מהחלטת הריבית של הפד ועד לגל ההתייקרויות במשק: 5 האירועים המרכזיים השבוע בשווקים

לצד הודעת הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב, גם הבנק היפני ומקבילו הבריטי יכריזו השבוע על המדיניות המוניטרית • בוול סטריט מתקרבת לסיומה עונת הדוחות לרבעון השלישי • בבריטניה קוראים למשאל עם נוסף בנוגע לברקזיט • בשוק המקומי תוהים כיצד גל ההתייקרויות ישפיע על האינפלציה • ולאחר ההפתעה במדד נובמבר, האם היחלשות השקל הגיעה למיצוי • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

ג'רום פאואל / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל / צילום: רויטרס

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח היום (ב') בצל הירידות שנרשמו ביום שישי האחרון בבורסות וול סטריט, ולקראת הודעת הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב, במה שתהיה ההודעה האחרונה לשנת 2018.

הירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בשווקים מיוחסות לחששות סביב התמתנות הפעילות הגלובלית, ובעיקר התמתנות המסחר הקמעונאי והייצור התעשייתי בסין. מדד הדאו ג'ונס סיים את יום המסחר בירידה של קרוב ל-500 נקודות, או 2%, וכך, לראשונה מאז מארס 2016, ירדו כל שלושת מדדי המניות העיקריים בארה"ב אל טריטוריית התיקון, שמוגדרת כירידה של 10% לפחות מהשיא האחרון שלהם.

נוסף על כך, נרשמה חולשה בכלכלות אירופה, כששער האירו נחלש בצל נתוני מדד מנהלי הרכש PMI בצרפת ובגרמניה. מנגד, סין וארה"ב מראות סימנים מעודדים לקראת פתרון סוגיית החסר בין המדינות, כשסין הודיעה על כוונתה להוריד את המיסוי על כלי רכב אמריקאים.

נציין כי ביום שני הבא, 24 בדצמבר, ערב חג המולד תהיה סגירה מוקדמת של הבורסות בוול סטריט, שיינעלו ב-13:00 בצהריים (שעון ארה"ב). בבורסת טוקיו לא יתקיים מסחר באותו יום. למעשה, השבוע שלפנינו הוא שבוע המסחר המלא האחרון לשנת 2018.

הנה 5 אירועים בולטים שצפויים לתת את הטון השבוע בשווקים.

1. הודעת הריבית של הפד

יו"ר הפד ג'רום פאואל צפוי להכריז ביום רביעי על גובה הריבית של הפד, וצפוי לספק בנוסף את תחזית המאקרו להמשך. לפי תחזיות הכלכלנים, הפד צפוי להעלות את הריבית ביום רביעי ל-2.25%-2.5%. בתוך כך, עיני המשקיעים נשואות לתוואי הריבית נוכח התבטאויותיו האחרונות של פאואל, ועל רקע התחזקות שוק העבודה האמריקאי עם העלייה בנתוני השכר, מה שמעיד כי האינפלציה מתקרבת לתחום היעד של הפד, של 2%.

לדברי מרתה נדלר, מנהלת השקעות ראשית, אי.בי.אי בית השקעות: "הפד נמצא במלכוד מסוים כיוון שאם ינמיך את תחזיות העלאת הריבית המסר שישודר הוא כי הצמיחה אכן מתמתנת והשווקים פחות יאהבו זאת. אם הוא נשאר בתוכנית העלאות הריבית האגרסיבית ביחס לציפיות השוק, צפויה, ככל הנראה, שוב התאמת מחירי נכסים. לא פלא שהשוק מבולבל. אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים חזר מרמות של כ-3.2% ל-2.89%. התרחיש הסביר כיום היא העלאת ריבית בדצמבר והנמכת תחזיות עתידיות, הרבה תשומת לב לנתוני הכלכלות בתוך 2019 וכנראה גם לא מעט תנודתיות".

יונתן כץ מלידר שוקי הון מעריך כי "הפד יוריד את תחזית הריבית לפעמיים ב-2019 לעומת התחזית הקודמת לשלוש העלאות בשנה הבאה".

2. מאקרו: נתוני הצמיחה והחלטות הריבית בעולם

ביום שני צפוי להתפרסם בארה"ב סקר האמיפייר סטייט. ביום שלישי יפורסמו התחלות הבנייה בארה"ב.

באירופה, ביום שני יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר כאשר הצפי הוא לירידה של 0.2% בנובמבר, וקריאה של 2% בחישוב שנתי. ביפן יפורסמו ביום שלישי נתוני הסחר חוץ לחודש נובמבר, וביום חמישי יפורסמו נתוני הייצור התעשייתי ומסחר קמעונאי. 

ביום רביעי הבנק המרכזי של יפן צפוי להכריז על גובה הריבית (בשעה 4:00 לפנות בוקר שעון ישראל). לפי התחזיות צפוי להשאירה ללא שינוי, על מינוס 0.1%. לאחר מכן נגיד הבנק המרכזי יקיים מסיבת עיתונאים.

ביום רביעי בשעה 14:00 תפורסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי בבריטניה. 

ביום שישי יפורסמו נתוני הצמיחה בבריטניה לרבעון השלישי, וגם נתוני הצמיחה לרבעון בארה"ב כאשר הצפי הוא לקריאה של 3.5%. מדובר בעדכון הנתון הראשוני. עוד יפורסמו באותו היום נתוני ההכנסה הפרטית בארה"ב לחודש נובמבר ונתוני הצריכה הפרטית בנובמבר. הצפי הוא לעלייה של 0.5% בנתוני ההכנסה הפרטית, ועלייה של 0.6% ונתוני הצריכה הפרטית.

3. סאגת הברקזיט: תנודתיות הליש"ט תימשך

בבריטניה הצליחה השבוע ראשת הממשלה תרזה מיי לצלוח הצבעת אי אמון בכל הקשור להסכם הברקזיט, מה שעשוי ללמד כי ברקזיט ללא הסכם נראה כתרחיש פחות סביר. יש מספר רב של דרכים שונות שבהן המצב הפוליטי בבריטניה יכול להתפתח. לפי דיווח ב"סאנדיי טיימס" שני בכירים ממפלגתה של מיי מגבשים בחשאי משאל עם שני לגבי האם ברצונה של בריטניה בכל זאת לצאת מהאיחוד האירופי. ובינתיים מיי מגנה את הקריאה של ראש הממשלה לשעבר טוני בלייר, לערוך משאל עם נוסף.

לדברי דודי רזניק מלאומי שוקי הון, "העובדה שתשואות איגרות החוב של אנגליה ירדו לאחרונה מצביעה על כך שהשווקים מסכימים שאם יהיה מהלך ברקזיט ללא "עסקה", סביר להניח שהבנק המרכזי של אנגליה (BOE), יקצץ את הריבית. גם הירידה לאחרונה של הליש"ט מול הדולר לרמות הקרובות לרמות השפל מאז החלטת הברקזיט ביוני 2016 מלמדת כי השווקים יתכן ומגלמים כבר את התרחיש הגרוע ביותר מבחינת בריטניה ולכן בתרחיש של יציאה מסודרת ובוודאי בתהליך של הישארות של בריטניה בסופו של דבר באיחוד, עשויה לבצע הליש"ט תיקון משמעותי מול הדולר".

4. עונת הדוחות בוול סטריט מתקרבת לסיומה

עונת הדוחות הכספיים בארה"ב נמשכת, כאשר ביום שני יפורסמו אחרי המסחר דוחותיה של אורקל (סימול: ORCL), כאשר תחזיות השוק הם לרווח של 78 סנט למניה; חברת רד האט (סימול: RHT) תפרסם גם כן אחרי הסגירה את תוצאותיה לרבעון והצפי של האנליסטים עומד על רווח של 87 סנט למניה. 

ביום שלילי החברות מיקרון ופדקס יפרסמו דוחות לאחר סגירת המסחר; ביום חמישי חברת נייקי (סימול: NKE) תפרסם את דוחותיה לרבעון לפני פתיחת המסחר. הצפי של האנליסטים הוא לרווח של 46 סנט למניה.

5. האג"ח והמט"ח על רקע גל ההתייקרויות במשק

שוק המט"ח יירכז עניין לאחר פרסום מדד נובמבר ביום שישי האחרון שירד 0.3%, בניגוד לתחזיות שצפו ירידה של 0.2% בלבד. עיקר ההפתעה מיוחסת לסעיף המזון שהצביע על ירידת מחירים של 0.4% במקום עלייה. קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נותר ברמה של 1.2%. לדברי נירה שמיר, כלכלנית בנק דיסקונט, "שילוב בין סביבת האינפלציה לכלכלה הריאלית, והפיחות בשקל, יאפשר לבנק ישראל להעלות פעם נוספת את הריבית בסוף חודש בפרואר".

בתוך כך, לאחרונה השקל נחלש מול סל המטבעות אך לפי לאומי שוקי הון נראה כי המהלך קרוב למיצוי. "מהלך היחלשות השקל מול הדולר נראה כקרוב למיצוי ולכן אנו מסירים המלצתינו להגדלת החשיפה לאיגרות חוב דולריות", כתב דודי רזניק מנהל מחלת המחקר של לאומי שוקי הון.

שוק האג"ח הממשלתי המקומי נסחר השבוע ברקע לכותרות בדבר גל ההתייקרויות הצפוי במשק. לדברי רזניק: "שוק האג"ח הממשלתי המקומי נסחר השבוע במגמה מעורבת תוך דיפרנציאציה משמעותית בין צמודי המדד לשקלים הלא צמודים. הפרסומים על גל ההתיקרויות הצפוי במשק בתקופה הקרובה הצפוי לכלול בין היתר עלייה במחירי החשמל, המים ומוצרי מזון הביאה לירידת תשואות בצמודי המדד לאורך כל העקום ובעיקר בחלק הקצר-בינוני של העקום".

"במקביל, בתשואות השקלים הלא צמודים נרשמה מגמה של עלייה בתשואות לאורך כל העקום, וכתוצאה מכך נרשמה עלייה משמעותית בציפיות האינפלציה הנגזרות לאורך כל העקום. ציפיות האינפלציה הנגזרות בחלק הקצר של העקום מתבססות מעל הגבול התחתון של יעד יציבות המחירים דבר העשוי להביא לתוואי העלאות ריבית בנק ישראל מהיר מזה הגלום בשוק כרגע (2 העלאות ריבית של 25 נ"ב כ"א במהלך שנת 2019). תרחיש כזה עשוי להביא להשתטחות מהירה יותר של עקום התשואות בעיקר על ידי עלייה מהירה יחסית בתשואות הקצרות", כתב רזניק.