1971 עד שנות האלפיים המוקדמות, בכירים בג'ונסון אנד ג'ונסון, מנהלי מכרות, רופאים ועורכי דין ידעו שלפעמים התגלה בבדיקות כי הטלק של החברה הכיל כמויות קטנות של אסבסט. המעורבים ידעו, בחנו איך לטפל בבעיה - אך מעולם לא תכננו לחשוף זאת לציבור או לרגולטור, כך על-פי רויטרס.

דיווחים סותרים של החברה גם מתגלים בדוח. במספר מקרים בבדיקות מול רשות המזון והסמים האמריקאית (FDA), מומחים מטעם ג'ונסון אנד ג'ונסון טענו כי הטלק אינו "100% נקי מאסבסט", אך לא מדובר בבעיה. במקרים אחרים מומחי החברה טענו כי הטלק נקי לחלוטין מאסבסט, וכי הבדיקות המוכיחות שישנו אסבסט בטלק הן מוטות.

החברה הפנתה את רויטרס למועצה חיצונית ששלחה לה את תגובותיה בדואר אלקטרוני, המכחישות את הממצאים כ"מוטעים ושגויים". "הקונצנזוס המדעי הוא שטלק באבקות טלק לגוף אינו מסרטן, ללא קשר למה שמכיל הטלק", נכתב במייל. "אבקת הטלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון מעולם לא הכילה ולו שארית קטנה של אסבסט", נטען בתכתובת.

ג'ונסון אנד ג'ונסון עמדה בפני גל תביעות הטוענות כי הטלק שלה מכיל אסבסט וגרם לסרטן שחלות וסוגים נוספים של סרטן אצל משתמשים. ביולי האחרון, חבר מושבעים במיזורי הורה לג'ונסון אנד ג'ונסון לשלם 4.9 מיליארד דולר בתביעה שעירבה 22 נשים ומשפחותיהן. השופט אישר את גזר הדין, ונציגים החברה מסרו כי יערערו על התוצאה.

עוד פורסם בדוח של רויטרס כי במשך השנים ג'ונסון אנד ג'ונסון אספה את כל המסמכים מהתביעות נגדה בנושא האסבסט בטלק, רובם הפכו למסווגים בידי החברה.